הפגישות, האיומים וההסכם

מאחורי הקלעים: כך השיגה "דגל" את הניצחון על "אגודה"

שלוש דרישותיה של 'דגל התורה' - בתמורה להמשך הריצה עם 'אגודת ישראל', התקבלו במלואן; איך זה קרה?! 'כיכר השבת' סוקר את מאחורי הקלעים של ההתרחשויות - עד להסכם הסופי (אקטואליה)

חנני ברייטקופף | כיכר השבת |
האדמו"ר מגור ומרן הגר"ח קנייבסקי (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

המקום הראשון ברשימה, התפקיד הראשון - במקרה זה יו"ר ועדת הכספים, הבטחת מקומו של ח"כ יצחק פינדרוס - זה רק חלק מהשלל, הלא מובן מאליו - עד לפני זמן מה, שקיבלה 'דגל התורה', בתמורה לריצה המשותפת עם 'אגודת ישראל', בבחירות לכנסת ה-24.

כיצד זה קרה? 'כיכר השבת' עם מאחורי הקלעים של ההתרחשויות והפגישות עד להשגת כל הדרישות.

במהלך השבועות האחרונים, פרצה במלוא עוזה, מלחמת הכוחות בסיעה החסידית 'אגודת ישראל', כאשר מאיר פרוש, יו"ר סיעת 'שלומי אמונים' חבר לחסידות בעלזא וח"כ ישראל אייכלר, לציר משותף, שדרש שותפות בקבלת ההחלטות במפלגה, כמו גם - הצבת נציג בעלזא במקום השלישי ברשימה והזזת נציג חסידות ויז'ניץ, למקום הרביעי.

מרן הגר"ח קנייבסקי מאשר את רשימת 'דגל התורה' (באדיבות המצלם)

לאחר שהדרישה לא מולאה, הצליח הציר המדובר להחתים את רוב חברי מועצת גדולי התורה של 'אגודת ישראל', על ההוראה כי יש לקיים בוררות מלאה בין הצדדים, כאשר למעשה מדובר בשריר משמעותי מול חסידות גור הנחשבת כמי ששולטת במפלגה החסידית ומוסדותיה.

ההחלטה, עוררה כצפוי סערה בישיבת ההנהלה שהתכנסה בבני ברק, והביאה את נציג 'הסיעה המאוחדת - ויז'ניץ', ח"כ יעקב טסלר, להבהיר כי אם רוצים ברורות, היא תכלול את הכל בכל מכל כל - כולל שאלת המקום השני, השמור למאיר פרוש.

במהלך העימות בין הצדדים, הגיעה, כפי שנחשף ב'כיכר השבת', משלחת בכירים מטעם חסידות בעלזא - בראשות הגאון רבי פנחס פרידמן, ראש הכוללים של בעלזא והחברותא של האדמו"ר - לפגישה עם יענקי קנייבסקי, נכדו של מרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי, ברחוב רשב"ם.

ראש הישיבה הגר"ג אדלשטיין מאשר את רשימת 'דגל התורה' (באדיבות המצלם)

הפגישה, התקיימה בצל "הדלפת" האולטימטום של 'דגל התורה', בשם "בכיר במפלגה", שהבהיר כי המשא ומתן בין 'דגל' ל'אגודה' - התפוצץ, וכי הסיעה הליטאית מתכוונת לרוץ בנפרד. וכך, הבינו כולם כי לצד השלום החסידי בו מעוניינת בעלזא - היא לא תהסס להצטרף ל'דגל', בריצתה העצמאית, בתמורה לשורת הטבות, שיבטיחו את מעמדה של החסידות.

יממה לאחר מכן, לאחר שבאופן רשמי - 'דגל התורה' לא הכחישה את האיום לריצה נפרדת, שבו בכירים במפלגה ועדכנו כי קיבלו אישור עקרוני מגדולי ישראל המנהיגים את המפלגה - להתכונן לריצה עצמאית.

בשלב זה, הבינו בגור - שעד כה סירבו למצמץ מול העליהום נגדם מצד פרוש ובעלזא, כי הדרך לפילוג, כנראה קצרה מתמיד, ומיהרו לשגר אל הבית ברשב"ם את מוטי בבצ'יק, הרל"ש החזק של יעקב ליצמן וחנוך זייברט, מזכ"ל 'אגודת ישראל'. מצד 'דגל התורה', השתתפו בפגישה יענקי קנייבסקי ומוטי פלאי.

יו"ר 'דגל' ח"כ משה גפני חותם על ההסכם עם 'אגודה' (באדיבות המצלם)

בבוקר היום שלמחרת הפגישה הזו, בה שמעו בבצ'יק וזייברט את הדרישות של 'דגל', התכנסה במשרד השיכון הוועדה המחליטה בגור, שם דנו הצדדים האם לוותר ל'דגל התורה' על תפקיד יו"ר ועדת הכספים - בו חשק יעקב ליצמן, לאחר הטלטות הרבות שעבר בתפקידו כשר, או שמא להמשיך ולהתעקש, בתקווה ש'דגל' תהיה זו שתמצמץ ותחשוש מריצה עצמאית.

מאיר פרוש, מצדו טען, כנראה בשביל לעזור לאייכלר ובעלזא, כי צריך לדרוש ולהתעקש בפני 'דגל', על המקום השביעי בתמורה לוועדת הכספים. בתמורה לכך, הוא הבטיח לוותר על תפקידים לטובת אורי מקלב ויעקב אשר, ולתת ל'דגל' עליונות בתפקידים וכדו', העיקר שלא יהיה מצב ש'דגל' תקבל את שלוש דרישותיה.

ב'דגל התורה' הבהירו ל'אגודת ישראל' כי לא יקום ולא יהיה, ולצד הרצון העקרוני להימנע מכל פילוג או ריצה עצמאית שעשויים להרבות מחלוקת, הרי שאם דרישותיה הבסיסיות של 'דגל' לא יתקבלו, לאור היותה המפלגה הגדולה יותר, שעדיין מסכימה על חלוקה של 50:50 ברשימה, הרי שהיא לא תהסס לרוץ לבד ולהוכיח את כוחה.

חתימת ההסכם, בסיבוב הקודם של הבחירות

בשלב זה, בצל האיומים של 'דגל', הפיצוץ במו"מ והפגישה בין בעלזא ליענקי קנייבסקי, המשבר הגיע לשיא בין הצדדים - עד שבחסידות גור החליטו למצמץ ראשונים, ולתת ל'דגל' את כל דרישותיה, וכך, שיגרו בשנית, בשעות הערב של אותו יום בו התכנסה הוועדה המחליטה בגור, את בבצ'יק וזייברט לפגישה עם קנייבסקי ופלאי - לבשר להם כי בגור מסכימים לכל הדרישות.

"שני הצדדים חיכו לראות מי ימצמץ ראשון", אומר ל'כיכר השבת' אחד הבכירים ב'דגל התורה' שהיה מעורב בכל המתרחש מאחורי הקלעים, "הם הבינו שהם צריכים להיכנע בעניין הזה והם מצמצו ראשונים, בשכל, כמובן, - אחרי שהבינו שיש הסכמה גורפת אצלנו להתכונן לריצה נפרדת".

מוטי בבצ'יק, הרל"ש של ליצמן, אצל מרן הגר"ח. ארכיון (באדיבות המצלם)

לדבריו, "יש פה שינוי היסטורי, גם ברמה הספציפית של ועדת הכספים ושאר הדברים הללו, וגם ברמה המערכתית יותר ש'דגל התורה' כבר לא מושפלת ולא מובנת מאליה אלא משירה מבט, דורשת את מה שמגיע לה בדין, עומדת עליהם, לא מתבלבלת, ולא מרגישה צורך להתרפס בפני אף אחד".

"חשוב להדגיש", מוסיף הבכיר, "באותו זמן של הפגישה בין 'דגל' ובעלזא - היתה באמת כוונה ב'דגל' לרוץ לבד, וייתכן מאוד - יחד עם בעלזא ולהעניק לה שורת תפקידים שב'אגודה' היא יכולה לחלום עליהם, ואולי אפילו לצרף את 'שלומי אמונים', אלא שב'דגל' החליטו לתת ארכה נוספת למשא ומתן, למצות את כל הליכי ההידברות, בעיקר כדי להימנע ממחלוקת, עד שב'אגודה' הבינו כי אין להם הרבה ברירה, וקיבלו את כל דרישותינו".

בשלב זה, לאור המחלוקת הפנימית ב'אגודה', ב'דגל התורה' שורר החשש כי למרות שבסופו של דבר כולם חתמו על ההסכם, תהיה ירידה במספר המצביעים החסידיים או לכל הפחות לא תהיה התגייסות מלאה, בקרב חסידויות שונות, להגדיל את כוחה של התנועה.

ליצמן ובבצ'יק עם יענקי קנייבסקי. ארכיון (באדיבות המצלם)

לשאלתנו, מה יקרה אם 'יהדות התורה' תקבל רק שישה מנדטים, וח"כ יצחק פינדרוס יישאר בחוץ, אומר הבכיר: "תהיה רוטציה, כמו שהיה עד היום".

בכיר נוסף בסיעה הליטאית מסכם בשיחה עם 'כיכר השבת' את השבועות האחרונים ואומר: "למעשה, אף אחד לא רצה למתוח את החבל עד הקצה, כולם שיחקו פה 'משחק כפול', מה שנקרא. אף אחד לא ניתק קשר, בשום שלב, כולם דיברו עם כולם, ב'אגודה', בחסידות גור, הבינו היטב את תמונת המצב, ונתנו ל'דגל' הכל - ואת התוצאות ראינו אתמול בישיבת הנהלה".

"מי שסיכם את הדברים הכי טוב", אומר לנו הבכיר הליטאי, "הוא דווקא ישראל פרוש, ראש עיריית אלעד ובנו של מאיר פרוש יו"ר סיעת 'שלומי אמונים', ואני מצטט את דבריו בישיבת ההנהלה אתמול: 'אתם לא איתנו אז אנחנו לא איתכם, אז לא איתכם לא איתכם, הנה 'דגל' לקחו הכל".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר