נזהרים מארדואן

ביידן הכיר ברצח העם הארמני; ישראל נמנעת

נשיא ארה"ב עורר את זעם נשיא טורקיה, כשכינה את מעשי הטבח של העות'מאנים בארמנים "רצח עם". בירושלים שמרו על זהירות דיפלומטית: 'מכירים בטרגדיה של הארמנים' (מדיני)

רפאל כהן | כיכר השבת |
ארדואן ונתניהו (צילום: הדס פרוש - פלאש 90 ושאטרסטוק)

נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן, נקט במהלך השבת בצעד היסטורי, כשהצהיר שמדינתו מכירה בהרג הארמנים על ידי האימפריה העות'מאנית במלחמת העולם הראשונה כ"רצח עם".

במהלך שנים רבות נמנעו מעצמות בעולם לכנות את שואת הארמנים כ"רצח עם", בעיקר בגלל כוחה של טורקיה בבריתות כלכליות וביטחוניות. נשיא טורקיה, רג'יפ טאיפ ארדואן, אמר לא אחת כי יטיל עיצומים על מדינות שיכירו בכך, ולכן מנע זאת.

כמיליון וחצי גברים, נשים וילדים ארמנים נהרגו בידי הטורקים בשנותיה האחרונות של האימפריה העות'מאנית, כולל תיאורי ופעולות זוועה סדרתיות. בטורקיה טוענים כי מספר המתים "נופח" ובפועל הוא נמוך יותר, כאשר הארמנים לא נהרגו בשיטתיות שנועדה להשמידם, ולפיכך כינוי המעשים "רצח עם" חוטא לאמת.

למרות סירבה להכיר בשואת העם הארמני והקפידה על דיפלומטיות, הנשמרת מול ממשל ארדואן על אף היחסים הרעועים בין ירושלים לאנקרה בשנים האחרונות.

בהודעת משרד החוץ שנמסרה בתגובה על הצהרת ביידן, נשמטו המילים "רצח עם", ונכתב רק: "מדינת ישראל מכירה בסבל הנורא ובטרגדיה של העם הארמני. במיוחד בימים אלו מוטלת עלינו ועל מדינות העולם האחריות לוודא כי אירועים כאלו לא יישנו".

יצוין, כי ח"כ יאיר לפיד, שעשוי לכהן כשר החוץ בעוד חודש וראש ממשלה בעוד כשנתיים, כתב הערב: "אמשיך להילחם על הכרה ישראלית ברצח העם הארמני. זו האחריות שלנו כמדינה יהודית".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר