בגלל הילדים

ד"ר אלרעי פרייס: "לא נגיע ל'חסינות עדר' גם אם כל המדינה תתחסן"

ד"ר שרון אלרעי פרייס, ראש שירותי בריאות הציבור, חשפה כי בציבור החרדי 'מקדם ההדבקה' הינו הנמוך ביותר כעת, ושידרה פסימיות רבה באשר לסיכוי להגיע ל'חיסון עדר'. צפו (בארץ)

קובי רוזן | כיכר השבת |
(צילום: ערוץ הכנסת. תמונה: דני שם טוב, דוברות הכנסת)

ראש שירותי בריאות הציבור ד"ר שרון אלרעי פרייס, אמרה היום (ראשון) בוועדת החוקה של הכנסת, כי לא צפוי 'חיסון עדר' בישראל, גם אם כל מי שיכול להתחסן מפני הנגיף יעשה זאת.

בכירת משרד הבריאות חשפה עוד, כי מקדם ההדבק בציבור החרדי הוא הנמוך ביותר כעת. "אי אפשר לומר שהסגר נכשל, כאשר הוא הוריד את מקדם ההדבקה מ-1.3, ל-0.99 היום. בחברה החרדית המקדם עומד על 0.9, בחברה הכללית 1.05 ובחברה הערבית 1.01", אמרה.

אלרעי פרייס פתחה את דבריה, בכך ש"אנחנו במצב של מקדם הדבקה 1, ואנחנו פותחים הגבלות. אין ספק שגם בסגר השלישי הייתה היענות של הציבור, ומה ששינה את חוקי המשחק הוא הווריאנט האנגלי שכנראה מדבק עוד יותר, מעלה את התחלואה הקשה ויוצר תנאי פעולה שונים. אם חשבנו שאחרי הזריקה ראשונה של החיסון, הכל יהיה שונה - זה לא, ואנחנו רואים וריאנטים בעולם שמדבקים אנשים שוב".

"ברגע שיש לנו 2.5 מיליון ילדים שלא יכולים להתחסן, כנראה שלא נגיע לחסינות עדר - גם אם כל האוכלוסייה שיכולה, תתחסן. לפי המחקר של פייזר, החיסון יעיל ב-95%, וזה אומר ש-5% לא יקבלו הגנה מלאה; בגילאים המבוגרים זה אולי עומד על 90%".

באשר לתכנית היציאה מהסגר אמרה ראש שירותי בריאות הציבור: "אמרנו ביושר שאנחנו לא רוצים לקבוע מדדים בלי להבין על מה אנחנו מדברים בהקשר לווריאנט הבריטי, ואמרנו שנקבע מדדים בהקשר לתחלואה קשה וקריטית, וכמובן מקדם ההדבקה שמלמד אותנו אם התחלואה מתפשטת".

"בישיבת הממשלה הוצגו נתונים ומדדים שהיה עליהם דיון, אבל אם רוצים שמשרד הבריאות יעמוד מאחורי המדדים ולא סתם יזרוק מספרים, אנחנו מנסים - אחראית - למצוא מדדים שהם באמת איזון. כשאנחנו אומרים שאפשר לצאת מסגר עם פחות מ-1000 חולים קשים, זה מטורף, אבל אנחנו לא רוצים להחזיק את מדינת ישראל כבת ערובה. ייקח יותר זמן להגיע למדדים, אך עדיף להגיע למדדים נכונים מאשר לזרוק מספר שלא מבוסס על כלום".

החברה החרדית היא היחידה שבה מקדם ההדבקה מתחת ל-1

במענה לשאלת יו"ר הוועדה בנוגע למידת הצלחת הסגר, חשפה כאמור אלרעי פרייס: "בקונסטלציה של כמה שבועות של סגר, אני לא יכולה לומר שהוא נכשל, כאשר הוא הוריד את מקדם ההדבקה מ-1.3 ל-0.99 היום. בחברה החרדית מקדם ההדבקה עומד על 0.9 בחברה הכללית, 1.05 ובחברה הערבית 1.01".

"יש להבין, שכל דבר שנפתח יעלה את מקדם ההדבקה, ואנחנו צריכים כמדינה לבחור מה לעשות, כי כל דבר יבוא על חשבון השני. אנחנו מנסים למצוא מתווה שייתן מענה ל-80% מהיישובים בארץ, שהם כתומים או אדומים".

בהתייחסה לסגירת הכניסה לארץ, אמרה הד"ר: "הווריאנט האנגלי, שעומד היום כבר על 80% מהדגימות, הוכיח מה קורה כשנכנס משהו מחו"ל. נעשים ניסיונות לבלימה של הווריאנט הדרום אפריקאי והברזילאי. הרבה מדינות לא עושות ריצופים גנטיים, אז לא יודעים מה קורה בהן. מהירות ההחזרה של אזרחים מחו"ל - מבחינתי אפשר להחזיר אותם במהירות המרבית, ברגע שהם הולכים למלונית ועוברים בדיקות".

כאשר ח"כ אשר הגיב לדבריה, והציע לשקול לשנות או לקצר את מתווה הבידוד לחוזרים מחו"ל, השיבה ראש שירותי בריאות הציבור: "זה יכול לקחת עוד חודש-חודשיים או חצי שנה, שבה יהיו וריאנטים. לאורך ימים לא נוכל להשאיר סגר כזה של 14 יום. אם היה אפשר, היינו עושים שהבידוד מחו"ל יהיה שונה מזה של מי שהיה בוודאות ליד חולה, אולי לקצר אותו, וללכת על המינימום, כדי להיות בטוח שלא חודר וריאנט לארץ".

"מי שקבע 14 ימים הוא זה שקבע את ה-10. כל מי שעולה למטוס נבדק, אז אולי אם יעשו בדיקה אחרי 4 ימים זה יספיק במקום אחרי 10 ימים. כך ניתן יהיה להתמודד יותר עם הגזירה הזו", סיימה הבכירה ממשרד הבריאות.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר