תמונת מצב

המנצחים, המפסידים והפינות שטרם נסגרו, ביהדות התורה

איומי דגל התורה על ריצה משותפת הובילו את גפני לזכות בכל הקופה • ליצמן שוב פגע בחברי סיעתו, פרוש ואייכלר • חתימה עדיין אין, אבל ההסכם סופי; תמונת מצב ביהדות התורה, בחירות 2021 (ארץ)

רפאל כהן | כיכר השבת |
הכתבה פורסמה ב-כ' בשבט תשפ"א | 02.02.21
ארכיון (באדיבות המצלם, ללא קרדיט)

אם מישהו חשב שהסיכומים על חלוקת הכוחות בתוך יהדות התורה, הרגיעו את הרוחות, הרי שהוא טועה לחלוטין: לצד המנצחים, שכמובן מרוצים, המרמור בקרב המפסידים עודנו גדול, ועלול לפגוע בכוחה האלקטורלי של המפלגה ה"מאוחדת" בבחירות אלו.

לפני שמסכמים את תמונת המצב הנוכחית, מעט רקע: יהדות התורה רצה יחד כבר 29 שנים, רשימה משותפת של אגודת ישראל החסידית ודגל התורה הליטאית, כאשר תמיד מנהיג הרשימה היה מהפלג החסידי - עד עכשיו.

אך בכנסת הקרובה, ה-24 במספר, יו"ר הרשימה יהיה ח"כ משה גפני מדגל התורה, כחלק מחידוש ההסכם שנחתם כבר לפני בחירות אפריל 2019, זאת בהנחה לא מבוססת שנחזה בכנסת ובממשלה מתפקדות.

ההסכם שהושג אמש (שני) בין הצדדים, מהווה ניצחון של 'דגל', בשני המישורים, על 'אגודה' החצויה ממילא. שני דברים דרשו ב'דגל' בשבועות האחרונים: השארת משה גפני בתפקיד יו"ר ועדת הכספים וחילופי מקומות ברשימה, כך שגפני יעמוד בראשה.

הסעיף השני לא היה חשוב רק עבור גפני, אלא בעיקר עבור הח"כ הרביעי ברשימת 'דגל', יצחק פינדרוס, כפי שמיד יובן:

עבור כל שאר חברי הרשימה, בין מקומות 2 ל-6, לא צפוי כל שינוי: אורי מקלב ירצה להמשיך כסגן שר במשרד התחבורה; מאיר פרוש ירצה להמשיך כסגן שר החינוך; יעקב אשר בראשות ועדת החוקה ויעקב טסלר בראשות הוועדה לפניות הציבור.

על פי הסקרים, יהדות התורה לא מגיעה לשמונה מנדטים בוודאות, ולכן מי שמוצב במקום השמיני נמצא בסכנה להישאר מחוץ לכנסת הבאה, כך שהמיקום חשוב: ב'דגל' ראו את שקורה מעבר לכביש, עם מלחמת פרוש ואייכלר בליצמן וטסלר, והחליטו לנצל את מאבקי הכוח הפנימיים שם לרצונותיהם.

צד אחד ווידא שפרוש ואייכלר יתמכו בהשארת גפני בוועדת הכספים, וצד אחד ווידא שליצמן וטסלר לא ידרשו חילופי מקומות בהסכם, כך שפינדרוס יהיה שביעי.

נאומי הח"כים, אחרי ההסכם בסבב הקודם

כשראו שב'אגודה' לא מתקפלים כל כך מהר, התחילו לאיים ב'דגל' שירוצו לבד, ואף היו בטוחים בהשגת חמישה מנדטים. איש המספרים של המפלגה, אברהם ובר, אמר ל'כיכר השבת' כי "בבחירות הקודמות 154,000 בחרו בדגל התורה".

אחרי דין ודברים, הודיע ליצמן לגפני כי יוותר לו על ראשות ועדת הכספים, ובתמורה ליצמן לא דרש את חילופי המקומות ברשימה.

גורמים ב'אגודה' מאשימים כעת, כי הסיבה לכך היא העובדה שבמקום הרביעי של 'אגודה' נמצא ישראל אייכלר, נציג חסידות בעלזא, שבחודשים האחרונים משתף פעולה עם מאיר פרוש ('שלומי אמנים') נגד ליצמן. לשר השיכון לא היה חשוב להילחם על מיקום אייכלר ברשימה, כך שההסכם נסגר.

‏בבעלזא תקפו: "נמצאה הוכחה נוספת למה שטענו תמיד - הסיעה המרכזית דואגת רק לאינטרסים שלה, תוך דריסת צורכי הקהילות האחרות. לאנשי הסיעה המרכזית לא אכפת למכור את כל נכסי 'אגודת ישראל', עד האחרון שבהם, כדי להפיל את הבית על יושביו".

גורם בסיעה המרכזית הגיב לטענה ואמר: "אייכלר הוא זה שפנה לגפני, ותמך בכך שימשיך בוועדת הכספים. אם יש מישהו ש'מכר נכסים של אגודת ישראל' - זה הוא. גם הטענה שוועדת הכספים עדיפה על תפקיד שר, עומדת בסתירה מול דברי מאיר פרוש מהעבר".

כך או כך, דבר אחד עדיין נותר פתוח, יומיים וחצי לסגירת הרשימות: מה יהיה בתוך 'אגודה'? בין הניצים אין כל התקדמות בשיחות, וישנו כעס רב.

על פי אחת האפשרויות המדווחות, שישנם גורמים המכחישים אותה בלהט, סעיף חשאי נוסף בהסכם בין ליצמן לדגל התורה מבטיח, כי אם הרשימה המאוחדת תשיג ששה מנדטים בלבד, יתפטר טסלר באופן מיידי לטובת פינדרוס.

לוויכוח הזה יש השפעה ישירה על המיקומים: אייכלר דורש להחליף מקומות עם יעקב טסלר, כך שהוא יהיה שישי ובראשות ועדה וטסלר שמיני, בטענה שחסידות בעלזא מביאה יותר קולות מוויז'ניץ, אך טסלר, מן הסתם, מתנגד. הצדדים מתקשים להגיע שם להסכמה ובצד של אייכלר דורשים להגיע לדין תורה - כרגע ללא מענה.

בכל מקרה, הצד שייצא לא מרוצה מההסכם המדובר - 'שלומי אמונים' ובעלזא במקרה זה - עלול לאבד מהמוטיבציה של ההצבעה והפעילות למען הרשימה ה"מאוחדת", דבר שיפגע בכוחה במוצאי הבחירות.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר