על שולחן הניתוחים

למה מזלזלים במאזינים? // ביקורת סינגלים

אם במצרים היו סינגלים, סביר להניח שמכת הקאברים הייתה אחת מעשרת המכות. מבקר המוזיקה של 'כיכר השבת', נתנאל לייפר, מסביר בטורו השבועי אלו שירים אל תוציאו בכלל (מגזין)

נתנאל לייפר | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

"זה לא אישי", אני אומר לאחרונה לכל זמר ששולח לי עוד גרסה שלו ל"שבורי לב", של חנן בן ארי. אבל למעשה אולי בעצם זה כן אישי... כתבתי על זה בעבר, אבל כנראה שלא מספיק וכל קאבר כזה מרגיז אותי באופן אישי בזלזול שלו בקהל המאזינים ובמוזיקה. קאברים יכולים להיות דבר מענג מאד, אבל צריכה להיות סיבה טובה להקליט קאבר. זה שחנן בן ארי מצליח אין ספק, אבל אם תקליטו שוב ושוב את להיטיו בגרסה דומה כמעט לחלוטין למקור, עם הפלאייבק המקורי זה לא ידביק אתכם בהצלחה שלו אלא רק יגרום לציבור המאזינים לבוז לכם.

יש משהו נמוך במיוחד בבחירה של אמנים להקליט קאבר לשיר בן כמה חודשים (לפעמים אפילו בן כמה ימים). סוג של התבטלות מוזיקלית/אמנותית/יצירתית, כזו שמעלה את השאלה האם מדובר פה בכלל במוזיקאי או פשוט בחקיין טוב יותר או פחות. חקיינות יכולה להיות מצחיקה, משעשעת, ייחודית במידה ומדובר בחיקוי מפעים הדומה למקור בצורה מפתיעה, והכי חשוב בזמן ובמקום הנכון. אין שום סיבה לעסוק בחקיינות ולהפיץ אותה כגרסה מוקלטת לכל העולם.

אני לא מבין מה עובר במוחם של אותם אמנים שמשפילים את עצמם בהקלטת הקאברים האלה ועוד יותר בניסיון השליחה שלהם לבימת המוזיקה היהודית המובילה בעולם - כיכר השבת. בשנה האחרונה נכנסו למדור המוזיקה של כיכר השבת למעלה מ-16 ורבע מיליון גולשים, מספר מטורף בכל קנה מידה, הם רוצים מוזיקה איכותית, מושקעת, מעניינת, מעוררת מחשבה או ריקוד, ושום קאבר כזה לא יוצר משהו אפילו דומה לתחושות שתיארתי.

אני משתדל להסביר בעדינות אך בנחישות לאותם אמנים/יחצנים ששולחים לי את ערימת הגבבה הזו שהם מכנים "סינגל", שאין שום סיבה בעולם להקליט או להאזין לקאבר כזה. מילא אם האמן לוקח את השיר למחוזותיו הוא, באמצעות הבאת אישיותו המוזיקלית, מילא אם העיבוד לוקח את השיר למקום חדש שונה שגורם למאזין להסתקרן, גם אז כדאי לעשות זאת לשירים ישנים יותר, אבל מילא אפשר עוד להאזין לזה. ברוב המקרים מדובר בגרסה מקבילה לגרסה המקורית, דבר שמלמד על חוסר הבנה בסיסי על תפקידו של הקאבר בעולם האמנותי ועל זלזול בוטה במאזינים.

וכדי לחתום את הנושא, אביא דווקא גרסת קאבר ל"שבורי לב", כזו שהבינה שיש צורך בטרנספורמציה של השיר כדי להפוך אותו למעניין. אחרי הגרסה באנגלית המוצלחת של יעקב למר, מגיעה גם גרסת האידיש של מוטי אילוביץ' ללהיט. אילוביץ' מבצע את השיר לקול נגינת הפסנתר של מנדי הרשקוביץ', כשהמילים שמגיעות באידיש נשמעות לחלוטין שונה מגרסת המקור העברית. מלבד התרגום, השירה האידישאית נשמעת תמיד שונה ומתגלגלת יותר מהעברית הנוקשה, דבר שמעניק לביצוע חן ורגש ייחודי משלו. אילוביץ' זמר נהדר ויוצר מקורי משובח בפני עצמו, מנגיש את השיר לקהלים חדשים, שלא נחשפו אליו ואל חנן בן ארי עד כה והתוצאה ראויה מאד.

אולי חלקכם עדיין לא נחשף אליו אבל הזמר והיוצר מנחם ויינשטיין, הוא אחד היוצרים הכיפים והמוכשרים בעולם המוזיקה היהודית. הוא בריטי במקור, המתגורר בארה"ב כשמאחוריו שורת הפקות ייחודיות כשבשנים האחרונות הוא תופס בעיקר את עמדת הזמר והיוצר לצד הקליפים המוזיקליים שהוא יוצר עבור אחרים.

קולו של ויינשטיין סוחף ועשיר בגוונים. הוא כותב בעיקר באנגלית שירים מקוריים בהם קולו הייחודי מקבל מקום. הוא אירח בעבר את הראפר הבינלאומי ניסים בלאק לסינגל משותף ("כנפיים") הוא התארח בסינגלים של מאט דאב ויצר כמה שירים רולי אזרחי. הפעם הוא חובר עם הסינגל קליפ החדש "Highway" למעבד שלומי זלצמן.

השיר מדבר על הדרך בחיים אותה משווה ויינשטיין לאוטוסטרדה באפילה בה אנו מחפשים את האור אפילו אם מדובר בסינוור של רכב אחר. ויינשטיין פותח את המבערים הווקאליים שלו ומעניק למאזינים תענוג מוזיקלי משובח במיוחד. אל תפספסו.

מה כבר אפשר לעשות עם השיר היהודי הלעוס בעולם "הבה נגילה"? ניסים בלאק מוכיח שוב שהוא יכול לעשות הכל עם הכל ולהביא לנו תוצאה מטורפת וכיפית במיוחד.

בלאק שהתארח בתכניתי בשבוע שעבר וגרף עשרות אלפים רבות של צפיות הוא אחד היוצרים הכי מרתקים היום במוזיקה היהודית. המסע שעבר בחייו והחיבור הרגשי והרוחני העמוק למה שהוא יוצר מביא לנו אל המסך ואל האוזניים חומרים משובחים במיוחד ומלאים במסר וצבע תרתי משמע.

הקליפ החדש של בלאק, משלב כרגיל גם הומור כאשר בתחילת הסרטון מזהה את בלאק אחד השחקנים כ"שוואקי". לאחר מכן הקליפ מקבל תפניות לא שוואקיות בעליל עם רקדני ברייקדאנס ואפילו חסידי תולדות אהרן שמבצעים ריקוד תחיית המתים ועורכים בסיום טיש עם האדמו"ר בלאק חבוש הבקיטשע והשטריימל ההדור.

בלאק משלב שוב בשיר את שתי זהויותיו - היהודית והשחורה בגאווה רבה כשהוא מצהיר זאת בשיר בצורה מפורשת מבלי לנסות לברוח מאף חלק בחייו.

"הבה נגילה" צולם על ידי במאי הקליפים של בלאק בשנה האחרונה, לירון אפוטה, חוזר בתשובה, מוכשר במיוחד שיצר שוב בשביל בלאק, קליפ בינלאומי ברמה הגבוהה ביותר מהסוג שלא חשבנו שאפשר ליצור בישראל.

ההפקה המוזיקלית הפעם של l'Outlander יוצר ביטים צרפתי-ישראלי שלקח את השיר הענתיק ל-2021 ויצר יחד עם בלאק חוויה מוזיקלית משובחת.

להערות הארות וטיפים איך לבדוק תאנים יבשות: nl@kikar.co.il

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר