מארכיון יובל

היוצר שלא לא זכה לראות בהצלחת יצירתו

המעבד והמנצח אופיר סובול בטורו השבועי המרתק על חזנים ויוצרים שהלכו לעולמם והשבוע על אייב אלשטיין וביצוע של יצירתו המפורסמת "ולירושלים עירך" על ידי החזן יעקב מוצן (חזנות)

אופיר סובול | כיכר השבת |
(צילום: יובל)

ביום רביעי כ"ו באדר, נציין 58 שנים לפטירתו של אברהם (אייב) אלשטיין.

אלשטיין – מלחין, מעבד ומנצח, מהיוצרים הגדולים של התיאטרון היידי בניו-יורק. הלחין 33 מחזות באידיש ולמעלה מ 500 שירים באידיש. כבוגר בית הספר החשוב למוזיקה ג'וליארד שבניו-יורק, העריץ גם את המוזיקה הקלאסית. באמתחתו 2 אורטוריות, קונצ'רטו וסוויטה לפסנתר, יצירה לכינור ולפסנתר ו 2 אופרות - כולם קשורים לנושאים יהודיים. אלשטיין שכתב גם מוזיקה לסרטים, עבד במקביל עם גדולי החזנים בארה"ב.

אלשטיין הלחין עשרות יצירות חזנות, כאשר המפורסמת שבהם היא היצירה "ולירושלים עירך" שחיבר במיוחד עבור חברו, הטנור האגדי יאן פירס.

"ולירושלים עירך" היא אחת היצירות האהובות על החזן יעקב מוצן. במהלך 50 שנות קריירה ביצע מוצן את היצירה אין ספור פעמים, מתוכם עשרות פעמים תחת שרביטו של אבא. בקונצרט "ברוך אתה, שומע תפילה" שקיימנו ביוני 2019, ביקשתי מיעקב לחזור ולבצעה שוב, הפעם כשאני לצידו. את השילוב הקסום בין היצירה המופלאה, הקול הנפלא והרגש הטהור המאפיין את יעקב, תוכלו לראות כעת ובאיכות שיא של 4K.

את "ולירושלים עירך" הקליטו פירס ואלשטיין בתקליט החזנות המשותף שלהם "יצירות מופת". אלשטיין היה בטוח בהצלחתה של היצירה ולכן בחר לפתוח בה את התקליט. כתיבת הלחנים, העיבודים והקלטת התקליט נמשכה יותר משנה, אלשטיין הספיק לאשר את הגרפיקה ואת הדפסת התקליט שנמשכה בעת ההיא שבועות רבים. וכך קרה שהתקליט יצא לאור ב 30 למרץ 1963, שבוע לאחר פטירתו של אלשטיין וללא שום אזכור בפנים או בגב התקליט, למותו הפתאומי בגיל 56.

יהי זכרו ברוך!

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר