יקבל מנדט?

בנט מודה: מקיים מו"מ להקמת ממשלת מרכז-שמאל

טרם סיום ימי מנדט הרכבת הממשלה על ידי נתניהו, וכפי שהעריכו כולם, יו"ר ימינה כבר בעיצומו של מו"מ להקמת ממשלת מרכז-שמאל • והאשם, בעיניו? בנימין נתניהו (פוליטי)

יוני גבאי | כיכר השבת |
בנט עם לפיד. ארכיון (צילום: Flash90)

יו"ר 'ימינה' ח"כ נפתלי בנט מודה, לראשונה באופן רשמי, כי הוא בעיצומו של משא ומתן להקמתה של ממשלה ללא נתניהו, עם לפיד, ליברמן, סער ומפלגות השמאל.

בהודעה ארוכה שפרסם, מסביר בנט כי הוא עושה זאת מחוסר ברירה, ולאחר שראש הממשלה בנימין נתניהו סיכל כל אפשרות אחרת.

"לפני שבועיים, לפני שהנשיא הטיל את המנדט על נתניהו", פותח בנט בשחזור המהלכים שאירעו לטענתו עד כה, "הוצע לי להפוך באופן מיידי לראש ממשלת 'גוש השינוי'. רק הייתי צריך לומר מילה אחת. סירבתי, כי אני בעל עמדות ימין, ולכן אני מעדיף ממשלת ימין. שלא יהיה ספק: בהחלט אני מאמין שאני ראוי לשרת אתכם כראש ממשלה, וחפץ בכך, אך לא אצה לי הדרך. לכן בחרתי לאפשר להטיל את המנדט על נתניהו, ואמרתי לו שהוא יכול לבנות על כל חברי סיעת ימינה בהקמת הממשלה".

הנשיא, בנאום מתן המנדט לנתניהו (צילום: לע"מ)

לדברי בנט, "סדר העדיפות מבחינתי היה ועודנו: עדיפות ראשונה - ממשלת ימין. אם לא, עדיפות שנייה - ממשלת אחדות לאומית (תחת תנאים שיאפשרו לנו גם לנהל את העסק בצורה טובה, וגם לוודא שהממשלה לא תלך לכיוון שמאל). ורק אם התנאים לממשלת אחדות אינם נענים, ובלית ברירה, העדיפות השלישית היא בחירות חמישיות, אולי אישיות".

"ולמה אני כל כך מתנגד לבחירות חמישיות שמקדם נתניהו?", עובר יו"ר ימינה לענות לתומכי נתניהו, "כי להערכתי הן יובילו לבחירות שישיות, שביעיות ועוד. הרי נניח שנתניהו ינצח; הוא ממילא יצטרך להקים ממשלה על בסיס הכנסת הקיימת, ולנהל אותה. אם הוא יכול להקים ממשלה אחרי בחירות אישיות, אז שכבר יקים אותה עכשיו ונחסוך מיליארדי שקלים ועוגמת נפש".

"אז מה הבעיה? שאין לנתניהו אפשרות להקים ממשלת ימין. ליתר דיוק: נתניהו אינו מוכן לבצע מה שצריך כדי להקים ממשלה".

וכאן עובר בנט למנות את האופציות להקמת ממשלת ימין כבר כעת. "אפשרות ראשונה: האפשרות המקורית שנתניהו תיאר לי - היא הקמת ממשלת ימין על 59 קולות (ליכוד, ימינה, חרדים וסמוטריץ'). נתניהו ממש איננו מאוהב בפתרון זה, ולא שש לכך, מטעמים מובנים. לאור המצב, ובהיעדר חלופות, נתניהו הגיע למסקנה שזו הדרך המעשית ביותר להקים ממשלת ימין. כאשר נתניהו התחיל לגלגל את המהלך, סמוטריץ' פתח בקמפיין. מאז, בעשרות ראיונות, סרטונים וציוצים, סמוטריץ' הגביר את העוצמה. אגב, מרבית האש בעניין מופנית דווקא אלי משום מה. בכל אופן, נתניהו החליט להפסיק ללחוץ על סמוטריץ' בענין".

"אפשרות שנייה: פשרה עם גדעון סער. ביסוד הקמת 'תקווה חדשה' היתה הבטחה שלא לשבת תחת נתניהו. על מנת לבוא לקראת סער, נתניהו יכול להקים ממשלת ימין 'על מלא' של 65 ח"כים, אם הוא יקיים רוטציה לפיה מישהו אחר יהיה ראשון, ונתניהו חלופי ושני. הדמות הראשונה יכולה להגיע מהליכוד או מבחוץ. אינני נכנס לדיון אם זה הוגן או לא. לכל מחנה עמדה הפוכה. אני רק מתאר מה אפשרי. עד כה נתניהו סירב גם לאפשרות זו".

יו"ר ימינה ממשיך ומנתח: "כלומר, בפני נתניהו עומדות שתי אפשרויות מעשיות להקים ממשלת ימין. האחת - קשה לעיכול, אך הוא נדרש ללחוץ על סמוטריץ' כדי להקימה, והשנייה - דורשת מנתניהו לוותר, ולשמש ראש ממשלה חליפי במשך בערך שנה".

"במקום לבחור באחת משתי האפשרויות הקשות הללו, נתניהו בוחר בדרך שלישית: לגרור את מדינת ישראל לבחירות חמישיות, תוך קמפיין אגרסיבי ואישי נגדי, כאילו אני שמאלן, תאב כוח, שונא אותו וכו'".

"מהרגע שהבנתי שאין בכוונת נתניהו לבחור באחת משתי החלופות להקמת ממשלת ימין, התחלתי במאמץ להקים ממשלת אחדות לאומית", מכנה בנט את ממשלת השמאל-מרכז שבדרך. "בכל מקרה, הדלת לממשלת ימין פתוחה ורצויה מבחינתי".

לאחר מכן בנט מודה: "אין לי כל ביטחון שנצליח להקים ממשלה זו. התנאים לא קלים. מדובר במפלגות מאד שונות, ואף הפוכות בעמדותיהן".

"יש לנו שני תנאים הכרחיים: התנאי הראשון - שנקבל את הכלים (זכויות ווטו, שרים, מנגנוני קבלת החלטות) כדי שתקום ממשלה טובה, רצינית ומתפקדת. התנאי השני - שבמסגרת הממשלה, נוכל לשמור על העקרונות שלנו ועל השקפת העולם הלאומית שלנו".

"אהיה ברור", מסכם יו"ר ימינה: "ממשלת אחדות כזו לא תממש את כל חלומותי, אך היא לא תהיה פחות ימנית ממשלות נתניהו עם אהוד ברק, ציפי לבני, או אבי ניסנקורן... ממשלה כזו לא תוכל להחיל ריבונות על חלקי ארץ ישראל - דבר שאני מאוד מאמין בו, לאחר עשרות שנים בהן אף ממשלה, כולל של נתניהו, לא החילה ריבונות על סנטימטר אדמה של ישראל. אך היא גם לא תמסור שטחים".

לפי בנט, "ממשלה כזו גם לא תוכל ליזום תנופת רפורמות שאני מאד חפץ בהן במערכת המשפט, לאחר שנים רבות, כולל ממשלות הליכוד, בהן לא היתה אפילו רפורמה אחת לבלימת האקטיביזם השיפוטי".

"אז מה כן תעשה הממשלה? המון. ראשית, היא תתחיל לעבוד. היא תעביר תקציב שתקוע כבר שנתיים. היא תחדש את פעולת מערכות המדינה. אני מקווה לראות בה פחות עבודת סולו ויותר שיתוף ופרגון. נפעל לעצב תכניות ארוכות טווח לישראל ולא לעבוד משעה לשעה ומשבוע לשבוע. לב פעילותה תהיה תנופה כלכלית, דאגה לעסקים קטנים ולעצמאים, שיקום מערכת החינוך, הורדת בירוקרטיה ורגולציה, מסה של פרוייקטי תשתיות, כבישים ורכבות, חיזוק הפריפריה. זאת, לצד שמירה על ביטחון ישראל".

בנט רומז, לשותפיו האפשריים משמאל, ולמבקריו מימין: "אם תקום ממשלה זו, כל השותפים יצטרכו לגלות איפוק בהתנהלות שלהם, ואולי נוכל להביא מעט שקט לציבוריות הישראלית".

לדברי בנט, כדי להקים "ממשלת אחדות", הוא מתעלם מהווטו של ליברמן על החרדים: "אני מקיים אינספור מפגשים ושיחות עם השחקנים השונים, ומזמין פנימה כל מפלגה שתקבל את קווי היסוד של הממשלה - בהחלט גם הליכוד, סמוטריץ והמפלגות החרדיות".

"אינני יודע האם באמת תקום ממשלה כזו, אך נדע בקרוב. זה תלוי בהמון פשרות וויתורים, של כל השותפים, ובהתקיים התנאים שפירטתי", חותם יו"ר מפלגת ימינה נפתלי בנט את הודעתו.

נתניהו על בנט: "יש לו תאווה לבלפור" (צילום: ערוץ כנסת)

בתגובה, נמסר מהליכוד: "ממשלה שמחרימה 52 מנדטים של הימין, ובנויה מ-50 מנדטים של שמאל, שמאל קיצוני והמשותפת היא לא ממשלת אחדות, אלא ממשלת שמאל עם עלה תאנה ימני קטנטן".

"בנט רוצה להיות ראש ממשלה בכל מחיר, כולל במחיר המלכת ממשלת שמאל. אם בנט היה באמת רוצה להקים ממשלת ימין, הוא היה עובד שעות נוספות - לא לסגור ממשלה עם לפיד - אלא לשכנע את גדעון סער להצטרף להקמת ממשלת ימין, או לפחות היה תומך בבחירות ישירות שהיו מאפשרות הקמת ממשלה כזו, כפי שבוחריו באמת רוצים", הוסיפו בליכוד.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר