לא טראמפ...

ממשל ביידן מסתייג מההכרה ברמת הגולן

גמגום בנוגע להכרה האמריקאית ברמת הגולן, דיבור על מדינה פלסטינית, רצון לחזור להסכם הגרעין עם איראן לצד השארת השגרירות בירושלים, אנתוני בלינקן חושף את העמדות (מדיני)

אנתוני בלינקן (צילום: מחלקת המדינה)

מזכיר המדינה החדש של ממשל ביידן, אנתוני בלינקן, התייחס הלילה (שלישי), בראיון ל-CNN לסוגיות הבוערות של המזרח התיכון כשהוא חושף את עמדותיו של ביידן בנושא רבים.

בלינקן התייחס לשאלת המראיין בנושא ההכרה האמריקנית ברמת הגולן של ממשל טראמפ וסירב לומר כי הממשל החדש מקבל אותה במלואה, זאת בניגוד לדברים שאמרו יועציו של ביידן בעבר. מזכיר המדינה אמר כי "אם שמים בצד את העניין החוקי של זה - באופן מעשי, לשליטה ברמת הגולן יש חשיבות גדולה לביטחון של ישראל במצב הנוכחי בסוריה".

בלינקן אמר: "שאלות משפטיות הן עניין אחר. לאורך הזמן, אם המצב בסוריה ישתנה, זה משהו שנבחן - אבל כרגע אנחנו לא קרובים לשם".

כזכור, הנשיא הקודם דונלד טראמפ הכיר לפני כשנתיים בריבונות ישראל ברמת הגולן, ריבונות שהגיעה לאחר שישראל סיפחה את האזור רשמית בשנת 1981, צעד שלא הוכר על ידי העולם, עד להכרה הדרמטית של טראמפ.

טראמפ חותם על ההכרה ברמת הגולן (צילום: הבית הלבן)

ההכרה של טראמפ העניקה לישראל ריבונות בשטח בכל תנאי ובכל זמן, גם ללא צורך ביטחוני, בניגוד לדברי בלינקן שאמר שהנושא יעמוד לבחינה אם המצב בסוריה ישתנה מה שמלמד על שינוי משמעותי בעמדת הממשל בנושא.

בלינקן התייחס בדבריו גם למשטרו הנוכחי של בשאר אסד ולנוכחות המיליציות הפרו-איראניות בסוריה, ואמר כי הם מהווים "איום ביטחוני משמעותי על ישראל" שדורש את המשך השליטה הישראלית בגולן.

בלינקן חזר על ההתחייבות של ביידן שלא לסגור את השגרירות האמריקנית שנפתחה בירושלים בתקופת הממשל הקודם. חברי הקונגרס גם אישרו ברוב גדול בסוף השבוע שעבר תקציב מיוחד לשיפוץ השגרירות בירושלים, מה שיקבע בצורה חזקה יותר את השגרירות בירושלים.

טראמפ ונתניהו בטקס ההכרה בגולן בבית הלבן (הבית הלבן)

מזכיר המדינה האמריקני נשאל בריאיון גם מדוע ביידן עדיין לא התקשר לראש הממשלה בנימין נתניהו, בניגוד לקודמיו טראמפ ואובמה שהתקשרו תוך ימים ספורים לנתניהו, והשיב כי "אני בטוח שתהיה להם הזדמנות לדבר בקרוב". בלינקן אמר שהוא עצמו שוחח עם שר החוץ הישראלי, גבי אשכנזי וציין כי ביידן שוחח עם נתניהו כבר בתחילת תהליך החפיפה שלו כנשיא.

לצד זאת, בלינקן התייחס בחיוב להסכמי אברהם שהוביל ממשל טראמפ בין ישראל לבין איחוד האמירויות, בחריין ומרוקו אך ציין כי "זה לא אומר שהאתגרים שביחסים בין ישראל לפלסטינים הסתיימו. הם לא הולכים להיעלם. נצטרך לדון בכך, אבל קודם כל ישראל והפלסטינים צריכים לדון בכך".

מזכיר המדינה החדש חזר על התמיכה האמריקנית בפתרון שתי המדינות, ואמר כי זוהי הדרך היחידה להבטיח שישראל תישאר מדינה יהודית ודמוקרטית, בניגוד גמור לעמדת ישראל בנושא והעמדה של ממשל טראמפ מול הפלסטינים.

"האמת הכואבת היא שיש דרך ארוכה עד שנראה פריצת דרך לשלום ופתרון סופי לבעיות בין ישראל לפלסטינים והקמת מדינה פלסטינית", אמר בלינקן. "בתור התחלה אנחנו צריכים לראות שאף צד לא נוקט במהלכים חד-צדדיים שהופכים את קידום תהליך השלום לקשה יותר. אני מקווה שנראה את שני הצדדים מייצרים תנאים שיאפשרו משא ומתן שיוביל לשלום".

בריאיון ב-CNN חזר בלינקן על עמדת הממשל הנוכחי לפיה ארה"ב מעוניינת לחזור להסכם הגרעין עם איראן, הסכם ממנו פרש הנשיא הקודם טראמפ: "אם איראן תחזור לעמוד בהסכם, גם אנחנו נעשה אותו דבר", אמר בלינקן.

הוא ציין כי חזרה להסכם עם האיראנים תהיה נקודת מוצא לגיבוש "הסכם ארוך וחזק יותר" שכולל גם עניינים אחרים, כולל תוכנית הטילים של איראן. אם כי יש לציין כי זאת בניגוד מוחלט לעמדה האיראנית שדורשת קודם כל את הסרת הסנקציות לפני כל משא ומתן מולם.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר