אתה לא ''מכור'' // הרב אוהד יוסף בטור

אנשים רבים אומרים "אני מאוד רוצה להפסיק אבל...", כן, אבל האם אין רצון גדול יותר מעל הרצון להפסיק. צריך לדעת לפני הכל - שאתה לא ''מכור'' - אלא זו הבחירה שלך (יהדות, טור)

הרב אוהד יוסף | כיכר השבת |
(צילום: באדיבות המצולם)

כיום ישנה מודעות לנושא ההתמכרות ואף מזהירים מפניה. אכן זו סוגיה עליה יש להרחיב מעט את הדיבור.

אלו המודעים למצבם פעמים משתמשים באמירות כמו ''אני מכור ל – סיגריות/שוקולד/ קפה/טלפון הנייד'' וכדומה. למילים יש משמעות וכוח השפעה על האומר ועל סביבתו, גם כאשר נאמרו ללא שימת לב. כאשר אדם אומר (אפילו לעצמו במחשבה) ''אני מכור ל...'' פירושו ''אני'' כביכול ''חפץ'' שנמכר והסיגריה כדוגמא היא הקונה. ומשכך המכור נמצא בשליטה מוחלטת של הקונה וממילא אין לו בחירה חופשית ושליטה עצמית כנגד הדבר הממכר ''משעת המכירה''. כל עוד נשתמש במילים אלו יהיה מאוד קשה להגמל מהתמכרויות. על מנת להגמל זקוקים למישהו או משהו חיצוני שיבוא ויפדה את המכור מיד ''הקונה'' הממכר ויוציאו לחופשי. האדם כשלעצמו מסיר שליטה מהעניין כאילו זה מעבר לכוחותיו וליכולותיו.

ישנם המגדירים זאת כמאבק בין כוח הרצון להפסיק, למה שנחווה כצורך של הגוף לדבר הממכר.

יש להתבונן, האם אכן כך הוא הדבר, אדם הוא בר דעת עם נפש ונשמה שהיא חלק אלו-ה ממעל נזר הבריאה בעל בחירה חופשית. והרי האדם נולד חופשי ומשוחרר ללא ההתמכרות, אם כך אין זה חלק ממנו כאחד מאבריו שלא ניתן להשתחרר ממנו. אלא זהו משהו חיצוני שהפך "לחבר" שמלוהו במשך חייו.

במשך חיינו אנו בוחרים בכל מיני דברים במודע או שלא במודע, אבל הכוונה בבחירה היא חיובית. גם אם לא באופן ישיר, ישנו איזה שהוא רווח עקיף. גם תחילת ההתמכרות היתה בבחירה, עלינו לבדוק מה היה שם שבחרנו בו, מה היתה הכוונה החיובית שבגללה החלטנו לחבור אליו.

ההחלטה לחבור אליו באה מתוך רצון, יתכן והוא משרת את המכור ומשמש עבורו כאמצעי לקבל איזו טובה. פעמים אדם נמצא באיזו מצוקה כלשהי ואין לו את הכוחות והמשאבים להתמודד עם המצב. מה שמוביל אותו לבחור במשהו חיצוני שלשם הוא יכול לברוח ועל ידי זה להסיח דעת מהמצוקה. פעמים הדבר הממכר הוא אמצעי ליצירת קשר עם אנשים מסוימים. כאשר מגלים את הסיבה, אפשר למצוא תחליף חיובי שמאפשר להשיג את אותה מטרה, או מציאת פתרון למצוקה. פעמים עצם הידיעה והגילוי של אותה כוונה חיובית כבר מביאה לידי שחרור.

אנשים רבים אומרים ''אני מאוד רוצה להפסיק אבל...''

כן, אבל האם אין רצון גדול יותר מעל הרצון להפסיק. פעמים אנשים פונים אלי ואומרים ''אני רוצה...אבל אני לא מצליח'' ובמהלך הפגישה הוא מגלה שיש לו איזה רצון גבוה יותר והאמת שבתוך תוכו הוא אינו רוצה מסיבות שונות, לדוגמא פחד משנויים/יחס/תשומת לב ועוד.

יש לנו כל מיני משאלות ''לו היה לי...אז הייתי...'' נעצור לרגע ונענה בכנות אם באמת היה לכם מה שרציתם איך הייתם מרגישים עם זה.

לדוגמא היה אצלי יהודי שמאוד רצה להתקבל בעבודה לאיזו משרה נחשקת ויוקרתית, ולאחר בדיקה מעמיקה הוא גילה שבעצם משרה זו אינה תואמת לאישיותו ולערכיו.

זו רק דוגמא אבל זה בכל תחום בחיים, פעמים רבות אנחנו אומרים ''אני רוצה...'' ובמחשבה שניה זה לא מתאים לנו ואיננו חפצים בזה.

רבות נכתב, נאמר ונלמד על נושא ''התמכרות''. הוקמו גופים ומכוני גמילה מהתמכרויות, אנשי מקצוע אשר פועלים בתמיכה לשחרור וגמילה מהתמכרויות

ישנם כל מיני רמות בהתמכרות וכל מקרה לגופו אבל צריך לדעת לפני הכל - שאתה לא ''מכור'' - אלא זו הבחירה שלך וכשתרצה תדע כיצד לעשות זאת או בכוחות עצמך או ע''י איש מקצוע.

זכור! אין דבר העומד בפני הרצון.

בהצלחה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר