השבוע בהיסטוריה

יום הולדתו של המנהיג הסובייטי האחרון

ברית המועצות כבר לא קיימת קרוב ל-30 שנים. מי שהיה מנהיגה האחרון, ולדעת רבים היה האיש שתרם לפירוקה, חוגג 90. צללנו אל נבכי ההיסטוריה של האיש המרתק הזה (בעולם)

ציקי ברנדוין | כיכר השבת |
גורבצ'וב כראש ממשלה (צילום: shutterstock)

היום לפני 36 שנים בדיוק, ב-י"ח אדר תשמ"ה, הכריזה המפלגה הקומוניסטית בברית המועצות כי המזכ"ל החדש שלה יהיה מיכיאל גורבצ'וב.

גורבצ'וב, שלמעשה מונה למנהיג ברית-המועצות בפועל, הביא שביב תקווה למדינות המערב, שאולי סוף סוף בריה"מ תפתח בשיחות להסרת החומות. יחד עם זאת, רבים ברוסיה הקומוניסטית קיבלו את המנהיג החדש בחשדנות רבה. המנהיג החדש נכנס לתפקיד כשהמעצמה נמצאת במשבר כלכלי כבד, מה שאילץ אותו לנקוט בצעדים דרקוניים על מנת לשמר את כוחה של המעצמה. בין היתר, פיטר גורבצ'וב את ראש הממשלה שלו, ריז'קוב.

דרך חדשה

שנה לאחר שמונה למזכ"ל, גורבצ'וב נשא דברים בוועידת המפלגה הקומוניסטית, בה הכריז כי ברית המועצות הולכת ל-"דרך חדשה". באותה 'דרך חדשה', עליה הכריז גורבצ'וב, ישוחררו מספר הגבלות שהיו קיימות מאז הקומה ברית-המועצות. שני המוטיבים המרכזיים בנאומו של גורבצ'וב היו 'גלאסנוסט', כלומר חופש ביטוי משוחרר יותר, וכן 'פֶרֶסטרוֹיקה', במסגרתה בוטלו מונופולים רבים שהייתה לחם חוקה של רוסיה הקומוניסטית.

הגבלה נוספת שהוסרה מאוחר יותר, ועוררה תדהמה ברחבי בריה"מ וכן בעולם המערבי, היא ההחלטה על הסרת "דוקטרינת העצמאות המוגבלת". אותה דוקטרינה הגבילה את כל המדינות שתחת ברית המועצות לשלטון סוציאליסטי בלבד. הסרת ההגבלות הראתה כי גרובצ'וב הולך ומקרב למערב. לדעתם של חוקרים רבים, הצעדים הללו היו חלק מתחילת הסוף של ברית המועצות.

גורבצ'וב באו"ם (UN)

השלטון מתערער

בשנת תשנ"א ניסה גורבצ'וב להגיע להסכם עם כלל המדינות המרכיבות את בריה"מ. על פי ההסכם שנקרם, המדינות יהיו עצמאיות אבל עדיין יהיה צבא משותף ונשיא לפדרציה שתוקם. ההסכם למעשה היווה על הכרזת הסוף של ברית המועצות הקומוניסטית, ובכירים בשלטון הקומוניסטי ממש לא אהבו את הרעיון בלשון המעטה.

בחודש אלול באותה שנה, החלו גורמים בכירים בבריה"מ בניסיון הפיכה. את ניסיון ההפיכה הנהיג סגן הנשיא גאנדי ינאייב, ראש הקג"ב, ראש הממשלה ובכירים נוספים. אותם בכירים החזיקו את גורבצ'וב במעצר בית. המורדים פרסמו בכלי התקשורת כי בגלל בעיות בריאותיות, נאלץ גורבצ'וב לפרוש.

יומיים לאחר ניסיון ההפיכה- הצליח לחזור גורבצ'וב אל כס השלטון, אבל מעמדו כבר לא היה חזק כמו שהיה עד להפיכה. בין היתר, ניסה גורבצ'וב להמשיך לקדם את תכנית הפדרציה שלו, אך ללא הועיל, מה שהוביל אותו להכריז על התפטרתו.

במהלך ההפיכה יותר ויותר מדינות הכריזו על עצמאות מברית המועצות החלשה, שלא יכלה לעשות כנגדן כמעט דבר. ברוסיה עצמה, נשיא רוסיה בוריס ילצין חיזק את מעמדו ונבחר לנשיא גם לאחר ההתפרקות.

החיים שאחרי ברית המועצות

מספר שנים לאחר התפרקות ברית-המועצות, ניסה גורבצ'וב להיבחר לנשיאות רוסיה, אך זכה לנתון משפיל במיוחד- חצי אחוז בלבד. במשך השנים מנסה גורבצ'וב להפעיל את מפלגתו 'המפלגה הסוציאל דמוקרטית', אך הרשויות ברוסיה מערימות עליו קשיים רבים.

לפני מספר שנים, נשאל בריאיון ברוסיה מה לדעתו הכי חסר ברוסיה, וגורבצ'וב השיב-"דמוקרטיה. מי שבשלטון מקבל הכל. דמוקרטיה היא בראש ובראשונה גורלו של העם. ואיזה מין בחירות יש לנו? רק פעם אחת בהיסטוריה הרוסית היו בחירות חופשיות. ב-1989. 84% הצביעו לקומוניסטים, ובקלפי היו בין 7 ל-27 אפשרויות בחירה. אני כל הזמן חוזר ואומר: אל תפחד מהעם"

גורבצ'וב טוען כי כלל לא ניסה לפרק את ברית המועצות, ואף מכה על חטא וטעון כי אם היה יודע היה נוקט בצעדים חריפים לשימור ברית-המועצות.

גורבצ'וב עם ראש ממשלת ישראל, ברק, 2000. (אבי אוחיון, לע"מ)
גורבצ'וב בביקור עם נשיא מדינת ישראל חיים הרצוג, 1992 (יעקב סער, לע"מ)

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר