אכזבה להגנה

נדחתה בקשת נתניהו לקבל חומרי חקירה

שופט בית המשפט העליון, אלכס שטיין, דחה את בקשת סנגוריו של נתניהו לקבל לידיהם את כל חומרי החקירה הישנים, וקבע כי הם יקבלו בינתיים רשימת מסמכים בלבד (בארץ)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
נתניהו ופרקליטיו בבית המשפט (צילום: אורן בן חקון, פול)

שופט בית המשפט העליון, אלכס שטיין, דחה היום (ראשון) את רוב ערעורו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בנוגע לחומרי החקירה שלא העבירה הפרקליטות לידי עורכי דינו. שטיין הורה להעביר להגנה רק את רשימת החומרים הקיימים בתיק 1000 הישן, זה שלא הבשיל לכדי כתב אישום ועוד כמה קטעים שהושחרו בעדויות שכבר הועברו לו. בהחלטתו, שטיין דחה לחלוטין את טענות נתניהו, לפיהן הפרקליטות בכוונה ניסתה להסתיר את אותן ראיות מעיני ההגנה.

מדובר בחומרי חקירה שניהלה המשטרה במסגרת בדיקה כנגד נתניהו בחשד לעבירות מתחום טוהר המידות, בדיקה שלא הבשילה לכדי כתב אישום בניגוד לתיק 1000 הנוכחי העוסק בסיגרים והשמפניות שהעבירו מילצ'ן ופאקר לנתניהו בו הוא מואשם.

הפרקליטות טענה שתיק 1000 הישן אינו קשור לתיק 1000 הנוכחי ולימינה עומדת חזקת התקינות, "במקרה דנן, חרף טענותיו של העורר, חזקה זו לא הופרכה והיא עומדת בעינה, מאחר שלא הוצגה שום ראיה שבכוחה להצביע, ולו בעקיפין, על ניסיון המדינה לחמוק במודע ממילוי חובות הגילוי שלה", אמר שטיין. לכן, לנתניהו אין זכות לקבל בצורה גורפת את כל החומר המצוי בו.

למרות החלטתו זו הסכים השופט שיש קשר בין התיקים ולכן על הפרקליטות להעביר להגנה את רשימת החומרים שיש בתיק הישן וההגנה תוכל להחליט אם לבקש מבית המשפט לחשוף מסמכים ספציפיים שקשורים למשפט הנוכחי. השופט גם דן בהחלטתו בבקשה להסיר את השחרת החומרים שנמסרו לידי ההגנה, וציין כי אין החלטה של בית המשפט העליון בנושא וכי עקרונית לדעתו זה נוהל תקין בכפוף לכמה סייגים.

"כל אימת שקיימת אפשרות סבירה כי המידע שאותו מבקשת המשיבה להשחיר עשוי לסייע להגנה בדרך כלשהי - ככלל, ייחשב המידע לרלוונטי ויגולה לנאשם ולבאי-כוחו ללא מחיקות וללא השחרות", קובע שטיין בפסיקתו. "מבחן הרלוונטיות, או שייכות לעניין, הוא מבחן רחב, שבגדרו ניתן וראוי להסתפק בקיומו של 'קצה חוט' כדי לחייב את המדינה לגלות חומר חקירה לנאשם. במילים אחרות: כל חומר עובדתי שלבדו או בצירופו לראיות אחרות, בין במישרין ובין בעקיפין, עשוי להגדיל או להקטין את הסתברותה של טענה כלשהי אשר הועלתה נגד הנאשם בכתב האישום, הוא בגדר חומר רלוונטי, ועל כן התביעה חייבת לגלותו לנאשם ללא שום מחיקות או השחרות".

במקרה של נתניהו, שטיין, כותב כי הוא היה מורה בערכאה הדיונית על גילוי מלא ללא השחרות, אולם, מאחר שהוא דן רק בערעור - הוא לא יתערב בשיקול דעתו של בית המשפט המחוזי בירושלים, במיוחד כאשר ההחלטה התקבלה בידי ההרכב הדן בתיק. שטיין הורה לחשוף רק קטעים קטנים ורלוונטיים מתוך הודעותיהם של העיתונאי בן כספית (שמסר מידע בתיק 1000 הישן); מקורבו האמריקני של נתניהו, סטיבן שנאייר; ויועציו לשעבר של נתניהו, אודליה כרמון וסניאל סנילביץ. בהודעות אלו יש התייחסות לאחד מעדי התביעה ולכן הן רלוונטיות. עוד קבע שטיין, כי יש להעביר להגנה את הודעתו של האסטרטג ישראל בכר בתיק 1000 הישן, שכן הוא אחד מעדי התביעה בתיק 1000 הנוכחי.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר