'המבדיל' | כל מוצ"ש

איך האגיפטולוגית קשורה לחג הפסח • צפו

ד"ר שלומי-חן היא אגיפטולוגית, והיא מתארחת בתוכנית 'המבדיל', כדי לספר על ההווי במצרים בתקופת בני ישראל, על העבדים, על כתב החרטומים וגם על פרעה • צפו (חג הפסח)

(צילום: דודי פלוג)

השבוע לכבוד פסח מתארחת בתוכנית 'המבדיל', ד"ר רחלי שלומי -חן האגיפטולוגית, כדי לספר קצת על ההווי במצרים בתקופת בני ישראל, על העבדים, על כתב החרטומים ועל פרעה.

אחרי טיול בתיכון למצרים, שלומי חן מחליטה ללמוד באוניברסיטה על מצרים העתיקה.

מצרים היא אימפריה השוכנת על הנילוס, מקור המים של כל האזור. יש בה ידע נרחב של הנדסה, רפואה ועוד, וכל עמי האזור נושאים אליה עיניים. גם בבנייה מצרים חזקה מאוד. מונומנטים ענקיים נבנים בצורה מתוחכמת ועוצמתית. ישנם שני סוגי בניה: מאבן, שזאת בניה איטית יותר, ומחומר ולבנים, שהיא בניה מהירה יותר שבה עסקו עבדים.

המצרים בשונה מה'שמים' - אנשים שהגיעו מאזור כנען - יהודים לצורך העניין, היו מגולחים ונהגו ללבוש בגדי פשתן לבנים באירועים שונים, סמל לכבוד בשונה מכל העבדים שמסביב.

כתב החרטומים המצרי השתכח מן העולם, ובמאות השנים האחרונות לא היה אדם שידע לקרוא אותו. במאה ה-19 אדם בשם שמפוליון פרץ את הדרך אל הכתב, הכה סבוך. בכתב ישנם ציורים, ולכל שינוי פעוט ישנה משמעות אחרת. בכתב גם אין פיסוק, מה שמקשה גם היום על הפיענוח.

מצרים שהינה ממלכה אדירה גם במונחים מודרניים, מוחזקת בסופו של דבר על ידי פרעה, שבתפיסה המצרים הוא אחד מהאלים. לכן המאבק בין עם ישראל למצרים הוא בין האלוקים של עם ישראל לבין פרעה שהוא האל של מצרים.

בתכנית האירוח "המבדיל" מתארחים מידי שבוע, יוצרים, אמנים, אנשי תרבות ודמויות שונות מרחבי העולם, שידברו על נקודות אור שונות שפגשו במהלך חייהם.

את התכנית מגיש האמן והיוצר זלמן שטוב, בהקדמה של הבדלה בסגנון קרליבך, וברעיון קצר מתוך הפרשה. שבוע טוב וחורף בריא.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר