"בִּקְדֻשָּׁה שֶׁל מַעְלָה"

"המשב"קים"; אלו אנשי הסוד של האדמו"רים • פרויקט חג

לפני קבלת ההחלטות וגם לאחריה, במשך רוב שעות היום ולאורך שנים רבות וארוכות - הם תמיד שם, לצדם של האדמו"רים • שימי שפר עם הצצה נדירה ומקיפה על "המשב"קים" • פרק ראשון (חסידים)

שימי שפר | כיכר השבת |
המש"בקים (צילומים: א.מ.ש, משה גולדשטיין, באדיבות חצר הקודש ויז'ניץ, באדיבות המצלם, ארכיון כיכר השבת)

כולנו מכירים את חצרות האדמו"רים, ורגילים לשמוע או לקרוא על הוראותיהם השונות שמתקבלות בנושאים שונים, פנימיים, ציבוריים, או שיחות חיזוק בעלמא, אך לא כולם יודעים כי פעמים רבות, מי שעומד מאחורי ההחלטות, ולפעמים אף שותפים להם מבעוד מועד, אלו הגבאים, או בכינוי השגור בפי כל, "המשב"קים".

'כיכר השבת' בפרוייקט חג מיוחד, מספק הצצה נדירה לעולם המשב"קים, לחייהם של האנשים שעומדים במסירות רבה לצד האדמו"רים, חלקם במשך עשרות שנים, תוך נתינה אין סופית ומסירות של ממש, במשך מרבית שעות היממה.

גור

בחצר הקודש גור, החסידות הגדולה בישראל, מי שמלווה את הרבי משעות הבוקר המוקדמות הוא הרה"ח רבי לייבל פזניצבסקי, שמשמש בתפקיד כבר עשרות שנים.

רבי לייבל החל בתפקידו עוד כשהיה בחור צעיר, אז הוא נקרא לבית האדמו"ר בעל ה'לב שמחה' זיע"א כדי לשמש את הרבי ואף כדי ללון בבית בו התגורר האדמו"ר, לאחר פטירת הרבנית ע"ה.

לאחר נישואיו המשיך בתפקידו אצל אדמו"רי גור, וכמובן אצל יבלחט"א הרבי הנוכחי, אותו הוא משמש במסירות רבה במשך השנים, כאשר בגור מכירים כולם את רבי לייבל כאדם לבבי מאד, איש חסד וחסיד אמיתי, איש יודע ספר שמוערך מאד ע"י כלל החסידים.

הרה"ח רבי לייבל פזניצבסקי, משב"ק האדמו"ר מגור - עומד, מימין (באדיבות המצלם, ארכיון כיכר השבת)

סדר יומו של המשמש המסור מתחיל כבר בשעות הבוקר המוקדמות, אז הוא מופיע בבית הרבי ומתחיל בניהול ענייני הבית, וכשהרבי יוצא מהבית, הוא זה שמתלווה אליו לכל מקום, כאשר במהלך השנים הרבי רכש את אמונו והוא נחשב לאיש סודו הקרוב.

בגור מספרין כי בשנה האחרונה, שנת הקורונה, לא יצא רבי לייבל כמעט מהבית שלא לצורך, וגם בתוך הבית הוא הקפיד לשהות מאחורי שקף מיוחד כדי לא להדביק חלילה את הרבי ובני ביתו.

יצויין כי בשונה ממרבית החסידויות, שהגבאים הם אלו שמעורבים בחלק מההחלטות המשמעותיות, וקביעת סדר היום, בחסידות גור מונו מטעם הרבי אנשים שונים שאחראים על תחומים, כמו למשל אדם שתפקידו לטפל בענייני הישיבות, ואדם נוסף שאחראי על גבאי ה'שטיבלאך' השונים שהוא זה שמעביר להם את ההוראות מטעם הרבי.

בעלזא

בחצר הקודש בעלזא משמשים בתפקיד המשב"ק, הרה"ח רבי שמעון וולף קליין והרה"ח רבי יחיאל מיכל פירר.
השניים מוכרים מאד בקרב אלפי החסידים כמי שעושים ימים ולילות בצילו של הרבי, כאשר סדר היום שלהם מתחיל כבר בשעות הבוקר המוקדמות עד לשעות הלילה המאוחרות.

בבעלזא מספרים כי האדמו"ר רוחש להם כבוד והערכה רבה, זאת בין היתר בשל העובדה שהשניים מוגדרים אנשי סוד, ושליחים נאמנים בכל נושא שעולה על שולחנו של הרבי.

הרה"ח רבי יחיאל מיכל פירר בריקוד עם הרה"צ רבי אהרן מרדכי רוקח (א.מ.ש)

כך למשל בשנה האחרונה - שנת הקורונה, נשלחו המשב"קים כמה פעמים כדי להכחיש הודעות שיוחסו לחסידות בעלזא, ע"י גורמים שונים, כאשר בנוסף נשלח המשב"ק רבי מיכל פירר להודיע לכלל החסידים שעליהם להישמע להוראות בית הדין 'מחזיקי הדת'.

הרה"ח רבי שמעון וולף קליין (מימין) (ארכיון כיכר השבת)

בבעלזא יש מי שמזכירים את פעילותו העניפה של המשב"ק הרה"ח רבי שמעון וולף קליין, בכל הקשור לשלום המדובר לפני כשש שנים עם חצר חסידות מכנובקא, אז הוא היה זה שנשלח ע"י האדמו"ר למעונו של הרבי ממכנובקא בבני ברק, כחלק מצעדים בוני אמון שהתקיימו בין החצרות, כאשר בסופו של דבר הוא הפך לאחד מעמודי התווך בהגעה לשלום המיוחל בין החצרות.

בקרב החסידים מוכרים המשב"קים קליין ופירר כאנשי סוד שעושים עבודתם נאמנה, ואשר החלו את דרכם בצעירותם, הפכו מאז לדמויות מפתח בבעלזא שאחראים גם על הקשר בין החסידים לאדמו"ר בכל מה שקשור לכניסה אל הקודש פנימה לברכה ולהתייעצות.

ויז'ניץ

בחצר הקודש ויז'ניץ מכירים כולם את הרה"ח ר' בנציון שטנגר, האיש שמלווה את האדמו"ר ומשמש הצינור המרכזי בין החסידים לרבי כבר למעלה מ. 18 שנה, בימי חול ובשבתות, בחופשות ובנסיעות לחו"ל.

סדר יומו של שטנגר עמוס מאד ומתחיל כבר בשעות הבוקר המוקדמות, אז הוא מופיע בבית האדמו"ר לתפילת שחרית, ולאחר מכן הוא יושב ביחידות עם הרבי במשך כחצי שעה, במהלכה הוא מציג לפניו את הבקשות השונות של מנהלי המוסדות, ובכירי החסידות, כולל עדכון שוטף מהנעשה והנשמע בשלל תחומים העומדים על הפרק בחסידות ויז'ניץ הגדולה.

האדמו"ר מויז'ניץ מאחל מזל טוב למשב"ק הרה"ח ר' בנציון שטנגר בחתונת בנו (באדיבות חצר הקודש ויז'ניץ)

לאחר הישיבה עם הרבי מגיע ר' בנציון למשרדו האישי שממוקם בבית האדמו"ר, שם הוא עורך פגישות רבות עם עסקנים, פוליטיקאים נדבנים, ואנשי מפתח, כאשר בתקופות עמוסות, שהותו במשרד נמשכת שעות רבות, כולל אל תוך הלילה, כאשר עבודתו נפסקת רק כאשר האדמו"ר נאלץ לצאת מביתו לצורך השתתפות בניחום אבלים, או בביקור של רב כזה או אחר, יציאות שר' בנציון כמובן מתלווה אליהן תמיד.

בויז'ניץ מספרים כי הקשר הייחודי בין שטנגר לאדמו"ר החל כבר לפני כארבעים שנה, עוד בזמן היותו של האדמו"ר הנוכחי בתפקיד אב"ד ויז'ניץ, אז נפשו נקשרה מאד לאדמו"ר, כאשר גם בתקופות הקשות בהיסטוריה האישית של הרבי, הוא תמיד היה זה שעמד לצידו ודאג לו לכל הצרכים.

בויז'ניץ מרבים לציין את העובדה כי בחסידויות רבות מכירים בשטנגר כאיש שמלווה ומנווט בפיקחות רבה את הרבי ואת חצר הקודש, כאשר המטרה העיקרית הניצבת לעיניו היא טובת חסידות ויז'ניץ ומילוי רצונו של האדמו"ר.

חלק בלתי נפרד מעבודתו של המשב"ק הוא הקשר של החסידים לרבי, קשר שעובר דרכו. קבלת הקהל שנערכת בזמנים ובשעות מסויימות, בדרך כלל מידי ערב, מצריכה את המשב"ק להיות בשטח ולהיות אחראי על כל מי שרוצה להיכנס להתייעצות ולברכה אל הקודש פנימה.

קבלת הקהל נמשכת לעיתים שעות רבות, אל תוך הלילה, כאשר סדר יומו של המשב"ק מסתיים רק לאחר שהוא מלווה את הרבי חזרה לביתו נאווה קודש.

צאנז

בחצר הקודש צאנז מכהנים בתפקיד המשב"ק שלשה גבאים מרכזיים. הרה"ח ר' אברהם דייטש, הרה"ח ר' אברהם דוד שכטר והרה"ח רבי בערל שטמר.

הרב דייטש, שמכונה בפי כל 'ר' אברום', שימש בתפקיד המשב"ק עוד בחיי האדמו"ר בעל ה'שפע חיים' זיע"א, אז החל את דרכו כ'הויז בחור', ולאחר נישואיו, המשיך בתפקיד הוותיק לצד הרבי זצוק"ל, עד היום בחייו של יבלחט"א הרבי הנוכחי.

בצאנז מספרים כי בתפקידו הוותיק, רכש המשב"ק ידע רפואי רב, כאשר מלבד ההתקשרות לרבי, ידע המשב"ק לטפל מבחינה רפואית באדמו"ר זצוק"ל שסבל במשך שנים רבות מחולשה רבה וכו', ובשל כך הפניות בנושאי רפואה מצד רופאים ואנשים נוספים שפונים להתייעצות עוברים רק דרכו.

בחסידות צאנז הגבאים והמשמשים בקודש נוהגים להיכנס אל הקודש פנימה שלוש פעמים ביום, לצורך מסירת שאלות שנכתבו ונשאלו ע"י החסידים בטלפון או בפקס, כאשר את התשובות מוסרים הגבאים לחסידים שממתינים בדריכות למוצא פיו של הרבי ולברכותיו.

שלושת המשב"קים לבית צאנז מאחורי האדמו"ר (משה גולדשטיין)

פעמים רבות נכנסים הגבאים אל הרבי, אפילו באמצע ה'טיש' כדי לשאול שאלות דחופות שעוסקים בענייני בריאות וכדומה, כאשר לפעמים מתבקשים הגבאים להודיע לשואל ליצור קשר באמצעות הטלפון, על מנת לשוחח על הנושא בצורה אישית ורחבה.

בצאנז מציגים את נושא החיסונים שעלה שוב ושוב על שולחנו של הרבי, כנושא שנידון והובא ע"י המשב"קים בצורה של כל מקרה לגופון של עניין, נושא שדנו בו רבות.

יצויין כי אנשים שפונים בענייני הקהילה והמוסדות, מופנים ישירות להרה"ח ר' בערל שטמר, שהוא זה שעוסק בנושא ומביא את השאלות להכרעה לפני האדמו"ר.

באיאן

בחצר הקודש באיאן ישנם ארבעה משב"קים, כאשר ישנה חלוקה מסודרת בפעילות העניפה והעמוסה בחסידות.

משב"ק א' - הרה"ח ר' מרדכי דוד שנייד, מחשובי חסידי באיאן, האיש שנחשב המקורב ביותר לרבי, ושוהה לצידו במשך רוב שעות היום. שנייד אף מתלווה לאדמו"ר בנסיעותיו השונות לחו"ל, ובכל יציאה מהבית, מה שהופך אותו ליד ימינו של הרבי, ואף לכתובת עבור החסידים שמבקשים לשאול את האדמו"ר שאלות דחופות ביותר, כולל בשעות הלילה המאוחרות, או בשעות שאין קבלת קהל.

משב"ק ב' - הרה"ח ר' בערל רבינוביץ, מחשובי החסידים שנחשב דמות מיתולוגית מאד, ומשמש בתפקיד הגבאי וזה שעומד מאחורי האדמו"ר ב'טישים' ובארועים השונים, כאשר בנוסף הוא זה שכותב את ה'קוויטלאך' עבור החסידים שנכנסים לברכה ולהתייעצות אל הקודש פנימה.

לרבי בערל מסורת ארוכת שנים שהחלה עוד בחיי אביו הרה"ח ר' ישראל שמעון זצ"ל ששימש גבאי ומשב"ק אצל האדמו"ר זצוק"ל, והוא זה שממשיך את דרכו בעבודת הקודש.

ארבעת המשב"קים בחסידות באיאן (באדיבות המצלם)

משב"ק ג' - הרה"ח ר' אשר פריזנד, בשנות השישים לחייו ומאנשי החינוך בחסידות באיאן, הוא האיש שנמצא בתפקיד העברת ההוראות שמתקבלות ע"י הרבי אל כלל החסידים.

ר' אשר מוכר ואהוב מאד בקרב בחורי החסידות בין השאר בשל עבודתו במשך שנים רבות כמשגיח בישיבת באיאן ובישיבת 'עמלה של תורה' הכלל חסידית.

בנוסף להיותו הצינור המקשר בין הרבי לחסידים, הוא זה שגם אחראי על קביעת התור עבור החסידים שמעוניינים להיכנס אל הרבי לברכה ולהתייעצות, תפקיד שהפך אותו עם השנים לאחד מאנשי ההשפעה בבאיאן.

משב"ק ד' - המשב"ק הנוסף בחסידות באיאן הוא הרה"ח ר' נחמן פריזנד, אחיו של ר' אשר שנחשב בשנים האחרונות ככוח עולה ומשפיע מאד בכל מה שקשור להחלטות שמתקבלות ע"י הרבי בשלל נושאים.

בבאיאן יש מי שרואים בר' נחמן ה'מושך בחוטים' והאיש שקובע מדיניות בשלל נושאים העולים על הפרק, מתוכם שאלות פוליטיות, מינויים לתפקידי מפתח בחסידות ועוד.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר