יום של הצהרות

הרכב הוועדה המסדרת יוכרע; בליכוד חוששים מנפתלי בנט

נתניהו ואנשיו מעוניינים שחלוקת הוועדה שתכריע את הרכבי ועדות הכספים, החוץ והביטחון והוועדות הזמניות תהיה נוחה ל'ליכוד' • ב'ימינה' שומרים על עמימות • ראשי המפלגות יישאו הצהרות (פוליטי)

רפאל כהן | כיכר השבת |
נתניהו, בנט ולפיד (צילום: נועם רבקין פנטון, יונתן זינדל ומרים אלסטר - פלאש 90)

בימים בהם אין ממשלה באופק, הקרב על הוועדה המסדרת נהיה חשוב מתמיד: בכל השבעת כנסת חדשה, מורכבת הוועדה המסדרת שאחראית על חלוקת שתי ועדות שתהיינה קבועות בכל זמן כהונת הכנסת - עד להקמת הממשלה, ועדת הכספים וועדת החוץ והביטחון, ועוד ועדות זמניות כפי שהיא חפצה.

בדרך כלל הליך זה חסר משמעות אמיתית, לפי שכינון הוועדות תואם ממילא את הקואליציה הנבנית, אבל כעת, כשאין ממשלה - ובעיקר כשיש מפלגה אחת, 'ימינה' של נפתלי בנט, שעדיין פוסחת על שני הגושים - האירוע בעל משמעות.

יו"ר הוועדה המסדרת, ח"כ מיקי זוהר, עיכב את הקמת הוועדה בשבוע, כדי ללחוץ על 'ימינה', אך נראה שהדבר לא הועיל. במערכת הפוליטית מעריכים שבנט יורה לאנשיו להצביע כרצון גוש מתנגדי נתניהו, ובכך להגדיל את כוח הווטו שלו בוועדה. ב'ליכוד' תקפו אתמול את כוונת בנט, אבל ב'ימינה' השיבו שההכרעה טרם התקבלה.

המחלוקת היא מספרית: ב'ליכוד' רוצים שהחלוקה תהיה על בסיס נציג אחד לכל חמישה או שישה מנדטים. כך לגוש הימין יהיו עשרה נציגים, וכך גם לגוש מתנגדי נתניהו. ל'רע"מ' יהיה נציג אחד ול'ימינה' גם כן נציג אחד. בתסריט כזה יהיה וטו לבנט, אך חלש יותר.

לעומת זאת, לפי החלוקה שמציע גוש מתנגדי נתניהו יהיה נציג אחד לכל ארבעה מנדטים, כך שיהיו 14 נציגים לגוש תומכי נתניהו ו-16 לגוש מתנגדיו. ל'ימינה' יהיו שני נציגים ול'רע"מ' אחד.

בהחלטת בנט כיצד לנהוג, יראה יו"ר 'ימינה' לאן פניו מועדות: האם יכין את הקרקע לממשלה בראשותו וברוטציה עם יאיר לפיד, או שיישאר עם נתניהו וגוש הימין.

בכנסת כבר סופרים את הימים לסוף המנדט של נתניהו, כשהצפי הוא ללחץ הולך וגובר ב'ליכוד' על סער וסמוטריץ', ובמקביל ליצירת רעיונות יצירתיים חדשים שיוכלו לפתור את הסבך הפוליטי, גם אם סיכויי הצלחתם קלושים. כזה הוא גם רעיון הבחירות הישירות לראשות הממשלה, ש'ש"ס' תנסה לקדם היום.

בנוסף, רוב ראשי המפלגות ישאו דברים בפתח ישיבת הסיעה שלהם: ראש הממשלה בנימין נתניהו ישא דברים ב-14:30; יו"ר 'יש עתיד' יאיר לפיד ינאם גם הוא באותה השעה וכך גם יו"ר רע"מ מנסור עבאס. עוד שצפויים לנאום: יו"ר 'ש"ס' אריה דרעי, יו"ר 'כחול לבן' בני גנץ, יו"ר 'ימינה' נפתלי בנט, יו"ר 'תקווה חדשה' גדעון סער, יו"ר 'העבודה' מרב מיכאלי ויו"ר 'מרצ' ניצן הורוביץ.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר