הקרב ב'אגודה'

הבוררות הכריעה: בעלזא קודמת במיקום, ויז'ניץ בתפקיד

הגר"י סילמן, שנקבע כבורר מוסכם על ידי הדיינים הבוררים מטעם בעלזא וויז'ניץ, פרסם את הכרעתם המשותפת, וכעת תוכל יהדות התורה להגיש את רשימתה • כל הפרטים (חרדים)

רפאל כהן | כיכר השבת |
טסלר ואייכלר (צילום: Noam Revkin Fenton ו-Yonatan Sindel/Flash90)

אחרי מאבק ארוך בין מאיר פרוש וישראל אייכלר לבין יעקב ליצמן ויעקב טסלר, הצמד פרוש-אייכלר רושם ניצחון משמעותי, לפחות בנושא אחד: הבוררות, אליה נשלחו החסידיות בהוראת האדמו"רים, החליטה להחליף את מיקומי נציגי בעלזא וויז'ניץ.

המשמעות: ישראל אייכלר יהיה שישי ברשימת יהדות התורה לכנסת ה-24, ויעקב טסלר שמיני. מאידך, על פי הכרעת הבוררות שסוכמה מראש בין הצדדים, ויז'ניץ תבחר את התפקיד ראשונה.

בכנסת הבאה - שלפי ההערכות רבות תכונן לא בעוד זמן רב, בהנחה ששוב לא תורכב ממשלה יציבה - היוצרות יתהפכו פעם נוספת.

בפסק הבוררות נכתב בין היתר כך: "לאחר שבעשרות השנים האחרונות לא נעשו בחירות פנימיות, וקשה לקבוע כוחו הציבורי של מי גדול יותר, על כן התייחסנו לשני הצדדים כשווים, ולאור זאת ראוי להשוות את זכויות שני הצדדים".

בהמשך מפרטים הדיינים מדוע החליטו שאייכלר יוצב לפני טסלר: "היות שכמה פעמים קדמה הסיעה המאוחדת (ויז'ניץ), בכנסת הבאה יוקדם נציג קהל מחזיקי הדת (בעלזא), ובבחירת תפקידים יוקדם נציג הסיעה המאוחדת".

הרב סילמן, בישיבה של בד"צ בני ברק בראשותו. אילוסטרציה (באדיבות המצלם)

הדיינים לבסוף מורים לכלל נציגי אגודת ישראל לעשות "כל שביכולתם" כדי שיאושרו החוקים שיוודאו את כניסת טסלר לכנסת, דוגמת 'החוק הנורווגי', ומבהירים כאמור, כי אם המהלך לא יצליח, ויהדות התורה לא תגיע לשמונה נציגים בכנסת הבאה, אייכלר יתפטר אחרי חצי כהונה.

כזכור, הרקע לקיום הבוררות היה החלטת רוב חברי מועצת גדולי התורה החסידית, בניגוד לעמדתו של האדמו"ר מגור, להעביר את ההחלטה בנושא המורכב לבוררות הלכתית, משום שנציגי חסידויות בעלזא וויז'ניץ לא הצליחו להגיע להסכמות ביניהם.

גם לאחר החלטת ה'מועצת', היו עיכובים בביצועה: בצד של בעלזא טענו כי הדיון היה צריך להתחיל כבר אמש, ונציגי ויז'ניץ בכוונה לא הגיעו לפגישה. אך אלו מנגד הבהירו, כי הדיון היה אמור להיות רק היום, ולכן לא הגיעו אמש.

יצוין, כי בפסק הדין שלהם הקפידו הדיינים, הגאונים רבי אברהם דירנפלד (בעלזא) ורבי מאיר הייזלר (ויז'ניץ) ורבי יהודה סילמן (הבורר המוסכם), שלא לקבוע איזו משתי החסידויות גדולה יותר - שורש המחלוקת בין השתיים.

כך או כך, לאחר ההכרעה הסופית שיצרה הפוגה בחילוקי הדעות החריפים בתוך אגודת ישראל, יוכלו נציגי יהדות התורה המאוחדת להגיש את הרשימה המוסכמת לוועדת הבחירות המרכזית.

אחרי פרסום פסק הבוררות אמר ח"כ טסלר: "אני שמח מאוד שבאגודת ישראל הדברים נפתרים בדעת תורה, על פי ההלכה. כנציגם של גדולי ישראל, אני מברך על ההכרעה, וכולי תקווה ותפילה שכעת נתאחד יחדיו כלל הציבור החרדי, לקראת המערכה העומדת לפנינו, ובס”ד נצליח להגדיל את כוחה של יהדות התורה המאוחדת".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר