סוף לאיכונים

בג"ץ קבע: השימוש באיכוני שב"כ יוגבל משמעותית

שופטי בית המשפט העליון הכריעו כי הממשלה לא תוכל להשתמש באיכוני השב"כ כחלק מחקירות אפידמיולוגיות של נדבקי קורונה • כניסת ההחלטה לתוקף: בעוד שבועיים (בארץ)

רפאל כהן | כיכר השבת |
בדיקת קורונה (צילום: Olivier Fitoussi/Flash90)

מתחילת משבר הקורונה, הממשלה הסמיכה את השב"כ לסייע באמצעים טכנולוגיים במאבק קטיעת שרשראות ההדבקה בנגיף הקורונה, לאחר שמספר החולים המאומתים הגיע לגבהים שלא ניתן היה להשתלט עליהם.

ההחלטה, שהוגדרה ע"י ארגוני זכויות אדם כ"דרקונית", אושרה בבג"ץ מכוח תקנות לשעת חירום כחלק מהמלחמה במגיפה, על אף שישראל הינה המדינה היחידה בעולם שפעלה בדרך זו, כאשר השב"כ היה מזהה היכן שהו החולים, לפי איכון הטלפונים, ועל סמך זה הוכנסו מאות אלפים לבידוד.

כעת, עם שלושה מיליון מחוסנים ועוד כמיליון וחצי הממתינים לחיסון השני, מודיעים שופטי בית המשפט העליון כי החל מעוד שבועיים השב"כ לא יוכל לעקוב אחרי מכשירי הטלפון שלנו, אלא רק במקרים חריגים.

ע"פ הכרעת השופטים, ההסתייעות בשב"כ תוגבל רק לחולים שאינם משתפים פעולה בחקירה אפידמיולוגית אנושית או שלא דיווחו כלל על מגעים.

המשמעות היא כי מידת המעקב אחרי הטלפונים יירדו משמעותית, והשימוש בשב"כ יצטמצם עד כדי יבוטל.

סגן שר הבריאות יואב קיש כתבה בתגובה: "התערבות בוטה של בג"ץ במלחמה בנגיף. החל מ-14.3 ביטול למעשה של שימוש ביכולות השב"כ לאתר חולים. עד היום הצלנו יותר מ-500 חיים של ישראלים בזכות היכולת של השב"כ. ב-14.3 בגלל בג"ץ זה יגמר. לדעתי זהו פשע נגד בריאות אזרחי ישראל. נשאר רק לברך על הישג החיסונים האדיר שאולי ייתר את הצורך".

יו"ר סיעת מרצ, ח"כ תמר זנדברג, אמרה בתגובה כי "טוב עשה בית המשפט בהחלטתו להפסיק את המעקבים הפולשניים שרומסים בצורה גסה את הזכות לפרטיות. השימוש בשירות הביטחון החשאי נגד האזרחים והאזרחיות הוא סכנה גדולה לדמוקרטיה. המשבר הבריאותי קשה מאוד, אך שנה לתוך המגיפה ראוי היה שהמדינה תמצא פתרונות שלא מפרים זכויות אדם בסיסיות, כמו שעושות מדינות דמוקרטיות אחרות בעולם".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר