"על שולחן הניתוחים"

ישי ריבו עושה את זה שוב? / ביקורת מוזיקה

מבקר המוזיקה של 'כיכר השבת', נתנאל לייפר, בטור הביקורת השבועית, מספר מה הוא חושב על הלהיט החדש של ישי ריבו, ומיהו הזמר החסידי שכדאי לכם להעריך יותר (מגזין מוזיקה)

נתנאל לייפר | כיכר השבת |
(צילום: מתוך הקליפ "סיבת הסיבות", דוד אוריאן)

השבוע, פורים שלט ברוב השירים שיצאו, אם כי אני חייב לציין שלא זכינו לפנינות מיוחדות מידי השנה, בטח לא משהו שאני אזכור בצורה ברורה. מי שכן הותיר השבוע חותם, הוא הזמר והיוצר ישי ריבו שחזר השבוע אחרי שנה בלי שירים מקוריים, עם סינגל קליפ חדש - "סיבת הסיבות".

ריבו שהפך בשנים האחרונות לזמר והיוצר המצליח ביותר במוזיקה הדתית ואחד הזמרים המשפיעים במוזיקה הישראלית כולה, הלך בסינגל החדש לכיוון שונה קצת ממה שאנו רגילים ממנו. בניגוד לשירים היותר "מרדימים" שקיבלנו ממנו בשנים האחרונות, שרובם הפכו ללהיטי ענק, הפעם בחר ריבו בלחן ובהפקה פופית למדי ובמקצב מהיר למדי ממה שאנו רגילים ממנו.

השיר החדש עוסק ברמיזות גם לשנה האחרונה, בניגוד ל"כתר מלוכה" שהוקדש כולו לקורונה ולכן גם ככל הנראה יישאר מחוץ לאלבומו הבא של ריבו והוכנס רק לאוסף שלו "במה קהל ואהבה". את המילים כתב ריבו לבד כשאת הלחן והעיבוד הוא חולק יחד עם המפיק המוזיקלי שלו בשנים האחרונות - מאור שושן. העיבוד כאמור פופי וכיפי ואני בכלל לא יכול להתלונן ברגע שהוא גם משולב ביוקלילי החביב עליי.

בניגוד לטענות ששמעתי שהקליפ בו צולם ריבו צף על הים מיותר ולא מכבד את הזמר, אני דווקא סבור שהקליפ גורם לשיר להיות זכור ושונה. אני חושב שהוא גם מתכתב עם מילות השיר למרות שאין בו מהלך בימוי דרמטי מידי.

בנוגע ללחן, הפזמון מעט מונטוני מידי, כשבאופן שונה מהרגיל, הבית היה לי יותר מעניין, אך זו יכולה להיות בחירה אמנותית של ריבו. בגדול התוצאה הכללית של השיר שמשלבת את המילים של ריבו שכרגיל מלהטטות בין המקורות לבין העברית של ימינו, והמקצב והעיבוד הכיפי יוצרים ביחד תוצאה כיפית להאזנה, במיוחד לאחר כמה האזנות.

השיר חצה תוך פחות משבוע את ה-600 אלף צפיות ומוביל את רשימת הסרטונים החמים של יוטיוב בישראל כבר כמה ימים. מה שמלמד שריבו הצליח לסקרן את המאזינים הישראלים וכנראה גם לגרום להם לאהוב את השיר החדש.

ברוך שלום בלסופסקי הוא אחד הזמרים הכי 'אנדרייטד' במוזיקה היהודית. הוא שילוב כיפי של זמר ויוצר, כזה שמבין מוזיקה סוערת מה היא לצד יכולת מעולה גם לשירים שקטים ומרגשים. בלסופסקי הוא אחד הזמרים היחידים במוזיקה היהודית היום שמוציא שירי רוק בועטים, מבלי להתנצל, ומבלי לנסות "לעדן" אותם ולכן האלבומים שלו תמיד שונים ותמיד מעניינים במיוחד.

לכבוד פורים הוציא ברוך שלום סינגל חדש "א-לי למה עזבתני". הלחן של מלחין פחות מוכר בשם יואל ישראל זופניק, כשלעיבוד המוזיקלי בחר ברוך שלום ללכת דווקא על הקלאסי ביותר - המעבד הוותיק משה לאופר. השיר הזה הוא מז'אנר השירים השקטים של בלסופסקי שייצר לנו בשנים האחרונות את הלהיט "הנני". אני לא חושב שמדובר בלהיט בסדר הגודל של "הנני", אבל השיר החדש בהחלט יכול להוות שיר פורימי שקט שכיף להשמיע בימי הפורים ולא רק.

ופינת השירים הכי מבוקשים השבוע ב'כיכר השבת' הוביל ללא כל תחרות ממשית, הלהיט החדש של ישי ריבו "סיבת הסיבות" שהגיע למספרים גבוהים במיוחד, שני שירים נוספים שזכו למספר צפיות חביב אם כי רחוק במיוחד מריבו: "זה חיי הרבנים" של בני פרידמן, שמוקדש לרבני החיידרים ו"אפסייד דאון" של ר' שוע ביטון וניסים בלאק, סינגל קליפ פורימי שזכה אף הוא לצפיות גבוהות יחסית.

להערות, הארות ותרשימי זרימה לקראת ניקיונות הפסח: nl@kikar.co.il

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר