ההפיכה במיאנמר

ביידן מאיים לנקוט בצעדים נגד צבא מיאנמר

הנשיא החדש, ג'ון ביידן נתקל מהר מאד במבחן למנהיגותו ולהבטחות הבחירות שלו, ההפיכה הצבאית במדינה האסייתית מדאיגה את הבית הלבן שמאיים להעניש בסנקציות (בעולם)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(צילום: הבית הלבן)

המהפיכה הצבאית במיאנמר מדאיגה את הנשיא החדש בארה"ב, שאיים אתמול (שני), להעניש את המדינה בסנקציות בעקבות המהפיכה. כמו כן קרא ביידן לתגובה בינלאומית כנגד התנהלות ראשי הצבא שנטלו את השלטון מידי מנהיגת המדינה אונג סן סו צ'י, שניצחה בבחירות שנערכו במדינה לפני כחודשיים.

ג'ו ביידן שרוצה לחזק את כוחה של ארה"ב באסיה לנוכח ההשפעה ההולכת וגדלה של סין אמר אתמול כי האירועים במיאנמר או בורמה שמה לשעבר של המדינה הם "מתקפה ישירה על המעבר של המדינה לדמוקרטיה ולשלטון החוק". שמה של מיאנמר שונה כבר ב-1989 אך ביידן, מדינאי וותיק ומבוגר חזר להשתמש בדבריו כמה פעמים בשמה הקודם של המדינה.

ביידן מנסה להוכיח כי הוא עומד בהבטחת הבחירות שלו להשיב את מעמדה של ארה"ב כשוטר העולמי בניגוד לעמדתו של טראמפ שהצהיר "אמריקה תחילה" והשיג את כוחותיה של ארה"ב ממקומות רבים.

"הקהילה הבינלאומית צריכה להשמיע קול אחיד כדי ללחוץ על הצבא הבורמזי לוותר מיד על השלטון שעליו השתלט, לשחרר את הפעילים הפוליטיים ואת הגורמים שנעצרו", אמר ביידן,

נכנס לתפקיד: ביידן מחק את מורשת טראמפ

"ארה"ב הסירה את הסנקציות שהטילה על בורמה במהלך העשור שעבר, בעקבות התקדמות לעבר הדמוקרטיה. ביטול ההתקדמות הזאת תחייב בדיקה מיידית של חוקי הסנקציות שלנו, ולאחר מכן תינקט הפעולה המתאימה", אמר הנשיא.

"אנחנו נעבוד עם השותפות שלנו באזור ובעולם כדי לתמוך בחזרת הדמוקרטיה ושלטון החוק, ובנוסף להטיל את האחריות על מי שאחראים לביטול המעבר של בורמה למשטר דמוקרטי", הדגיש ביידן והוסיף כי ארה"ב "תעמוד למען הדמוקרטיה בכל פעם שהיא נמצאת תחת מתקפה".

החשש של האמריקנים הוא שסין לה גבול משותף עם מיאנמר תחזק שוב את מעמדה באזור. בעבר כאשר המדינה נשלטה בידי הצבא במשך כמה עשורים, הסינים תמכו בהם והיו בעלי השפעה גדולה על המדינה הקטנה. כעת הצהירו הסינים שהם "מקווים שהצדדים יפתרו את המחלוקות ביניהם".

בהתייחסות להצהרה הסינית אמר ביידן, שארה"ב "שמה לב למי שעומדים לצד אזרחי בורמה בשעה הקשה הזאת". כשדוברת הבית הלבן נשאלה אם מדובר במסר לסין השיבה: "זה מסר לכל מדינות האזור".

בתדריך היומי לכתבים אמרה הדוברת ג'ן סאקי שארה"ב מנהלת שיחות קדחתניות עם בעלות בריתה בנושא מיאנמר, וסירבה לומר אם מלבד סנקציות שוקל ביידן צעדים נוספים.

כזכור, לפי הדיווחים במיאנמר חיילים נשלחו אתמול בלילה לרחובות הערים הגדולות, והאינטרנט וקווי הטלפון בחלק מהן נותקו. מנהיגי מפלגת השלטון נעצרו ביניהם כלת פרס נובל לשלום, הנשיאה בפועל, אונג סן סו צ'י ובכירים נוספים ממפלגתה.

מיאנמר היא דמוקרטיה צעירה במיוחד, רק החל מ-2016. בבחירות שנערכו לפני כחודשיים השיגה מפלגתה 83% מקולות הבוחרים, אך הצבא טען ללא כל הוכחות כי הבחירות זויפו וביום בו היה אמור הפרלמנט החדש להתכנס הצבא נטל את השלטון

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר