אנרכיה, מהומות והצתות

"אין לנו כלום, אין" • זעקת 'נוער השוליים' של העיר בני ברק

"עניי עירך קודמים", זועקים בני הנוער - "נוער שוליים", מבני ברק, שנטלו חלק במהומות האחרונות בעיר • כעת, הם שוטחים את גירסתם בשיחה עם 'כיכר השבת' וזועקים לעזרה • מטלטל (אקטואלי)

חיים גולדברג | כיכר השבת |
הנער ששוחח עם 'כיכר' על רקע האוטובוס הבוער (צילום: ללא קרדיט, דוד קשת)

"זה נוער שוליים", "הם מארגון האיקסים", אלו רק חלק מהטיעונים שהושמעו כלפי הנערים שהיו מעורבים, לכאורה, בגל האנרכיה האחרון בעיר בני ברק, ששיאו בהצתת פחים ושריפת האוטובוס, ביום ראשון בלילה. עד כה עצרה המשטרה עשרה נערים, כולם כאלו המוגדרים "נוער שוליים", כאשר חלקם כבר שוחררו.

אחד מהם, שנעצר ושוחרר, שוחח באריכות עם 'כיכר השבת' ופתח את כל הקלפים: מה באמת קרה באותו לילה, מי האחראים להצתה, עם מי הנוער מתמודד ומה הפתרון, לדעתו.

אחד הנערים שנעצרו ושוחח עם 'כיכר'

דבריו, מטילים אלומת אור חזקה, על מצבם הירוד של הנוער, שהתקשו לשמור על המסגרת הישיבתית ומתחננים לתעסוקה, שבכוחה למונע מהם להידרדר לפשע. מי יתן והזעקה שעולה מן השורות הבאות - תחלחל, תשפיע על מי שצריך ותביא לפתרון הדרוש, הן למען אותם נערים והן למען תושבי העיר.

וכך מספר א', שמבקש מטבע הדברים לשמור על אנונימיות, פן יבולע לו: "אני כביכול נמנה על אותה קבוצת 'נוער שוליים', אני נעצר פה הרבה מאוד, ביום חמישי נעצרתי בהפגנה, בפרעות שהמשטרה עשתה פה. אני אמנם נער שעובד, אני לא מאלה שכל היום שורפים פחים, אבל אותם 'איקסים' שמדברים עליהם - זה מותג, זה לא איזה ארגון או קשור לפרעות כלשהם, זה כמו שקבוצה של אנשים ילבשו חולצות 'נייק' ויגידו שהם עשו את הפרעות. אין שום קשר בין אחד לשני. זה שנתפסו במצלמה כמה אנשים מעיפים פח ושורפים אותו, זה לא הופך אותם לארגון ששורף פחים.

"מדובר בנערים שבמקרה לבשו את החולצות עם האיקסים, התושבים בבני ברק מעריכים אותם, הם יודעים שהם כאלה, אין לנו בעיה עם שום תושב.

זירת שריפת האוטובוס בבני ברק (צילום: חדשות כל העולם)

"אני נעצר פה הרבה, המשטרה מתנכלת לנערים בצורה מאוד קשה. החליטו לעצור כל מי שהם רואים, כל מי שלא בא להם בטוב, כל מי שמדבר נגדם. יש פה כמה שוטרים, שאני נורא מפחד מהם, הם מטילים אימתם על כל מי שהולך נגדם. הם אמרו לי במילים האלה: 'אנחנו נעקוב אחריך, נעצור אותך מלא מעצרי שווא, וניתן לך הרבה מאוד דוחות סתם, קודם כל כי זה הוראה מהעירייה ודבר שני אנחנו נשב עליך הרבה - עד שתיכנס לכלא לשנים ארוכות, לא נשתוק לך עד שנסיים איתך בכלא'. אמרתי להם ביפה: 'מה אתם רוצים ממני? מה עשיתי לכם רע?', 'לא משנה, אתה תיכנס לכלא', זו התשובה שלהם".

לגבי מה שהיה ביום ראשון, בהצתת האוטובוס, הוא מספר כך: "היו בערך 400 איש, מתוכם היו 20-30 שתגדיר אותם 'נוער שוליים', ומתוכם היו אולי 10 שהתפרעו שם. על מי ננעלו? איזה 10 עצרו? ה-10 שהתפרעו. הייתי בתחנה - אחד שחור לבן לא נעצר. למה? אמרתי למשטרה גם, 'אתם לא תגיעו לאותם אנשים שלבושים שחור לבן, אין לכם דרך למצוא אותם, אז אתם מתנכלים לעשר אנשים ששתיים מהם שרפו פח'.

"גם לגבי אותו אחד ששרף את האוטובוס, אני מכיר את הנער שחשוד בשריפה, זה נער מאוד מעורער שכלית, הוא מוכר מאוד לרשויות, מה שהם עושים לו זה דוחפים לו עוד כדורים ועוד זריקות ועוד אשפוזים, במקום באמת לעזור לו. אין לו משפחה, ההורים שלו העיפו אותו מהבית, זה נער מאוד מסכן, הוא בדרך כלל לא עושה בלגן, אני מכיר אותו, נמצא לידו כל יום, אתה תראה אותו יושב עם 'תיקון הכללי', מתפלל, הולך למקווה, הוא ילד טוב, סתם הפכו אותו לעבריין.

האוטובוס הבוער (צילום: דוד קשת)

"אני לא מצדיק את אלה ששרפו פה פחים, אבל מאוד מבין אותם, אין להם מסגרות, אין שום דבר, אין עבודות, אין לנו כלום, אני בקשר עם רכזי הנוער שעוד נשארו פה, אני שולח אליהם ילדים בני 15 ו-16, הם בוכים להם בדמעות: 'אנחנו רוצים עבודה', הרכזים מבטיחים עזרה, במשך שנתיים, איזה עזרה ראינו פה? כלום. הם שולטים במוסדות, מעסיקים עובדים לא יהודים, מה הבעיה לתת את העבודות האלה, שהעירייה אחראית עליהם, לנערים הללו? עניי עירך קודמים.

"יש פה הרבה תקציבים לנוער, מיליוני שקלים, ועכשיו קיצצו את התקציב אבל זה לא מעניין כי בכל מקרה התקציב הזה לא מגיע אלינו, זה מגיע לכל מיני חסידויות. אפשר למצוא את עצמנו פעם בשבוע עם איזה שיעור ו-3 פיצות, שגם הפיצריה מקושרת לעירייה, אני מאוד מעריך את זה - אבל עדיין זה לא מה שיפתור פה את הבעיה. זה לא יפתור את זה שהנערים בוכים לעבודה ואין להם. שאלתי רכז נוער: 'למה אתה לא דואג לאותו נער לעבודה?', הוא ענה לי: 'אני מפחד שהוא יקנה בכסף הזה סמים', זו לא תשובה שנער שרוצה עבודה אמור לקבל!

"אני, מגיל 12 הייתי נעצר על כל מיני דברים, יש פה הרבה מאוד מעצרי שווא, אני נעצר פה מלא פעמים והתיקים נסגרים פה בכמויות, העיקר זה לעצור. אני אומר לקצין פה: 'אבל הכל נסגר', אז הוא אומר לי: 'לא מעניין אותי, אולי בסוף עם איזה תיק נצליח להכניס אותך לכלא'. אני אומר לו: 'למה להכניס אותי לכלא? מה אני אדם רע?', הוא אומר לי: 'תסתום את הפה או שאני שובר לך את העצמות'. אני רועד ממנו יותר מהמאפיה הכי גדולה בארץ.

זירת השריפה בבני ברק (צילום: דוד קשת)

בשלב זה הוא חוזר לדבר על הנער שהצית את האוטובוס ומספר כי "באו אליו כמה בחורי ישיבות, אני לא מכליל אלא מדבר עליהם ספציפית, ושיגעו אותו שישרוף את האוטובוס, הוא העיף אותם, אמר להם: 'למה לשרוף אוטובוס?!', ואז הביאו לו דלק שישרוף את האוטובוס. הנער הזה לא מבין, הוא לקוי שכלית, הוא עלה עם כמה מהם לשרוף את האוטובוס.

"אבל התקשורת, המשטרה, הרבנים וחברי הכנסת, כולם מדברים על 'נער שוליים', למה אותו בחור ישיבה לא מוגדר נער שוליים? למה הם צריכים לעצור רק אותנו, בגלל שאנחנו לבושים שחור שחור ולא שחור לבן? ההתנהגות הזו חצתה כל גבול".

לשאלתנו, מה צריך להשתנות כדי שהרוחות יירגעו, הוא משיב: "קודם כל התקציבים, עם תקציב אתה יכול לשנות הרבה דברים, בכל היבט, לא רק בנוער. וכמובן זה נערים שצריכים רכזי נוער, שמבינים אותם, לא עוד איזה אברך שלוקחים אותו ונותנים לו כסף - 'לך תהיה רכז נוער', זה אנשים שלא מבינים מה הם עושים.

(צילום: חדשות כל העולם)

"וזה ממשיך גם למפקדים והקצינים בבני ברק, הם שולחים אותם לבצע סתם מעצרים, כדי להרתיע כמה שיותר - אבל זה לא עוזר! אנשים נעצרים על זריקת פח, יומיים אחרי זה הם נעצרים על שריפה של 10 פחים. אין להם מה לעשות. באו אליי חברים 'לך תשרוף, לך תשבור', שאלתי 'למה?', אמרו לי: 'אתה גם ככה נעצר, אין לך מה להפסיד'. אתה מבין לאיזה רמה זה הגיע?

"היה פה זולות של נערים, אספו קרשים בנו זולה. היה לי זולה, אירחתי אנשים, הניחו פה תפילין. העירייה שלחה צוות גדול של פקחים עם גז פלפל, שברו את הזולה עד היסוד. שאלתי 'למה?', פירקו אותי מכות, מכות רצח, מילאו אותי בגז. אח שלי מוגבל שכלית הוציאו עליו נשק. מה החטא שעשיתי? בניתי זולה? קניתי להם גרעינים שישבו שם במקום להסתובב ברחובות? זה דבר שלא צריך לקרות.

"זהו, לתת לנערים קצת יותר. אם רואים נער עם כלב, ישר יש תלונות. לא כלב תוקף ולא כלום. התושבים צריכים להבין שהנערים האלה חיים חיים אחרים, העולם פה השתנה, אין מה לעשות".

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "בשבועות האחרונים אנו עדים לאלימות חמורה, משולחת כל רסן ומסוכנת המופנית כלפי שוטרים על ידי קבוצת קיצוניים. אלימות שהובילה לפגיעה בגופם של שוטרים ברחבי הארץ והייתה עלולה גם לגבות מחיר בנפש. אלימות זו לא כוללת רק גידופים וקריאות גנאי, אלא גם תקיפה פיזית, יידוי אבנים ירי זיקוקים וחפצים אחרים והפרות סדר אלימות.

"אלימות זו מופנית כלפי מי שאוכף את החוק ע"י המון משולהב שרואה בשוטרים אויב ועושים כל שלאל ידם לסכל את האכיפה ולעיתים גם לפגוע פיזית בשוטרים, כולל שימוש ציני, פסול ומכוער בילדים ובני נוער. גם לנוכח מציאות עגומה זו, המשטרה תמשיך לאכוף את הפרת התקנות בכל מקום ובכל מגזר לצד שיח הסברה והידברות ביחד עם גורמים נוספים ברשות המקומית.

"אלימות מכל סוג שהיא לא תרפה את ידי המשטרה להמשיך לבצע את תפקידה כנדרש ממנה".

תגובת עיריית בני ברק לא התקבלה עד לשעת פרסום הידיעה. אנו נפרסמה במלואה אם וכאשר תתקבל.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר