המהלך המכריע

המפלגות נאבקות על כל קול - בתוך הגוש שלהן

סער ינסה להקטין את בנט, כדי לספחו תחתיו לאחר הבחירות • לפיד ירצה לראות במחיקת גנץ • מיכאלי חוששת מחזרת השמאל ל'מרצ' • ועודה יקווה לראות את עבאס בחוץ (בחירות)

רפאל כהן | כיכר השבת |
ראשי המפלגות (צילומים: יונתן זינדל ונועם רבקין פנטון / פלאש 90)

בנימין נתניהו, אם לשפוט לפי הסקרים האחרונים, קרוב להשגת רוב של 61 חברי כנסת, התומכים בו בכנסת הבאה, ובכך להתיר את הסבך הפוליטי הארוך.

ערב הבחירות, ישנם ארבעה צירים שיכריעו מה יעלה בגורלן: האם נתניהו ישיג 61 וירכיב ממשלה, או שניגרר שוב לתסריטים מורכבים של ממשלות אחרות, או בחירות חמישיות.

גדעון סער מול נפתלי בנט

יו"ר 'תקווה חדשה' כבר נפרד מחלומותיו מתחילת הדרך, בהם הוא לבדו מצליח להרכיב ממשלה, ומנסה להקים גוש "ימין חלופי", עם יו"ר 'ימינה', נפתלי בנט.

בנט, היחיד שמבחינה תיאורטית יכול להיות בשני הגושים, מקווה להיות עם מפלגה מספיק גדולה בשביל לתת 61 למי מהצדדים.

מנגד, סער מנסה להקטין את כוחו כדי שבנט לא יוכל לתת לנתניהו ממשלה. שתי המפלגות מתחרות על אותם הקולות: ימניים מאוכזבים מנתניהו. אם אחת המפלגות תהיה גדולה משמעותית מחברתה, זה ישלול לגיטימציה להרכבה לבעל המפלגה הקטנה.

הבוקר יו"ר 'תקווה חדשה' חידד מסרים נגד יו"ר 'ימינה', אחרי חתימתו על "מסמך ההתחייבות": "‏עכשיו כבר ברור לחלוטין: כמה מטרים לפני קו הסיום קרס בנט הישר לזרועותיו של נתניהו. ועוד תיבל את הקריסה ביממה של כזבים וספינים מבית היוצר של אדונו. נכשל במנהיגות. נכשל בעמידה תחת לחץ. רק 'תקווה חדשה' גדולה - תביא שינוי ותחליף את נתניהו".

יאיר לפיד מול בני גנץ

יו"ר 'יש עתיד' מנסה להוביל את מפלגתו להישג שיא בדמות 20 מנדטים ויותר. על אף שנמנע לפיד מלומר כי הוא מועמד לראשות הממשלה, במצב בו מפלגתו תהיה כפולה בגודלה מאלו של סער או בנט, סביר להניח כי הנשיא ריבלין יטיל עליו את מלאכת ההרכבה.

כדי להגיע למטרה זו מנסה לפיד לפגוע משמעותית בבני גנץ ו'כחול לבן'. בסקרי העומק של 'יש עתיד', מפלגתו של גנץ לא עוברת את אחוז החסימה ורחוקה ממנו. במהלך זה שואף לפיד להשיג שני ציפורים במכה: גם הצלחה מרשימה בקלפיות, וגם מחיקת שותפו לשעבר ויריבו בהווה, גנץ. עם זאת, לפיד מסתכן במהלך זה בהקטנת הגוש להחלפת נתניהו בכשני מנדטים, ובכך להגדיל את גוש נתניהו.

הבוקר, בז לפיד להתחייבות של בנט שהוא לא יהיה ראש ממשלה ואמר בראיון לאריה גולן ב'כאן רשת ב'' כי "יש תמיד הבדל בין בנט של הטלוויזיה לבנט של השיחות בחדרים הסגורים"

מרב מיכאלי מול ניצן הורוביץ

יו"ר 'העבודה' הוציאה מן המתים את מפלגתה, זו שבעבר הייתה מפלגת שלטון ענקית, והגיעה בסקרים כבר לשבעה מנדטים. המחיר היה יקר: הורדת אחותה הקטנה, 'מרצ', מתחת אחוז החסימה.

תמונת הסקרים בהם 'מרצ' דורגה עם 0 מנדטים נפלה כפרי בשל לידי ניצן הורוביץ, שהיה תקוע מבחינת מסרים. הורוביץ יודע ש'מרצ' חשובה לבוחרי השמאל, ולכן דחק בהם באמצעות מסע הפחדה של מה יקרה אילולא 'מרצ' תיבחר.

כעת 'מרצ' עוברת בכל הסקרים, גם באלו של המפלגות, אבל 'העבודה' ומיכאלי מאבדת משמעותית מכוחה ומתקרבת כבר למנדט החמישי בלבד. נדמה שיו"ר 'העבודה' הבחינה בשינוי המגמות הזה מעט מאוחר, אבל היא נאבקת כדי לקחת כל קול שמאלי מתלבט אליה. אולי אם תצליח יותר מדי, 'מרצ' באמת תיעלם מהמפה.

איימן עודה מול מנסור עבאס

כל ההתקרבות של נתניהו ל-61 נטועה בפיצול 'הרשימה המשותפת'. אחרי ששלוש מערכות בחירות הרשימה שאיחדה ארבע מפלגות ערביות מנעה מנתניהו רוב, רה"מ הצליח לפצל אותה ולגרום ל'רע"מ' לרוץ לבדה.

'המשותפת' צנחה ל-8 מנדטים, אבל 'רע"מ' כבר עם 4 מנדטים. אם אלו תהיינה תוצאות הבחירות, כוחם של מנסור עבאס ומפלגתו יוכח והפגיעה במפלגות האחרות תהיה קשה. לכן עודה, טיבי ואבו שחאדה מעדיפים 9 או 10 מנדטים להם ו-0 לעבאס, במקום 12 משותפים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר