וַאֲמַרְתֶּם כֹּה לֶחָי • צפו

שמח באולפן: הסיפורים והריקודים - שעשו את 'ל"ג בעומר'

אש ושמחה באולפן 'כיכר השבת'; עבר והווה מתערבבים זה בזה: כיצד ציינו, אם בכלל, את ל"ג בעומר בעדות השונות • ניגונו הסודי של 'הגאון' • מוזיקה אותנטית ליום זה • סיפורים מרתקים // צפו (חרדים)

משה מנס | כיכר השבת |
(צילום: מולי הרשקוביץ)

ל"ג בעומר באולפן 'כיכר השבת': בשביל להרגיש ולמשש בידיים את אווירת מירון האותנטית, באופן מושלם, כדאי להצפין, לעלות אל ההר העמוס ולנסות להידחק לחצר ציונו של רבי שמעון בר יוחאי; אך עבור מי שאינו שם, ניסינו - בתקווה שהצלחנו - להביא לאולפן את כל מה שמעניין וחשוב באמת, ביום מיוחד זה.

המשמעויות הנסתרות של הילולת רשב"י, חדירת ההווי המירונאי לכל בית יהודי, הפיכת החגיגות באתר מ"ציוניות" לחרדיות, ההבדלים בין העדות והמסורות השונות - על כל אלו ועוד, שוחחנו באולפן 'כיכר השבת' עם יו"ר אגודת הכלייזמרים אברום לייב בורשטיין והרב אורי בלוי, מרצה ו'איש מירון'. מנחה: משה מנס.

בורשטיין, המגולל את מורשת הכליזמרים, מפתיע ומספר היכן מופיע בגמרא ה'קלרינט', הכלי המככב בלילה זה, ומדבר על סודה של המוזיקה היהודית, מזמן בית המקדש ועד היום ועל המוזיקה האמיתית - שאף פעם לא תוחלף.

במהלך הפאנל המרתק מעלה בלוי זכרונות מציון הרשב"י, מלפני עשרות שנים, מנתח מה השתנה מאז ועד היום, ומסביר על ה'חזקות' ההדלקות והמסורות, אצל החסידים, הליטאים ובני עדות המזרח.

לרב בלוי, שנסחף בתיאורים היסטוריים על 'קונצים' וריקודים, גם ברור להיכן אתם חייבים ללכת בדיוק בחצות הלילה...

בשיאו של הפאנל, משמיע בורשטיין את 'ניגון הבקבוקים' ואת ה'ניגון-טורקיש' - שעל פי המסורת מתנגן בעולם כבר חמש מאות שנה - וכאשר השמחה גדלה פורץ ר' אורי בלוי בריקוד עולץ.

צפו בווידאו

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר