"וַיִּבָּקְעוּ הַמָּיִם"

כש'יחידת הצלילה' צללה אל מעמקי ים סוף • תיעוד מרהיב

לקראת שביעי של פסח, בו אירעה קריעת ים סוף בצאת ישראל ממצרים, "כיכר השבת" מביא תיעוד בלעדי ממעמקי 'הים האדום' - ים סוף, כפי שתיעדו חברי יחידת הצלילה במהלך אימון • צפו (מעניין)

משה מנס | כיכר השבת |
(צילום: משה מנס)

וַיֵּט מֹשֶׁה אֶת יָדוֹ עַל הַיָּם וַיּוֹלֶךְ ה' אֶת הַיָּם בְּרוּחַ קָדִים עַזָּה כָּל הַלַּיְלָה וַיָּשֶׂם אֶת הַיָּם לֶחָרָבָה וַיִּבָּקְעוּ הַמָּיִם.

יש מחלוקת במפרשים לגבי מיקום הנס, אך על פי דברי רש"י - בביאורו במכת הארבה על הפסוק "וַיִּשָּׂא אֶת הָאַרְבֶּה וַיִּתְקָעֵהוּ יָמָּה סּוּף" (שמות י', יט) מוסבר שים-סוף המקראית היא אכן מה שאנחנו קוראים היום ים סוף, אשר קצהו נמצא במפרץ אילת.

מפרץ אילת הוא קטן יחסית משטחו הכללי של ים סוף, בערך 1% מהים אשר גם מכונה "הים האדום", והוא אחד מארבעה ימים הנקראים על שם צבעים, כגון הים השחור, הלבן, והצהוב. יש הסברים שונים לכינוי "הים האדום" אם זה משום בקטריה שנמצאת בים ונותנת לו לעיתים גוון אדמדם, או עקב אדמומיות המים הנובעת מהשתקפות ההרים האדמדמים שממזרח לו בירדן ובערב הסעודית.

צב ים קרני נקבה שמסיירת בקביעות באתר הסאן בואט. צבי ים זוחלים שנושמים אוויר חיצוני ומסוגלים לצלול לזמן ממושך. הצבים מטילים ביציהם בקינים שהם חופרים בחול (צילום: דרור גילת)
דיונון רחף אילתי, מאיר בצבעים פסיכדליים וכשהוא נלחץ, מתיז עננת דיו ומסתלק במהירות (צילום: דרור גילת)

במפרץ אילת חיים 1,270 מיני דגים, מעל 3,000 מינים של חסרי חוליות ואלמוגים, עשרות מיני עופות, 4 מיני צבי ים, ומעל 10 זנים של יונקים ימיים. חלקם הגדול מתרכזים על שוניות האלמוגים שנפרשות לאורך אלפי קילומטרים. בישראל עיקר המגוון הביולוגי של המפרץ נמצא בשמורת חוף האלמוגים.

המפרץ הוא ארוך וצר, הנמשך מנמל אילת בצפון עד האי טיראן בדרום ואשר בשליטת סעודיה. אורכו 180 ק"מ, רוחבו 26-13 ק"מ ועומקו 1260-1240 מ'.

זוג דקרים נלחמים על טריטוריה (צילום: דרור גילת)
תפארן ארוך ראש, צמד זכרים נלחמים על טריטוריה. (צילום: דרור גילת)
קיסר הדור, אחד הדגים היפים של הריף באילת, מגיע לגודל 40 ס"מ (צילום: דרור גילת)

טמפרטורת המים קבועה כל השנה בין 20 ל-30 מעלות צלזיוס והראות מתחת לפני המים טובה מאוד, בין עשרות למאות מטרים. ים סוף הוא המלוח ביותר מבין הימים הפתוחים והוא הים היחיד בעולם ששום נהר איתן, או נחל איתן, אינו נשפך אליו.

בכתבה זו נביא לכם תיעוד והצצה אל מתחת למים כפי שתיעד כתבינו משה מנס יחד עם חבריו ליחידת הצלילה דרור גילת ובוריס גלזמן, אשר במסגרת אימון משותף תיעדו טבע מדהים מתחת למים.

הסרטון הראשון, צולם בחוף קאאצ"א (חברת קו צינור אירופה אסיה) הממוקם בין חוף הדולפינים למזח הצפוני ניתן להבחין בעמודים תת ימיים אשר שימשו בשנות השישים כמסוף לספינות אשר הזרימו נפט איראני לאירופה. החוף אשר היה סגור למעלה מ-50 שנה נפתח לציבור רק ב-2017 - כשהוא מלא עזובה ולכלוך, על קרקעיתו רשתות ברזל ופסולת יחד עם מושבות אלמוגים מרהיבות עין.

אורליה, סוג של מדוזה שאינה צורבת. לעיתים ניתן לראות באילת להקות עצומות של אלפי פרטים (צילום: דרור גילת)
מחבטן הספירים, "דג חתול", שמתעופף במים כמו פרפר, שוכן על הקרקעית ומוצא בה את מזונו - סרטנים וחסרי חוליות. למחבטן שני קוצים בזנבו שעלולים להיות מסוכנים לאדם. הוא אינו תוקף, אך אם יחוש מאוים הוא עלול להשתמש בהם (צילום: דרור גילת)

ירדנו לצלול שם על מנת לפגוש את הדולפינים מהריף הסמוך. בריף קבוצת דולפינים מסוג "אף הבקבוק" אשר אינם כלואים ובשעות הבוקר המוקדמות יוצאים לשחות מסביב, ואכן מספר דקות אחרי שירדנו הגיעו ארבעה דולפינים, שלוש נקבות וזכר. מוצא הדולפינים בריף מהים השחור ברוסיה, והם היו שייכים במקור לחיל הים הרוסי.

הדולפינים חיים בלהקות ונחשבים לאחת החיות האינטליגנטיות ביותר בטבע, הם בעלי יכולות למידה ויכולת להשתמש בשיטות ציד מתוחכמות, כגון עבודת צוות, מעקב אחרי חתול ים ושימוש בו למציאת טרף, ריכוז והימום דגים באמצעות חבטות זנב וסונר.

כפן הצדפות, סרטן גדול עד 30 ס"מ. מסוגל לפתוח צדפות ברגליו החזקות ולאכול את בשרן. (צילום: דרור גילת)
עקרבן שדי, דג אבן שוכן קרקעית. קשה מאוד לאיתור כיוון שהוא מוסווה כאבן ולוכד דגים מן המערב. הדג ארסי, ויש לו מספר קוצים ארסיים היכולים לגרום לכאב רב ולחום גבוה (צילום: דרור גילת)

על הקשר בין בני אדם לדולפינים דובר רבות. הדולפין נתפס כחיה ידידותית לאדם אך ידועים מקרים בהם הוא מסוכן ותוקפני לאדם ולבני מינו. האמריקאים אף עשו שימוש ביכולות הדולפינים על מנת להטמין מכשירי ריגול ומוקשים ימיים. משקלם של רוב מיני הדולפינים הוא בין 60 ל-200 ק"ג, ותוחלת חייהם נעה בין 20 ל-25 שנים.

בהמשך הסרטון ניתן להבחין במושבת אלמוגים ודגי ריף מרהיבים, ואף במורנה (שנראית כמו נחש) העלולה להיות תוקפנית גם לצולל שמתקרב אליה, המורנה מחכה לטרפה במארב בין סלעים ואלמוגים ותוקפת דגים, תמנונים ושאר חסרי חוליות.

זהרון הדור. דג מרשים ולו 13 קוצים ארוכים, חדים וארסיים הממוקמים בגבו. הוא אינו תוקף צוללים אך לא מומלץ להתקרב אליו. נע במים באיטיות אך בנחישות ללא חשש וטורף, בעיקר בשעות הלילה. בשנים האחרונות הוגדר כמין פולש בים תיכון (צילום: דרור גילת)
פיתיונאי, דג איטי ומגושם הנראה כמו אלמוג וצד דגים מן המארב. הפיתיונאי יודע להלך על סנפיריו כמו גם לשחות באיטיות (צילום: דרור גילת)

נתון מעניין הוא שהמורנה היא כנראה היחידה שאוכלת את דג הזהרון ההדור ובכך נשמר האיזון האקולוגי. בשנים האחרונות הזהרונים פלשו לחופי ים התיכון והם מחסלים את הדגה המקומית מאחר ואין להם אויב טבעי.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר