'העליון' בפסיקה חריגה

אברך חרדי שוחרר מצה"ל; בגלל 'יום שירות' בצרפת

אברך חרדי מירושלים, שהועמד לדין בגין השתמטות מהשירות הצבאי, זוכה בבית המשפט העליון, לאחר שהשתתף ב'יום הכנה לצבא' בצרפת, ולכן נחשב כביכול עשה 'צבא' (חדשות)

חנני ברייטקופף | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: by Uri Lenz/FLASH90)

אברך חרדי מירושלים, שנחשב למשתמט - זוכה בבית המשפט העליון משירות בצה"ל, וזאת לאחר שהוכח כי הוא ״שירת" בצבא צרפת במשך יום אחד.

מדובר באברך תושב ירושלים, שיש לו אזרחות ישראלית, ובמקביל הוא מחזיק גם באזרחות צרפתית, אך כל חייו התגורר בישראל.

הסיפור התחיל לפני מספר שנים, כאשר האברך היה בגיל 17 הוא טס לצרפת והשתתף שם ב"יום הכנה להגנה". יצוין כי בצרפת, אין שירות חובה בצבא, אלא חובת התייצבות ליום אחד בלבד. ההשתתפות ב"יום ההכנה" מוגדרת בצרפת כשירות צבאי.

בין לבין, רשויות הצבא בישראל שלחו ל-אותו אברך צו גיוס ולאחר שלא הגיע - הוצאה נגדו פקודת מעצר.

לאחר מספר שנות לימוד בישיבה בצרפת, חזר האברך לישראל. הוא נעצר בשדה התעופה והוגש נגדו כתב אישום לבית הדין הצבאי בגין השתמטות משירות צבאי למשך 1,244 ימים.

בית הדין הצבאי לערעורים הרשיע אותו וגזר עליו שלושה חודשי מאסר בפועל, בקובעו כי "יום ההכנה להגנה" בצרפת אינו מקנה פטור משירות צבאי בישראל, ולפיכך האברך היה מחויב בשירות צבאי בישראל.

עורך הדין מנחם שטאובר המתמחה בייצוג משתמטים, הציג מסמך מטעם משרד הביטחון בצרפת, ממנו עולה כי בחור הישיבה "עמד בהתחייבויותיו בהתאם לקודקס השירות הצבאי" מאחר ש"הוא התייצב ליום ההכנה להגנה".

לאור זאת, ועל בסיס אמנה בין ישראל לצרפת בדבר שירותם הצבאי של בעלי אזרחות כפולה" משנת 1962, טען עורך הדין שטאובר יחד עם עורכי הדין רועי בלכר וגיא זאבי, כי יש להכיר בהסדר הגיוס הנהוג בצרפת, וגם אם מדובר ביום אחד, הריהו כשירות צבאי.

נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות, נתנה לאותו אברך רשות לערער על פסק הדין של בית הדין הצבאי לערעורים, ובהחלטה נדירה בית המשפט העליון קיבל את הערעור וזיכה את האברך החרדי מירושלים מאשמה ומשירות צבאי.

עורך הדין מנחם שטאובר מסר בסיפוק לאחר קבלת ההכרעה: "הפרקליטות הצבאית, במלחמתה ב"משתמטים", כמעט שגררה את מדינת ישראל לתקרית דיפלומטית - במעין "נוהל חניבעל" משפטי, בו הפרקליטות הצבאית בחרה לירות לכל הכיוונים, כולל לעבר כיוונה של ממשלת ישראל".

"כך, בלהט ה"קרב" בהשתמטות, ניסתה הפרקליטות הצבאית להתנער מאמנה בינלאומית שחתמה ממשלת ישראל עם צרפת - אמנה שמשמעותה היא פטור למרשי משירות צבאי בישראל".

"לשמחתנו, ברגע האחרון, מנע בית המשפט העליון פגיעה ביחסי החוץ של מדינת ישראל ומחטפים דיפלומטיים - והבהיר כי יש מקום להורות על זיכויו של מרשי".

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "בשנת 2019 הוגש כתב אישום נגד אזרח ישראלי, בעל אזרחות כפולה ישראלית צרפתית, על השתמטות משירות צבאי במשך למעלה משלוש שנים. הנאשם כפר באשמתו וטען כי לא נדרש למלא חובת שירות בצה"ל, כיוון שהיגר לצרפת לפני גיל 18 והשתתף שם ביום הכנה לחירום, אשר הרשויות בצרפת הכירו בו כשירות צבאי".

"לאחר שבית הדין הצבאי לערעורים הרשיע את הנאשם בהשתמטות משירות צבאי, הוא הגיש בקשת רשות ערעור בנושא לבית המשפט העליון".

"במהלך ההליך", מוסיפים בדובר צה"ל להסביר: "בבית המשפט העליון, הנאשם קיבל פטור משירות צבאי על רקע נסיבות אישיות שאין זה המקום לפרטן. כמו כן, בידי הנאשם היו מסמכים רשמיים עדכניים בעניינו, מטעם הרשויות הצרפתיות".

"לאור הערות בית המשפט העליון, ובין היתר לנוכח פיטוריו משירות צבאי, חלוף הזמן ונסיבותיו האישיות, החליטה התביעה הצבאית לבטל את כתב האישום והסכימה לזיכויו. נבהיר כי מדובר במקרה חריג וייחודי, וההחלטות בו התקבלו על סמך נסיבות המקרה הפרטניות. לא ניתן ללמוד מתוצאות מקרה זה על מדיניות הצבא ביחס לחובת השירות בצה"ל של אזרחים בעלי אזרחות כפולה ישראלית וצרפתית".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר