החלטה גורלית

האם נתניהו טעה כשלא החזיר את המנדט?

ראש הממשלה נתניהו נמצא במבוי סתום באשר לסיכויי הרכבת ממשלה, אבל עדיין שומר על המנדט ברשותו. החלטה זו יכולה לשוב אליו כבומרנג, ולהמליך את בנט ולפיד • פרשנות (פוליטי)

רפאל כהן | כיכר השבת |
(צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

לבנימין נתניהו נותרו תשעה ימים וחצי עד לפקיעת המנדט להרכבת הממשלה, שניתן לו לפני שבועיים וחצי מנשיא המדינה ראובן ריבלין. כבר יותר משבוע ברור בליכוד, כולל בסביבת רה"מ הקרובה, שהסיכויים להשבעת ממשלה בראשותו נמוכים עד לא קיימים. אבל למרות זאת, כפי שהבהיר בכיר בליכוד ל'כיכר השבת', נתניהו לא מתכוון להשיב את המנדט לפני שיגמרו 28 הימים.

החלטה זו נובעת מחשיבת נתניהו כי כל עוד ידיו על ההגה, גם אם זה תיאורטי בלבד, יש לו את הכוח לנווט את המערכת הפוליטית. בליכוד מתכננים מכבש לחצים על מה שמגדירים שם "חוליות חלשות" בימינה ובתקווה חדשה, בהם חברי הכנסת עמיחי שיקלי, ניר אורבך ושרן השכל. נתניהו משער כי החזקת המנדט נותנת לו יכולת ללחוץ ביתר שאת על השותפים האפשריים לממשלת בנט-לפיד - ובכך להוביל לסיכולה.

עם זאת, לא מן הנמנע שנתניהו שוגה בצעד הזה, ולמעשה דווקא מקל על ראשי המפלגות בגוש מתנגדיו ליצור ממשלה עם פחות כאבי ראש. נניח ומקבל המנדט הראשון היה יאיר לפיד או נפתלי בנט, הסיכוי שממשלת הרוטציה המתגבשת הייתה מושבעת היה נמוך.

לפני כשלושה שבועות, בגוש מתנגדי נתניהו הלכידות לא הייתה קיימת, בימינה לא היו מאפשרים לבנט לנקוט בצעד כזה בקלות, ובציבור עוד לא היה קיים הפחד מבחירות חמישיות. יתר על כן, אם בנימין נתניהו היה מקבל את המנדט השני, קלפים שכיום לא ברשותו היו נפתחים לו, בהם לחץ אפילו על יו"ר כחול לבן, בני גנץ, לחבור לממשלה, כדי להציל את המדינה מבחירות.

כעת, ארבעת השבועות בהם נתניהו מחזיק במנדט מהווים זמן יקר לריכוך המחלוקות הצפויות בממשלת ימין-מרכז-שמאל הצפויה. לבנט ולפיד יש יותר זמן להתדיין ולקבוע כללי בסיס; למרב מיכאלי יש זמן להבין את מקומה וגם הלחץ על הסיעות החרדיות, להיות הנמנעות במקום המפלגות הערביות, פועל אף הוא.

דלק נוסף שמסייע לבנט וללפיד להגיע להבנות הוא החשש הקיים שהנשיא ריבלין לא יעניק את המנדט לחבר כנסת אחר, אלא יקפוץ מייד לתקופת 21 הימים כשהמנדט בכנסת. מבחינת הנשיא הוא יצטרך לראות בעיניו ממשלה כמעט מוכנה כדי להביא לבנט או לפיד את המנדט, וזה עובד נגד נתניהו.

ח"כים בליכוד חשבו שנתניהו היה צריך להשיב את המנדט מייד לאחר נאום יו"ר ימינה ברביעי, בו הבהיר ש"ינסה להרכיב ממשלת אחדות לאומית". כך היו נמנעים שבועיים נוספים של מו"מ, שכרגע נתניהו מעניק לגוש השני במתנה. על אף זאת, כפי שנכתב, נתניהו מסרב להשיב את המנדט, נראה האם החלטה זו תישאר בעינה. עם זאת, יכול להיות שהמהלך האסטרטגי הזה כבר איבד את יכולת ההשפעה שלו, כשדברים רבים כבר מתואמים בצד השני.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר