הקב"ה גוזר ורשב"י - מבטל!

מה עושה רשב"י כשפוגש את מלאך המוות

לקראת הילולה של רשב"י הקדוש נספר קצת משבחו של צדיק יסוד עולם, האהוב אצל קודשא בריך הוא כבן יחיד. הסיפור מבהיל אך הוא ממחיש את שבחו של רשב"י // מאמר (יהדות)

ורד שאלתיאל | כיכר השבת |
מירון (צילום: דוד כהן - פלאש 90)

מאמר ראשון - מעלת רשב"י:

לקראת הילולה של רשב"י הקדוש נספר קצת משבחו של צדיק יסוד עולם, האהוב אצל קודשא בריך הוא כבן יחיד...

אולי הסיפור הזה מהזוהר הקדוש קצת 'מבהיל'... אך, ממחיש נהדר את שבחו, גדלותו וחשיבותו של רשב"י, בעולמות העליונים ואצל הקב"ה...

מה עושה רשב"י כשפוגש מלאך שבא - להחריב את העולם?

מסופר בזוהר הקדוש, שיום אחד יצא רשב"י ביחד עם בנו רבי אלעזר, מחוץ למערה, וראו שהעולם נחשך, ונעשה יותר אפל - שנסתם ונחשך אור השמש.

אמר רשב"י לבנו רבי אלעזר, נראה מה רוצה הקדוש ברוך הוא לעשות בעולם.

הלכו ומצאו מלאך אחד שדומה להר גבוה, שהיה מוציא שלושים נהרות של אש מפיו, אמר רבי שמעון לאותו מלאך, מה אתה רוצה לעשות בעולם?

הבין רשב"י שאותו המלאך הוא – מבעלי הדינים, שיכול לגרום לעולם רעה גדולה.

אמר לו אותו המלאך: אני רוצה להחריב את העולם, היות ולא נמצאים בדור שלושים צדיקים, שכך גזר הקב"ה על אברהם אבינו ע"ה, שצריך שיהיו בכל דור שלושים צדיקים.

רשב"י מחזיר את המלאך לקב"ה – עם תשובה...

אמר רשב"י למלאך: בבקשה ממך, לך לפני הקדוש ברוך הוא ותאמר לו, בר יוחאי נמצא בעולם, והוא מגן על כל העולם כולו, ויש בידו לבטל את כל הגזרות בכוח - הסודות הגדולים שגילה בעולם!

הלך אותו המלאך לפני הקב"ה, אמר לו:

ריבונו של עולם! גלוי לפניך מה שאמר לי רשב"י.

אמר קודשא בריך הוא למלאך:

לך תחריב את העולם! ולא תשגיח בו ברשב"י!

כאשר בא המלאך בחזרה, ראה רשב"י שהמלאך, עדיין רוצה להחריב את העולם.

תשובת רשב"י למלאך - הרי יש אחד, אני הוא!

אמר לו רשב"י: אם לא תלך לקב"ה ותאמר לו מה שאמרתי לך, אגזור עליך - שלא תוכל לעלות ולהיכנס יותר לשמים...

תעלה עכשיו ותכנס לפני הקדוש ברוך הוא, תאמר לו שאני אומר:

ואם אין שלושים צדיקים בעולם שיגנו על הדור, מספיק שיהיו עשרים צדיקים.

ואם אין עשרים צדיקים – מספיק שיהיו עשרה צדיקים שיגנו על הדור.

ואם אין עשרה צדיקים - שיהיו שני צדיקים שיבטלו את הגזרה, והם:

אני ובני, שהרי כך כתוב: "על פי שני עדים יקום דבר".

ה'דבר' שהוא העולם, שנברא בדיבורו של הקב"ה, כמו שכתוב:

"ובדבר ה' שמים נעשו".

וגם אם אין שנים – הרי יש אחד, ואני הוא!

כדכתיב: "צדיק יסוד עולם" – שגם צדיק אחד מקיים ומעמיד את העולם!

תגובת הקב"ה לרשב"י – הקב"ה גוזר וצדיק מבטל!

באותה שעה יצא קול מן השמים ואמר:

"זכאה חולקך רבי שמעון" – אשרי חלקך רשב"י.

"דקודשא בריך הוא גזר למעלה, ואתה מבטל לתתא" – שהקב"ה גוזר גזרה בעולמות העליונים למעלה - ואתה מבטל את הגזרה למטה.

ובוודאי עליך כתוב: "רצון יראיו יעשה".

בכח ה'יראת' שמים הגדולה שיש לך - אתה יכול לבטל את כל הגזרות!

וזהו: "צדיק מושל - ביראת אלוקים" – הקב"ה גוזר גזרה:

ואתה מבטלה, אשריך רבי שמעון!" (חלק ב' ט"ו ע"א).

ישנם מאמרי זוהר רבים שמספרים כיצד רשב"י הקדוש מבטל גזרות, אבל, ממאמר זה ניתן לראות את האהבה והחביבות הרבה שיש לקודשא בריך הוא לתנא הקדוש - רבי שמעון ולתורתו ולחידושיו...

במה עוסק הקב"ה - בישיבה של מעלה?

רבי שמעון היה הולך לטבריה ופגש את אליהו הנביא, אמר אליהו הנביא לרשב"י: "שלום עליך אדוני".

אמר לו רשב"י: "במה אתה עוסק עם הקב"ה בישיבה של מעלה ברקיע? באיזה סוגיה נמצאים שם עתה?"

אמר אליהו הנביא לרשב"י: "הוא עוסק בסודות העליונים של הקורבנות, ואמר חידושים בשמך בעניין הקורבנות.

אשריך שזכית לחדש חידושים גדולים בסודות הקורבנות, ובאתי להקדים לך שלום".

כאשר למדו בישיבה של מעלה את ענין הקורבנות, עפ"י חידושי רשב"י התעוררה להם קושיה. וע"כ, המשיך אליהו הנביא:

"דבר אחד רציתי לשאול ממך, שתסכים ליישב לנו, איזה שאלה שנשאלה למעלה בישיבה ברקיע".

ואז, שאל אליהו הנביא את שאלתו: "ששם בעולם הבא אין בו אכילה ושתיה, ולא שייך בו עניין אכילה ושתייה.

ובשיר השירים כתוב: "באתי לגני אחותי כלה... אכלתי יערי עם דבשי, שתיתי ייני עם חלבי", אז איך יתכן שיש אכילה ושתייה?".

אמר רבי שמעון לאליהו הנביא:

"ומה הקב"ה השיב על שאלה זו?"

אמר לו אליהו: "אמר הקב"ה לכל מתיבתא דלעילא ברקיעא, הנה בר יוחאי יתרץ לכם שאלה זו - כי היא שייכת לנשמתו.

והקדוש ברוך הוא רוצה לחבב אותך מאוד, ולכבד אותך מאוד!

ולכן, באתי לשאול ממך תשובה".

אמר לו רשב"י: "אני אפרש לכם.

וכך פירש: כמה חביבות חיבב הקב"ה לשכינה הקדושה, שהיא בחינת המלכות, מגודל האהבה שאהב אותה, שינה את מעשיו, ממה שהוא רגיל לעשות, ואעפ"י שאין דרכו במאכל ובמשקה:

בשל אהבתו לשכינה הוא אכל ושתה. והיות ובא אצלה – עשה רצונה".

אמר לו אליהו הנביא לרשב"י: "דבר זה וחידוש זה, רצה הקדוש ברוך הוא לומר, ובשביל שלא יחזיק טובה לעצמו לפני השכינה – העביר וסילק חידוש זה לעצמך:

שאתה תקשט את השכינה הקדושה, ותוכל השכינה - להתפאר בך".

והמשיך אליהו הנביא, ואמר:

"אשריך בעולם"!!!

שאדונך משתבח בך בעולמות העליונים", ועליך כתוב:

"צדיק מושל - יראת אלוקים" (שמואל ב' כ"ג).

שהצדיק מהפך מידת הדין - למידת הרחמים".

"הקדוש ברוך הוא גוזר גזירה – ורשב"י מבטלה" (זהר חדש וירא ל"ג ע"א).

כפרת עוונות וקבלת תפילות – כל הישועות!

הגמרא מביאה את דברי רשב"י:

"יכולני לפטור את כל העולם כולו מן הדין" – ממילא ביום זה מתכפרים העוונות ומתקבלות התפילות, וניתן לפעול ישועות.

כותב על כך הזוהר הקדוש:

תפילת ישני עפר עושה רושם גדול בשמים, ובזכות תפילתם העולם מתקיים...

יום ל"ג בעומר הוא יום גדול ואדיר, כותב בעל ה'מנחת אליעזר':

שכל תפילה מתקבלת בשמים - ביום זה!

ויש רמז נפלא: רשב"י – ראשי תיבות: ירד שפע רב בזכותו.

שווה 'לחטוף' כמה שיותר - תפילות ובקשות, פרקי תהילים ותחינות ומאמרי זוהר ביום זה...

השתדלו והרבו תחינה לפני מלך רם ונישא...

שכדאי הוא רבי שמעון לסמוך עליו בשעת הדחק...

ביום פטירתו גילה רשב"י לתלמידיו סודות תורה עצומים ועמוקים, שלא גילה קודם לכן. ולכן, יום ל"ג בעומר מסוגל להשגת התורה שבעל פה ('פרי צדיק').

זכות רבי שמעון בר יוחאי תגן על כל ישראל, ונזכה לצאת במהרה מהגלות, בחסד וברחמים, וכן יהי רצון ונאמר – אמן.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר