לאחר הסאגה הלילית

הממשלה האריכה את הסגר עד ליום ראשון בשעה 7 בבוקר

שעות ספורות לפני פקיעת הסגר השלישי, האריכה הממשלה את הסגר, אך לאור התנגדות 'כחול לבן', היועמ"ש פסל את ההחלטה, והממשלה התכנסה בשנית והצביעה שוב - גם על ההקלות (בארץ)

רפאל כהן | כיכר השבת |
הכתבה פורסמה ב-כ"ב בשבט תשפ"א | 04.02.21
נתניהו וגנץ. ארכיון (צילום: Oren Ben Hakoon/POOL/flash90)

לאחר שעות של דיונים ובתום פארסה מתמשכת, בשיאה פסל היועמ"ש אביחי מנדלבליט את הארכתה סגר, אישרה הלילה (שישי) הממשלה את הארכת הסגר, במתכונתו הנוכחית עד ליום ראשון בשעה 07:00 בבוקר, לצד אישור הקלה הדרגתית, מיום ראשון.

הכל החל כאשר ראש הממשלה בנימין נתניהו העלה לאישור השרים את ההצעה להאריך את הסגר עד יום ראשון, למרות התנגדות שר הביטחון בני גנץ ושרי 'כחול לבן', וזאת לאחר שעות ארוכות של ויכוחים ודיונים בממשלה, ושעות ספורות לפני פקיעת הסגר המלא.

ההצעה עברה, בשל העובדה כי מספר השרים בגוש 'כחול לבן' קטן מגוש 'הליכוד', אך אז התערב היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, והודיע: ההצבעה לא חוקית ולכן מבוטלת, שכן חוק היסוד מחייב וקובע שוויון בין הגושים. "זה לא חוקי", הודיע מנדלבליט.

אמירת היועמ"ש מבוססת על חוק "ממשלת החילופים", שעד עתה לא הגיע למצב שכזה, בו הצבעה עולה ללא הסכמת נתניהו וגנץ. ע"פ החוק שחוקק במארס, אף החלטת ממשלה לא תאושר בלי שני הצדדים. מכיוון ששרי 'כחול לבן' התנגדו, ההחלטה נפלה.

לאחר הכרזת מנדלבליט, רה"מ השתולל והאשים: "גנץ רוצה כמה שיותר תחלואה קשה לבחירות. אתם דנים הרבה ישראלים למוות קשה. אנחנו מבינים את המשחק הזה. האסטרטגיה שלכם ושל היועץ ספי שקד היא לפתוח כמה שיותר".

יו"ר 'כחול לבן' גנץ השיב: "לא החלפתי עם ספי שקד מילה וחצי מילה על הישיבה הזאת! אל תספר סיפורים, אל תלמד אותי על חיי אדם כלום".

רה"מ השיב: "הדם של ישראלים רבים יהיה על הידיים שלך! זה ברור שתכננת את זה עם היועץ".

שר הביטחון גנץ נפגע: "כל חיי אני מגן על חיי אזרחי ישראל תתבייש לך, לא אסלח לך".

אחרי ההמולה וכששרים הזהירו שהצעדים "יובילו את ישראל לכאוס", החליטו רה"מ נתניהו ושר הביטחון גנץ להוציא את ישיבת הממשלה להפסקה בת חצי שעה כדי לנסות ולהגיע להסכמות.

בהודעה מטעמו של היועץ המשפטי לממשלה נמסר כי "על-פי חוק יסוד הממשלה, שתוקן בהתאם להסכם הקואליציוני, אם מספר השרים בין הגושים אינו שווה, נדרש לקבוע מנגנון שיבטיח קול הצבעה שווה בממשלה לכל אחד מהגושים. בהתאם לחוות הדעת המשפטית של היועץ המשפטי לממשלה, בהיעדר מנגנון מאזן כאמור, משמעות הוראה זו היא שאם אחד מהגושים מתנגד פה-אחד להצעת-החלטה, הרי שההצעה אינה יכולה לעבור.

"עמדה זו הועברה למזכיר הממשלה ולראש הממשלה כבר בחודש אוגוסט 2020, אגב הצעת-החלטה אחרת שעמדה על הפרק באותה עת, והוצגה היום שוב בישיבת הממשלה.

"חשוב להדגיש, כי היועץ המשפטי לממשלה לא פסל את הארכת הסגר, אלא רק עמד על קיום הוראות חוק היסוד, אותו קבעה הכנסת".

בסופו של דבר, הממשלה התכנסה שוב, והצביע - הפעם פה אחד, על הארכת הסגר עד יום ראשון בשעה 07:00 בבוקר.

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר כי "טוב שהממשלה קיבלה את המלצות משרד הבריאות והמלצתי, עם שינויים קלים בלבד. הסגר יימשך עד יום ראשון בבוקר. אני מבקש מהציבור לשמור על ההנחיות בקפדנות יתרה וללכת להתחסן. החיסונים עובדים. ככל שיותר אנשים יתחסנו ובדגש על גילאי 50 ומעלה - נוכל לפתוח את הכלכלה בהדרגתיות, זהירות ואחריות".

שר הבריאות יולי (יואל) אדלשטיין אמר כי "אני שמח שהשכל הישר ניצח. בריאות הציבור היא מעל לכל ויכוח פוליטי. אסור לנו לשחק בחיי אדם. אני קורא לכל אחת ואחד - גם בפתיחה ההדרגתית מיום ראשון - תקפידו על ההנחיות".

בהודעת הממשלה נאמר עוד כי אושרה הצעת ראש הממשלה ושר הבריאות, להקלה הדרגתית החל מיום ראשון בשעה 07:00 בבוקר. אלו ההקלות שאושרו:

  1. ביטול הגבלות התנועה (ביטול מגבלת ה-1000 מטר מהבית).
  2. פתיחת שמורות טבע וגנים לאומיים, אתרים, שימור אתרים ורשות עתיקות באוויר הפתוח.
  3. מקומות עבודה ללא קהל בתו.
  4. החזרת שירותים 1:1.
  5. יתאפשר טייק אווי.

בנוסף, תתאפשר פתיחת הצימרים למשפחות גרעיניות. בעניין פתיחת החינוך לגיל הרך - יסוכם בנפרד בין משרדי החינוך והבריאות. כמו כן נמסר כי ישיבת ממשלה נוספת לדיון בהמשך תכנית היציאה תתקיים ביום ראשון הקרוב, ה-7.2.21.

בהודעה מטעם 'כחול לבן' נאמר כי "כפי שדרשו גנץ ושרי כחול לבן כבר בתחילת השבוע - מתווה היציאה מהסגר יוצא לדרך, ביום ראשון הקרוב יתקיים דיון בממשלה בנושא פתיחת המסחר", תוך שהם מציינים את אותן ההקלות שהודיעה הממשלה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר