תיעוד מדהים

הכרישים בחדרה: כתבנו צלל כדי לצלם לכם

עשרות כרישים נצפו לאחרונה בחופי ישראל: בעקבות תיעוד מטריד, נאסרת הכניסה למים, אך כתבנו בכל זאת ירד לצלם ולתעד מתחת למים • וגם: מדריך הצלילה מאשים ומסביר (מעניין)

משה מנס | כיכר השבת |
כריש עפרורי בנחל חדרה (צילום: משה מנס, כיכר השבת)

כל שנה, בעונת החורף מתקבצים כמה עשרות כרישים במים הרדודים שסביב תחנות הכח שבחופי ישראל. באשקלון, תל אביב ובעיקר, במקום המכונה בירת הכרישים של ישראל: חדרה.

גם כותב השורות צלל באתר מספר פעמים. וכפי שאתם יכולים לראות בתיעוד, מדובר באתר מורכב עם זרמים חזקים, ראות משתנה ואשר הצלילה בו אינה מומלצת לכל אחד. בסירטונים ניתן לראות שני סוגי כרישים עפרורי וסנפירתן, אשר מוגדרים בסכנת הכחדה עולמית.

בימים האחרונים בעיקבות תיעוד של האכלת הכרישים ומקרים של התקרבות מסוכנת אליהם הציבה עיריית חדרה שלט האוסר על כניסה למים.

המודעה שאוסרת על כניסה לים (עיריית חדרה)

בשיחה עם רן גולן, מדריך הצלילה ממועדון הצלילה Out Of The Blu במודיעין, ומי שבשנים האחרונות צולל במקום על בסיס יומי, הוא מביע צער ואומר: "כמה חבל שבמקום לנצל נכון את המשאב הנדיר הזה ולעשות מהמקום פנינת טבע ברמה בינלאומית, סוגרים לציבור וזהו. העירייה לא התמודדה עם האתגר. היה צריך לעשות לטובת הציבור מרפסת תצפית יפה ומסודרת, עם הסברה מסודרת ושילוט מאיר עיניים בעשר שפות ופקחים נחמדים. במקום להתמודד סגרו מה שלא בטוח שפותר את הבעיה".

לדבריו, ההחלטה שכרגע צריך לצאת מהמים היא נכונה היות וההתניה כבר נוצרה. "יש לזה כבר הרבה דוגמאות כמו הכרישים שמגיעים לכל אדם שנמצא במים ובודקים אם יגיע מהידיים שלו דג. או גו פרו בקצה הסלפי סטיק. אנשים עם ילדים קטנים בידיים שמנסים ללטף את הכרישים ללא שום הבנה שברגע אחד זה יכול לההפך לאסון. צריך לעשות סטופ וחשיבה מחדש".

מדוע אסור להאכיל כרישים?

דבר ראשון זה אסור על פי חוק. חוץ מזה זה גורם לכך שהכריש רואה באדם כקשור למזון, כרישים הם טורפים ולכן אנו רוצים למנוע מקשר או תלות שכזו. אותה אחת שהכריש התנגש בסאפ שלה זרקה לכרישים דגים מתים, זה הסתיים בכך שהיא נפלה למים, אבל פעם הבאה זה יכול להיות נשיכה.

כרישים בחדרה (קרדיט צילום: רן גולן / Out Of The Blu )

כמו כן, הכרישים הם חיות בר ימיות אשר צדים בטבע את המזון המתאים להם. האכלה שלהם גורמת לפגיעה בהתנהגותם הטבעית. לצערי, לא היה עד היום ולו שלט אחד שמסביר את הדברים האלו ולכן הגענו למצב בעייתי ומסוכן.

ומה עם הצוללים, הייתה הסברה בעניין, יש הסברה?

גם הם, צריכים לעבור תדריך. לקרוא על המקום וההתנהלות במים. זה לא אתר צלילה פשוט, יש בו זרמים וציוד דיג, יש מסמך עם נוהג מיטבי שנעשה עם רשות הטבע והגנים להתנהלות עם כרישים. מה לעשות ומה לא. לדוגמה, צריך לצלול בקבוצות, לא לרדוף אחריהם, לא להשתמש בסקוטרים, להיכנס בעדינות ולהימנע מתנועות חדות. לצלול עם ציוד צלילה בעל צבעים כהים ולא בוהקים. כשכמובן צריך לדעת שאין שירותי הצלה במקום והאחריות במקרה חירום היא על המגיע למקום.

כריש עפרורי עם דג דבק (רמודה) צמוד אליו (קרדיט צילום: רן גולן / Out Of The Blu)

יש מקרה שבו תראה את הכרישים ותדע שהם מסוכנים?

ישנם סימני אזהרה שכרישים מפגינים כשהם חשים מאוימים. סנפירי צד מוטים מטה וגב מכופף מתוארים אצל מיני כרישים רבים כהתנהגות שנצפית לפני נשיכה. במצב כזה יש להתרחק מהכריש ואף לסיים את הצלילה. יש עוד סימנים כמו שינוי בדפוס השחייה, תנועות מהירות, פתיחת פה, יצירת מגע. שימו לב לסימנים כאלה ופעלו בקור רוח ובהיגיון.

כשאני צללתי שם, ראיתי טריגון ממש מרשים. ספר לי עליהם קצת:

חוץ מהכרישים, מבקרים בחדרה גם דגי סחוס נוספים (בטאים). גיטרנים, חתולי ים מסוגים שונים. וטריגוני ענק בעלי דוגמה מהממת, נקודים או מנומרים. מספרם באתר מגיע לשיא בחודשי החורף ינואר ופברואר, כעשרים פרטים.

הטריגונים שוכנים בקרקעית, לעיתים מכוסים חול שרק עינהם והזנב שלהם מבצבץ החוצה. כשהם שוחים התנועה שלהם במים מהפנטת ומרשימה. אורכם מגיע לארבע מטר עם הזנב וקוטר הדיסק כשלוש מטר. בבסיס הזנב יש להם שני קוצים ארסיים, בהם הם משתמשים להגנה. טריגון שמקשיט את הזנב כלפי מעלה, בעצם מזהיר לקראת ההצלפה עם הזנב והחדרת הקוץ. אסור להטריד אותם או להתקרב אליהם יותר מדי. ויש להיזהר מהקוץ בבסיס הזנב.

טריגון נקוד (קרדיט צילום: רן גולן / Out Of The Blu)

למה כל כך חשובה לנו הנוכחות של הכרישים בים?

הכרישים הם הדג מנקה של האוקיינוס. בימים האחרונים הייתה תמותה של דגים בכמה מקומות, אולי בגלל גל החום, ומי שניקה את הים היו הכרישים. הם מונעים זיהומים. אנחנו לא יכולים להעריך ולתאר את מידת הנזק שתיגרם למארג האקולוגי, ולסביבה, ברגע שבעל חיים משמעותי כל כך, ועליון כל כך במארג המזון ייעלם. הם גם טורפים את "מי שמיותר" ומעודדים תחרות אצל "מי שנשאר". מיקומם בשרשרת המזון הוא כל כך מרכזי, שאין לדעת מה יקרה וכמה תזיק הסרתם מהמערכת. ומכאן חשיבותם הגדול. הערכה היא שכ-70-90 אחוז מאוכלוסיות הכרישים בים התיכון כבר נעלמה. מסביב לעולם ניצודים כמאה מיליון כרישים בשנה והשנים הבאות נחשבות כקריטיות במובן של האם וכמה יצלחו מאמצי השימור וההגנה על מיני הכרישים השונים.

מה המסר שלך?

חשוב שאנשים יפסיקו לפחד, וידעו לכבד ולהנות מהטבע. ממליץ לכולם ללמוד ולקרוא על החיה המדהימה הזו באתר ובדף של העמותה לכרישים בישראל.

צילום רחפן בחדרה. ניתן לראות גם כרישים וגם טריגונים. (קרדיט צילום: רן גולן / Out Of The Blu)

כל שנה בכל האוקינוסים בעולם יש בין ארבע לשש מקרים של אנשים שנהרגים מתקיפת כריש, גם זה בדרך כלל קורה בעקבות טעות בזיהוי או התגרות, לעומת זה יש כל שנה מליונים של כרישים שנהרגים בשביל לעשות מהסנפירים שלהם מרק. אז אל תהיו בני אדם, היו כרישים!

אבי מוססקו דובר עיריית חדרה מסר בתגובה ל'כיכר השבת': "פארק נחל חדרה מוגדר אסור לרחצה על-פי חוק. בגלל נוכחות כרישים בשפך הנחל, גדל מספרם של מפרי החוק. העירייה והמשטרה הכריזו על אכיפה מוגברת. עיריית חדרה מגבירה את האכיפה על כניסת מבקרים בפארק נחל חדרה, המוגדר כמקום אסור לרחצה על-פי חוק הסדרת מקומות רחצה, התשכ"ד-1964".

"לאחרונה, בעקבות כרישים המגיעים לשפך הנחל, עוברים מבקרים רבים על החוק ונכנסים למים. יובהר כי הנחל אסור לרחצה בחוק, בגלל מספר סיבות וביניהן סכנה בריאותית מזיהום המים, וזרמים חזקים ומסוכנים, בעיקר בשפך הנחל המתחבר אל הים".

"לאורך גדת הנחל הציבה העירייה שלטי אזהרה וסכנה, בנוסף לשלטים שכבר קיימים במקום, וזאת במטרה להבהיר חד משמעית שהמקום מסוכן ונאכף באופן קבוע. בנוסף הונחו צוותי הביטחון והפיקוח העירוניים להגביר את האכיפה, ואכן הדבר מתבצע בשיתוף פעולה עם משטרת ישראל, כולל מתן דוחות ועונשים כבדים לעוברים על החוק".

ראש עיריית חדרה מסר בתגובה: "נעשה הכל כדי למנוע ממבקרי הפארק להיכנס למי הנחל ולסכן את חייהם ואת בריאותם. אני מודע לכך שהכרישים בשפך הנחל מהווים אטרקציה, אך יש לקיים את החוק במלואו, ואפשר גם ליהנות מצפייה בהם מרחוק".

"במקביל לאכיפת החוק האוסר רחצה, הנחה ראש העיר את מנכ"ל העירייה יעקב זיגדון לפעול מול רשות הטבע והגנים כדי לעבוד בשיתוף פעולה בהיבט הסברתי וההגנה על הכרישים, שהנם חיה מוגנת ונאסר להתקרב אליהם ולהאכילם".

שלומית שביט דוברת רשות הטבע והגנים מסרה בתגובה: "המקום אסור לרחצה האכיפה בנושא זה היא של העירייה".

(קרדיט צילום: רן גולן / Out Of The Blu)
הלוחש לכרישים רן גולן בתמונת רחפן (איתי קדם)

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר