החינוך בראי הפרשה

הם לא הנערים שלנו! // הרב בורודיאנסקי

"זיי זענען נישט אונדזער יינגלעך", באידיש דווקא כדי שלא יבינו למה לא מקבלים אותם למוסדותינו. הרב אברהם בורודיאנסקי בטורו השבועי 'החינוך בראי הפרשה' (יהדות)

אילוסטרציה מתוך "ברדק" (צילום: ברדק)

נדמיין לעצמנו בוקר בהיר מטוס נוחת בשדה התעופה, יוצא ממנו אדם מבוגר שלא לומר ישיש מגולח עטוי כיפה לבנה גדולה, פוסע לאיטו על משענתו, ואחריו משפחתו הגרעינית, יודעי דבר מזהים שמדובר בדמות מוכרת מאוד בעולם, ואכן מזהים את האפיפיור בכבודו ובעצמו בנתב"ג....

מריצים לשם את ראש הממשלה המקורי והחילופי וסגנו של החילופי וכל המי ומי לקדם את פניו של האפיפיור, שיירות גדולות של רכבים יוצאים לקבל את פניו ועולים אחריו לירושלים, בכניסה לירושלים, תוך כדי הגעת השיירה ירושלימה הצליחה להבנות במה גבוהה בכניסה לעיר, הישיש מטפס עליה נעמד מולה ובקול נרגש מברך שהחיינו בשם ומלכות, ואז פותח בנאום קצר מלא עוצמה שמרעיד את העולם:

"יהודים יקרים עכשיו הבנתי איך שכל מה שקורה בעולם זה מחושב ונועד להיטיב אתכם העם היהודי, אתם בטח יודעים שאני מכיר את כל כתבי אותו האיש וגם של חבר ליצניו האחרים, אני אומר לכם פה בשערי ירושלים הקדושה שלכם, שהכל שטויות אין דומה ליהדות, אתם האמת האבסולוטית המוחלטת, ובאתי להתגייר ומעכשיו אינני פרנציסקוס אלא אברהם- לחיים יהודים לחיים, כמובן שאשמח לתת עצות התייעלות שהרי חכמה בגויים תאמין אבל זה נועד רק להתייעלות בלבד!"

במסיבת העיתונאיים האחרונה שהוא מקיים טרם כניסתו לבית הדין לשם גיור הוא נשאל מה הוא חש עכשיו יותר מאי פעם ומה היתה כוונת דבריו "עכשיו הבנתי"? ר' פרנציסקוס שיחי' משיב: ראיתי שכל מה שהתרחש בעולם בקורונה היה מדה כנגד מדה מחושבת של בורא עולם עם העם היהודי, עקבתי אחרי זה והגעתי לתובנה שאם כל הקורונה בכל העולם התרחשה רק למען היהודים, אז אני שייך לקבוצה הזו... "פרנציסקוס להכנס למליאה" נשמע קולו של מזכיר בית הדין , והוא נכנס...

אירוע זה איננו פרי דמיוני כלל וכלל, אולי התאמתי אותו נכון לשנה זו, אבל התורה כבר מלמדת אותנו על אירוע היסטורי שכזה וַיִּשְׁמַ֞ע יִתְר֨וֹ כֹהֵ֤ן מִדְיָן֙ חֹתֵ֣ן מֹשֶׁ֔ה אֵת֩ כָּל־אֲשֶׁ֨ר עָשָׂ֤ה אֱלֹקים֙ לְמֹשֶׁ֔ה וּלְיִשְׂרָאֵ֖ל עַמּ֑וֹ כִּֽי־הוֹצִ֧יא ה' אֶת־יִשְׂרָאֵ֖ל מִמִּצְרָֽיִם: וכו' (י) וַיֹּאמֶר֘ יִתְרוֹ֒ בָּר֣וּךְ ה' אֲשֶׁ֨ר הִצִּ֥יל אֶתְכֶ֛ם מִיַּ֥ד מִצְרַ֖יִם וּמִיַּ֣ד פַּרְעֹ֑ה אֲשֶׁ֤ר הִצִּיל֙ אֶת־הָעָ֔ם מִתַּ֖חַת יַד־מִצְרָֽיִם: (יא) עַתָּ֣ה יָדַ֔עְתִּי כִּֽי־גָד֥וֹל ה' מִכָּל־הָאֱלֹקים כִּ֣י בַדָּבָ֔ר אֲשֶׁ֥ר זָד֖וּ עֲלֵיהֶֽם:

רש"י על המקום מסביר לנו מה יתרו שמע, יתרו לא שמע סתם כמו כולם, רש"י מדגיש לנו שמכירו הייתי לשעבר ועכשיו ביותר, יתרו הגיע הפעם להבנה גבוהה ממה שהגיע קודם, יתרו היה אינטליגנטי של אלוהות זרה ברמה גבוה, יתרו ביקר אצל כל סוגי בכוחות המדומים בעולם, אבל הפעם משהו סוחף אותו יותר מתמיד, ומה זה? המדה כנגד מדה, שידוד מערכות הטבע באופן מכוון לפי הסבל שישראל סבלו ממצרים באופן זהה של מדה כנגד מדה בורא עולם העניש אותם, הוכיח לו ליתרו את שלטון הבורא מעבר לכל ספק, נראה לי שמשפט המפתח הוא כפי שרש"י שמביא על הפסוק "בקדרה אשר בשלו בה, נתבשלו" ואת זה יתרו הבין עכשיו יותר מאי פעם.

יש פה אמירה עוצמתית שמאפשרת לנו להבין את ההלך רוח של החיים ע"פ היהדות, ביהדות אין התרחשות שהיא סתמית, הכל מכוון באופן פרטני, לדעת הנוצרים בורא עולם משגיח על העולם ברמת המקרו, על פי היהדות גדלותו של הבורא זו ההשגחה ברמת המיקרו, אבל לא סתם השגחה, אלא מחושבת היטב, עד כדי כך שחז"ל מלמדים אותנו שאם אדם מכניס את ידו לכיס ולא מצליח למצוא את מה שחיפש בדיוק ובמקום 3 מטבעות הוא מוצא 2 מטבעות, זוהי יד ה', יש פה יסורים שנועדו לכפר על משהו,

שלמה המלך אומר בקהלת פרק י פסוק ח "חֹפֵ֥ר גּוּמָּ֖ץ בּ֣וֹ יִפּ֑וֹל וּפֹרֵ֥ץ גָּדֵ֖ר יִשְּׁכֶ֥נּוּ נָחָֽשׁ:" לפני כל הפרשנויות, מה הביאור הפשוט של דברי קהלת? מי שחופר בור ברחוב הוא יפול בו בעצמו, ומי שפורץ גדר של חבר שלו ייצא נחש מהגדר וינשוך אותו, אע"פ שיש הרבה בורות ברחוב, וישנם הרבה נחשים בעולם, אבל פה שלמה המלך מלמד אותנו את סוד היחסיות מה שאתה עושה דע לך שזה יחזור אליך! וזה מה שיתרו רואה במעשים של יציאת מצרים וקריעת ים סוף וזהו הסוד הגדול שגרם לו לעזוב הכל ולהצטרף לעם שככה לו.

בכמעט שנה האחרונה העולם כולו עובר תהליך מטורף של בירור אינסופי, אבל השאלה הפשוטה של פשטות הדברים לפני פרשנויות, למה אנחנו ע"פ תורת היחסות כפי שהבין יתרו, צריכים לשבת בבית כל כך הרבה? למה נגזר עלינו לשים כיסוי על הפנים? למה אנשים נמצאים בבידודים? למה יש כל כך הרבה יסורים? ולמה כולם לא מתיישרים מול קו אחיד של דעה צלולה שצריך לשמור על הכללים ולא לעמוד בפני שברון הדעה וההשקפה בראות הלוויות ואירועים המוניים שנעתקים מאתנו מילות ההסבר?

בואו ונספר את סיפורם של נער ונערה שמעון ושרה נפלאים מבית טוב, שכל חטאם הוא שהם יוצאי עדות המזרח, או של נער ונערה מנדי ופייגי נפלאים מבית טוב שכל חטאם הוא שלא יכלו להמשיך במוסדות שהציבור החרדי התרגל לשלוח אליהם כבסרט נע, או בואו נדבר על יונתן בן ה-5 שלא התקבל לגן בקהילה כי אבא שלו הולך עם חולצה צנועה וצבעונית, וכך על זה הדרך.... ואותם, שמעון ושרה, מנדי ופייגי ומוישי, ועוד עשרות אלפים, יושבים בדד, אין איש "מהמיינסטרים" שם על ליבו כראוי את צערם וכאבם ומביא לסיום תופעה זו באופן נחרץ, ולא רק זו אלא גם מצאו להם שם מדהים להעניק לאותם נערים/ות "נוער נושר" ובכך פטרו את עצמם מצפונית להיות קשורים אליהם ולדאוג להם, או חרדים חדשים, או "הולך עם חולצות צבעוניות" (השבוע בקריאת עשרת הדיברות אחפש דיברה זו).

אפשר להתווכח ולהגיב "פח השמן הטהור" – "תיבת נח"- ועוד ועוד, אבל שאלה קטנה לי? למה יש בידוד עכשיו בעולם? האם לא כנגד הבידוד שאנו גזרנו על עשרות אלפי נערים/ות? למה נגזר על כולנו להסתיר את הפנים שלנו? האם לא בגלל ההסתר פנים שלנו מאותם נערים/ות ובני משפחותיהם? למה יש כל כך הרבה יסורים דמעות ובכי בעולם? האם לא מדה כנגד מדה של הורים ומשפחות שבורות ומרוסקות שקול בכיים אינו נשמע באוזננו? מדוע יש בעולם קבוצות שפוגעות בשמנו הטוב? האם לא בגלל שלא קיבלנו תלמידים ולא דאגנו להם כי זה פוגע "בשמנו הטוב"?

לא מספיק להתנצל באופן חד פעמי בפני נער שנפגע, לא מספיק למצוא פתרונות זמניים לאותם נערים/ות מקסימים/ות שבחרו בדרך שונה, צריך להוביל תהליכים פנימיים כנים של יכולת הכלה, בנייה, והכוונה עבורם, לחבק אותם חזק, שירגישו חלק מכולם, שירגישו נאהבים, להתאים להם את המסלול שלהם בדרכם, להיות שם עבורם לחלוטין, לא לסובב להם ראשים ולהגיד " זיי זענען נישט אונדזער יינגלעך", באידיש דווקא כדי שהם לא יבינו.

אומר יתרו אתם יודעים למה אני בחרתי בבורא עולם ובעם היהודי יותר מכל אלהים אחרים- כי בַדָּבָ֔ר אֲשֶׁ֥ר זָד֖וּ עֲלֵיהֶֽם: או במילים אחרות של רש"י בקדה אשר שבישלו בה, נתבשלו! אפשר להמשיך להתעלם, אפשר להמשיך להאשים את כל העולם, אבל כל עוד שלא נבין את סוד היחסיות של בורא עולם נמשיך להתבשל בקדירה שבישלנו בה, כואב? בידנו הדבר!

הכותב הינו ראש ישיבת ברקאי חיספין

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר