יחד עם הרב

עם מגבלות: 'סעודת יתרו' בתוניסיה • תיעוד

סעודת יתרו כמנהג יהודי תוניס. האירוע בקהילה היהודית מהעתיקות בתבל באי ג׳רבה שבתוניסיה. בראשות הרה״ג רבי חיים ביתאן, רבה של תוניסיה וחבר ׳ועידת רבני אירופה׳.

חנני ברייטקופף | כיכר השבת |
הסעודה המסורתית (צילום: יניב ביתאן, קהילת ג׳רבה תוניסיה)

בקהילה היהודית בג'בה שבתוניסיה, חגגו ביום חמישי האחרון, 'סעודת יתרו', בראשות הרה"ג רבי חיים ביתאן, רבה של תוניסיה וחבר ועידת רבני אירופה'. כפי שמקובל מזה דורות רבים ביום חמישי שלפני שבת פרשת יתרו.

יצוין, כי את מאכלי הסעודה נהוג להכין ולהגיש במנות קטנות ובכלים קטנים. עוד מקובל בקרב יהודי תוניסיה, לאכול יונים בסעודה זו, שנקראת גם 'חג הבנים' ובשל כך הכל בה מוכן בקטן.

המנה העיקרית כוללת יונה או פרגית - לזכר מרק העוף שהכינו לילדים החולים בזמן המגפה שהשתוללה בעבר במדינה, ובעזרתו הם נרפאו לפי המסורת. הסבר נוסף לאכילת היונה, הוא משום שעם ישראל נמשל ליונה, כי היונה מסמלת דבקות - כמו עם ישראל הדבק בקב"ה.

כמו כן, בסעודת יתרו יש פולים קטנים, לרוב ירוקים, ועל השולחנות מוצבים פמוטים קטנים עם נרות צבעוניים קטנים. בסוף הסעודה מחלקים ממתקים לילדים, כדי להגביר אצלם את האהבה לתורה.

כאמור, ההסבר המקובל ביותר למנהג זה, הוא שבעבר היתה מגפה שפגעה והפילה חללים רבים, בעיקר בקרב הבנים, והיא פסקה בדיוק בשבוע שבו קראו את פרשת יתרו, אך ישנו הסבר נוסף, לפיו הסעודה נעשית כדי לציין את הכתוב בפרשת השבוע, יתרו: "ויבוא אהרון וכל זקני ישראל לאכול לחם עם חותן משה לפני האלוקים" (שמות י"ח יב').

הסבר שלישי קשור בעשרת הדברות המובאים בפרשת יתרו, שזו היתה הזדמנות לילדים הקטנים שלמדו קריאת התורה, לקרוא בתורה בפעם הראשונה, ולציון כך הוריהם היו עורכים סעודת מצווה חגיגית.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר