על שולחן הניתוחים

חסות או פרסומת מגעילה? / ביקורת סינגלים

מבקר המוזיקה של 'כיכר השבת', נתנאל לייפר, בטורו השבועי והפעם הוא יוצא ל"מלחמה" בתופעת החסויות המוגזמות בקליפי המוזיקה וגם הקאמבק של היוצר הוותיק (מגזין מוזיקה)

נתנאל לייפר | כיכר השבת |
(צילום: דוידי נחשון)

אני מבין לגמרי את הצורך של האמנים לקבל חסויות כלכליות על הקליפים שהם יוצרים. המוזיקה כיום ממש לא מחזירה לאמנים את ההשקעה העצומה שלהם, בטח כשמדובר בקליפים מושקעים במיוחד שעולים הון רב. אבל, וכאן האבל הגדול, ישנם אמנים שאיבדו את הכיוון לחלוטין ומקליפ בחסות השיר שלהם הפך להיות רק שיר רקע לפרסומת של נותני החסות, שתופסת את רוב התוכן של הקליפ.

הרצון להוציא קליפ עם שחקנים רבים, 8 מצלמות, רחפן, מיקום מרהיב ואוכל יוקרתי למשתתפים, דוחף את האמנים לפעמים למקומות שמבזים את השיר, את האמן ובשורה האחרונה את המאזינים, שרוצים לראות קליפ מוזיקלי ובסוף מקבלים פרסומת בוטה לפרצוף, בה בכל ארבע שניות בממוצע הם מקבלים לוגו של חברה אחרת (או של אותה החברה).

דוגמא מוגזמת לכך קיבלנו השבוע בשיר הפורים החדש של מיילך קאהן - "נכנס יין", שיר חביב בלחנו של אליהו חייט ובעיבודו של עדי נתנאלי. השיר צולם ביקב כל שהוא כשכל הפריימים מכוסים בלוגו של היקב כדי שחס ושלום לא יקרה שמשהו יציץ בקטע כל שהוא במהלך הקליפ ולא יראה את הלוגו. זה כולל חולצות ממותגות לכל הצוות הנפת בקבוקים של היקב בכל פריים וכל תעלול פרסומי אחר שדוחף לנו הצרכנים את הלוגו של היקב.

מעבר לחוסר העידון והאלגנטיות שמלווה את הקליפ הזה, הוא גם חסר כל ערך פרסומי. כל פרסומאי מתחיל יודע שפרסום נכון לא אמור לגרום לשאט נפש בקרב הצופה ולמיאוס. הוא אמור להיות חכם, עדין, כאילו אגבי. מותר לראות לוגו פה ושם, אבל פה ושם... לא פה ופה ופה ופה ופה ופה ופה ופה ופה...

פרסומת כזו היא גם מבזה את הצרכן והצופה, כביכול אומרת לו "אם לא נראה לך את הלוגו 1657132463213 פעם, השכל הקטן שלך לא יבין את זה".

כעורך המדור הגדול בעולם למוזיקה יהודית באתר "כיכר השבת", בחרתי שלא להעלות את הקליפ האמור שמקומו כפרסומת (גרועה) בלבד וממש לא כקליפ מוזיקלי ואני מקווה שנראה בעתיד יותר עידון ואלגנטיות בהגשת החסויות.

את הקליפ כפי שהבנתם לא נעלה פה, תוכלו להאזין רק לשיר.

השיר ללא הקליפ

קליפ עם חסויות נוסף שהגיע אלינו השבוע הוא "מחשבות טובות" של מוטי וייס. השיר האחרון של וייס "חי חי חי" שאתם בטח מכירים כ"אפרוש לך כפי כפי כפי" הפך ללהיט של ממש למרות ואולי שהוא כלל קליפ פשוט להפליא שצולם במצלמת הרכב של וייס, הפעם הלך וייס על גרסה מושקעת בהרבה עם לוקשיין יוקרתי, גושי בשר ענקיים על השולחן, משקאות כיד המלך וגם כובעי פורים יוקרתיים שהגיעו יחד עם החסות של השיר.

השיר "מחשבות טובות" הוא שילוב מעולה של ניגון חב"ד עתיק עם מילים חדשות שוייס כתב בהשראת הרוח החב"דית ובעיבוד של אברימי שטרנפלד בשיתוף וייס עצמו וישראל חיים פורטל.

החסויות אמנם מופיעות בבולטות קצת גבוהה מידי, אך עדיין הן אינן מעיבות על השיר עצמו, אם כי הקשר בין המילים לבין החגיגה שאנו רואים בקליפ, קלוש כמו הקשר בין חומוס חם עם פטריות לגלידת תותים ורוטב שוקולד.

במקרה של וייס השיר עצמו, בעל פוטנציאל נהדר להפוך ללהיט של ממש, מצליח לחפות על מגרעות הקליפ ולמרות כל החסויות שניתן היה לצמצם בהן מעט, הוא עדיין חביב לצפייה.

את רולי אזרחי, פגשנו לראשונה לפני כעשרים שנה עם האלבום של ישיבת 'שערי יושר' והלהיט "כל הלילה מאבק", שיר שזכה להשמעות רבות ברדיו. מאז אזרחי שעבר להתגורר בארה"ב היה מעורב בעיקר כמעבד ומלחין באלבומים רבים אך קריירת הסולו שלו לא פרצה מספיק.

השיר החדש שלו "ניסים וניסיונות", נראה כמו מקפצה חדשה לקריירת הסולו שלו, השיר, שיר פופ חביב מאד מעולמות ה"ישי ריבו", כיפי להאזנה.

הלחן והמילים של אזרחי עצמו כשעל ההפקה המוזיקלית הופקדה חברה עלומה בשם - V-Gold Beat Production.

ואסיים את הטור עם הפינה החדשה והאהובה על ידיכם הגולשים, השירים שהכי אהבתם בשבוע האחרון, השבוע בניגוד לשבוע שעבר לא היו לנו להיטים בולטים במיוחד, במקום השני הדואט של אהרן רזאל ויואלי קליין - "שבת מלכתא", ובמקום הראשון אם כי לא בפער גדול במיוחד הסינגל החדש של גד אלבז "הללו"

פורים שמח!

להערות, הארות ובדיחות קרש כרגיל: nl@kikar.co.il

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר