"על שולחן הניתוחים"

כשהטקסט פשוט מביך // ביקורת סינגלים

מבקר המוזיקה של 'כיכר השבת', נתנאל לייפר, כותב מה הוא חושב על "הידד לשוטר" של פרחי ירושלים, על נער פלא מבטיח ועל ר' נח פלאי שיצא השבוע בסינגל שלישי (מגזין)

נתנאל לייפר | כיכר השבת |
(צילום: יח"צ)

כתבתי פה כבר לא מעט על טקסטים גרועים, אבל יש שירים שהמילה "גרוע" היא מחמאה נדיבה במיוחד בעבורם. השיר החדש של מקהלת "פרחי ירושלים" - "הידד לשוטר" הוא ההתגלמות של כל מה שגרוע בכתיבה פופוליסטית וחסרת כל ערך אמנותי או רעיוני.

אין צורך להכביר במילים, אלא רק להציג ולו רק את שורות הפתיחה של "יצירת האמנות" הזו שכתבה קטרין ברכה:

"אוו אוו אוו אדוני השוטר

היה אדיב וגם חבר

היה עדין והיה פנתר

והכל יסתדר"

בתקופה בה אנו מוצפים בתיעודים רבים על אלימות שוטרים ללא כל סיבה הגיונית, שיר כזה, מעבר למילים העלובות וללחן השבלוני הוא סוג של התחנפות מוזרה ומביכה שמבהירה שיוצריו לא באמת מבינים את הרוח הציבורית. לא צריך להיות חובב קונספירציות כדי לחשוב שמשהו במשטרה שילם לאביטל על ה"פנינה" הזו.

חנן אביטל ופרחי ירושלים, אחראים לחומרים מביכים במיוחד גם בעבר, דוגמת השיר "סופרטראמפ" פרי עטו של אביטל, שיר הלל מביך לנשיא דונלד טראמפ.

"סופר טראמפ, נסיך ירושלים,

סופר טראמפ, גם נוגע בשמיים,

סופר טראמפ, שיר הלל מעיר ציון

יבורך גם מפי עליון".

שירים כאלו ממחוזות הביזאר יכולים לקבל סיקור תקשורתי לפעמים בשל היותם פשוט מאד - מוזרים. סיקור תקשורתי ממש לא אומר שמדובר בשיר ראוי, אלא שהעורכים חושבים שהמוזריות תביא לרייטינג. מי שכל מחשבתו היא רק רייטינג, מייצר חומרים גרועים, שמסבירים למה אחרי כל כך הרבה שנות פעילות בשטח 'פרחי ירושלים' לא מצליחה באמת להיחשב כלהקה בעלת משמעות אמתית לז'אנר המוזיקה היהודית.

שיר מיותר, וחבל ממש.

אם כבר בשירים ששרים ילדים עסקינן, שירו החדש של הזמר והיוצר הצעיר, נער הפלא נתנאל גם זו לטובה "מסיבת סיום" הוא דוגמא טובה לשיר נכון וחיובי. שירים לילדים או בכלל, לא חייבים להיות שירים מורכבים ועמוקים במיוחד. הם צריכים להיות קודם כל הגיוניים, קוהרנטיים וכאלה שנעים לשמוע.

גם זו לטובה, החל את דרכו כסולן בלהקת הילדים החדשה יחסית והמבטיחה של דניאל ישי - "משאלות" ובשנה האחרונה הוא בגר ממנה לדרך עצמאית. את השיר כתב אביו איציק גם זו לטובה, כשהלחן של נתנאל עצמו.

העיבוד וההפקה המוזיקלית של דניאל ישי המוכשר, שממשיך לשמור על קשר מקצועי עם חניכו לשעבר.

ר' נח פלאי, הוא יוצר קסום שפרץ לחיינו בשנה וחצי האחרונה, שיריו הם שילוב יפיפה בין טקסטים ייחודיים, חלקם מהמקורות חלקם הוא כותב בעצמו דוגמת שירו הקודם המצוין "הטוב שבך".

את שירו החדש "ישוב הדעת" הלחין פלאי בעת ביקור בברסלב, מתוך מילותיו של רבי נתן מברסלב. העיבוד כרגיל אצל פלאי, נמסר לידיו האמונות של ג'ף הורביץ שעשה עבודה מצוינת.

אני כבר מחכה לשיר הבא של פלאי.

להערות הארות ורשימת לחנים ל"מישמישמיש נכנס אדר": nl@kikar.co.il

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר