44 הרוגים באסון מירון

הלב שותת, ממאן להאמין: נהפך לאבל - מחולנו; אוי נא לנו

חגיגות השמחה בהילולה של התנא הקדוש רבי שמעון בר יוחאי בהר מירון - הושבתו באחת. ארבעים וארבעה בני אדם, מבוגרים וצעירים, נמחצו למוות, נחנקו; למעלה מ-100 נפצעו, וההר נסגר (בארץ)

כיכר השבת |
הכתבה פורסמה ב-י"ח באייר תשפ"א | 30.04.21
חלק מגופות ההרוגים באסון (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

חגיגות השמחה בהילולה של התנא הקדוש רבי שמעון בר יוחאי, הושבתו באחת. במשך שעה ארוכה, זרמו הידיעות, המספרים והתיעודים הקשים, המטלטלים, על האסון הנורא שהתרחש בהר מירון, והלב, שותת דם, ממאן להאמין.

הושיעה נא: התפללו יחד לרפואת הפצועים

ארבעים וארבעה בני אדם, מבוגרים וצעירים, נמחצו למוות, נחנקו, בשל דוחק עצום ורב, באחת היציאות ממתחם ההדלקה של חסידות 'תולדות אהרן'.

למעלה מ-150 בני אדם נפצעו בדרגות פציעה שונות, ופונו לבתי החולים בעשרות רבות של אמבולנסים ובמסוקים, של מד"א וחיל האוויר.

למעלה מ-30 ילדים, שוהים במוקד איתור הנעדרים של זק"א, ממתינים להוריהם, ואיש אינו יודע עדיין מה עלה בגורלם. האם נפצעו או שמא חלילה, קיפחו את חייהם, בטרגדיה המזעזעת, הבלתי נתפסת.

(צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

לפי משרד הבריאות, לבי"ח נהריה, פונו 27 נפגעים במצב קל; לבי"ח פוריה, פונו 26 נפגעים - 2 במצב בינוני ו-24 במצב קל; לבי"ח רמב"ם, פונו 7 נפגעים - 4 במצב קשה, 1 במצב בינוני, 2 במצב קל; לבי"ח זיו, פונו 47 נפגעים - 18 במצב קשה. 23 במצב קל ו- 6 הרוגים; לבי"ח הדסה עין כרם פונה פצוע מוסק 1 במצב קשה; לבי"ח העמק: נפגע 1 במצב קל; לצד זאת נקבע בטח מותם של 38 הרוגים, ובסך הכל, לא עלינו - ארבעים וארבעה הרוגים באסון!

(צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)
(צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

בשל האסון הוחלט על עצירת החגיגות, סגירת ההר ופינוי מאות אלפי החוגגים והמתפללים, בחזרה לביתם. במקביל, דרכי הגישה אל ההר נחסמו, וכל מי שהיה בדרכו למירון - הוסב על עקבותיו.

כדי לסייע בפינוי הרבבות מההר, הועברו מאות אוטובוסים וכעשר רכבות - אל הצפון, והפינוי האדיר, נמשך אל תוך הלילה, אל השעות הקטנות של הבוקר. בסדר מופתי, אבלים וחפויי ראש, צועדים ההמונים אל החניונים, ממתינים לשוב לביתם, מנסים להבין בשל מה הסער הגדול הזה.

(צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

המראות שזרמו מזירת האסון, פצעו את הלב, עשרות ומאות, שרק ביקשו להתפלל אצל הרשב"י, לשמוח בשמחתו, נמחצו בין המון אנשים, חלקם הצליחו להינצל בעור שיניהם, בקושי רב, אחרים, פשוט נחנקו ומתו במקום.

המשטרה כבר פתחה בחקירה, כדי לנסות ולהבין מה אירע, אך התיעודים מדברים בעד עצמם. שביל צר ומדרגות, אליהם נדחסו ההמונים - לא הותירו הרבה סיכוי לחלשים. הבוקר הוחלט כי יחידת להב 433 של המשטרה תחקור את האסון הנוראי. כבר הבוקר יחלו חוקרי להב באיסוף הממצאים.

• לעזרה ולסיוע למשפחות נפגעי האסון

הנה, עדות אחת, מהזירה המדממת, של אחד הניצולים: "אני הייתי בירידה מתולדות אהרן לכיוון היער למטה, משום מה בסוף המעבר היה משהו שעצר את כולם, ולמרות זאת מאות אנשים המשיכו להידחף, לכיוון למטה, אחד על השני.

"בהתחלה הייתי צפוף, אחר כך כבר כאב לי בכל הגוף, בסוף כבר נלחץ לי על הבטן ולא נשמתי. כל דקה בערך הפעלתי את כל השרירים, לדחוף את ההוא לפני, כדי לפתוח לעצמי נשימה לרגע.

"אחרי 10 דקות כבר נגמר לי הכח בידיים, ואז בנס אנשים התחילו לעלות רוורס למעלה".

(צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

חובש מד"א שהגיע לזירת האסון, מתאר ל'כיכר השבת' את אשר ראו עיניו, לקרוא ולבכות: "ישבתי למטה בגזרה שלי, ופתאום אני שומע בקשר שמשהו מתרחש, משהו לא מוסבר. המוקד דיווח בקשר שמי שיכול לעלות לאזור ההר שיעלה. הגעתי לשטח מהראשונים, והמראות היו קשים.

"התחלנו לעשות החייאה על ילדים וצעירים, לקחתי מטופל בן 18 ורצתי איתו עם האלונקה לכיוון האמבולנסים. חזרנו שוב ונתקלנו במראות קורעי לב. הפראמדיק סימן לנו עם האצבע על האנשים, זה כבר לא בחיים, זה גם לא.

"אני שנה וחצי במד"א מעולם לא הייתי חלק באר"ן, ולכן התיישבתי במשך שעה שלימה על הרצפה כדי לנסות לחזור לעצמי".

בשל מורכבות האסון והאזור הבעייתי, כל קווי הטלפון, הנחים והניידים - קרסו, ומאות אלפי בני משפחות, חיפשו בדאגה אחר יקיריהם. לשם כך, נפתחו מרכזי מידע:

  • משטרה: 110
  • ביה"ח נהריה: 04-9850505
  • נהריה חירום: 1255141
  • ביה"ח זיו: 04-6828838
  • זיו חירום: 1255161
  • ביה"ח פוריה: 04-6652211
  • נעדרים- *1201
  • מוקד חירום זק"א - לשוהים במירון שלא מצליחים לעדכן את המשפחות, נא לשלוח הודעה ל-054-6665197 עם: 1. שם השוהה במירון, 2. למי להתקשר להודיע - ואנו נעשה זאת. רק הודעה כתובה!
  • ארגון "עזר מציון" פתח חפ"ק מיוחד לעזרה למשפחות החולים והנפגעים, שמספרו: 03-6144660
  • בעקבות פניות רבות בנושא איתור נעדרים ומנותקי קשר, הסבה המשטרה את מוקד המידע לבאי ההילולה למוקד מידע בדבר חסימות הצירים, תנועה ואיתור אנשים שאבד עימם הקשר. במשטרה מבקשים מהפונים להתאזר בסבלנות ומזכירים שבמשך שעות לא הייתה קליטה סלולרית באזור ההר. המוקד עומד לרשות הציבור במספר 8201* בנוסף, ניתן לפנות למוקד 110, מוקד המידע של משטרת ישראל.

נשיא המדינה ראובן ריבלין היה הראשון שהגיב לטרגדיה העצומה וכתב בשיאו של האירוע: "בחרדה גדולה אני עוקב אחר הדיווחים ממירון ומתפלל לרפואת הפצועים. אל נא רפא נא להם". ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס גם הוא לדיווחים הקשים: "אסון כבד בהר מירון. כולנו מתפללים לרפואת הנפגעים. אני מבקש לחזק את כוחות ההצלה הפועלים במקום".

יו"ר ש"ס, שר הפנים אריה דרעי, מסר: "הלב נשבר נוכח האסון הכבד בהילולה במירון. אני מתפלל לשלום הפצועים ומחזק את כוחות ההצלה הפועלים במקום. 'אל נא רפא נא לה'".

• לעזרה ולסיוע למשפחות נפגעי האסון

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר