הישג ללפיד, מכה לבנט

מרד ב'ימינה', נגד חבירה לשמאל; סער תומך בלפיד כרה"מ

בעוד הנשיא מתחיל מחדש את הליך הטלת מנדט הרכבת הממשלה, מגיעות התפתחויות משמעותיות: ח"כ שיקלי מ'ימינה' הודיע שיצביע נגד ממשלת בנט-לפיד, ו'תקווה חדשה' המליצה על לפיד (פוליטי)

רפאל כהן | כיכר השבת |
בנט, ושיקלי ה'מורד' (צילום: Flash90)

דרמה בימין: מרד פרץ לפני זמן קצר (רביעי) במפלגת ימינה, כאשר חבר הכנסת עמיחי שיקלי הודיע כי הוא מתנגד להקמת ממשלה בראשות יו"ר מפלגתו נפתלי בנט, אם היא תהיה בשיתוף השמאל-מרכז. בכך ירד באחת כוחו של בנט, המועמד שהיה מוביל עד כה במרוץ הבלתי נגמר בפלונטר הפוליטי, כמרכיב הממשלה הבאה.

"מה לנו ולדגלים השחורים, מה לנו ולשנאה?", מסביר ח"כ שיקלי במכתבו לבנט, ומוסיף: "ממשלה כזו תפגע אנושות בקשר עם אחינו, בוחרי הליכוד".

"כמו רבים וטובים בעם ישראל אני מאמין שהליכה לבחירות חמישיות היא אפשרות רעה מאוד, מוצא אחרון. כמו רבים וטובים אני מאמין שריענון ההנהגה והכוחות הפוליטיים חיונית, אך לא בכל מחיר".

חבר הכנסת הימני מונה את שיקוליו נגד ממשלת שמאל-מרכז וכותב: "אני מתנגד לממשלה המסתמנת בשלושה מישורים. בצד האתי - אני מתקשה להשלים עם הפרה סיטונאית של התחייבויות מפורשות שלנו לבוחרינו, שלא נשב עם מרצ שראשיה מצדדים בתביעת קציני ולוחמי צה"ל בהאג, ושלא נכתיר את לפיד לראשות הממשלה. הקמת ממשלה כזו, משמעה סתירה מובהקת לזהותה הבסיסית של ימינה".

"בציר הדמוקרטי", ממשיך שיקלי: "ימינה היא חלק בלתי נפרד מהמחנה הלאומי. אל לנו לתת יד לשלילת הצבעתם של למעלה ממיליון מצביעי ליכוד. אין לנו מנדט ליטול מהם את בחירתם הדמוקרטית".

והשיקול האחרון, הלאומי, לפי שיקלי: "המחשבה לפיה הממשלה הצפויה תוכל לחמוק מעיסוק בסוגיות לאומיות נפיצות, בטעות מרה יסודה, ואינה מתכתבת עם המציאות המדינית והביטחונית".

מטעם מפלגת ימינה נמסר בתגובה: "אנו מכבדים את עמדת ח"כ עמיחי שיקלי, שהייתה ידועה לנו. ימינה מחויבת לעשות הכל כדי להקים ממשלה יציבה ומתפקדת, כדי למנוע הידרדרות לכאוס של בחירות חמישיות, וכך תעשה".

יו"ר 'תקווה חדשה' סער, מתייחס לממשלה בדרך, ערב הבחירות (צילום: אולפן כיכר השבת)

במקביל, בעוד 'ימינה' מצטמקת משבעה לשישה מנדטים, ומשתווה לגודלה של 'תקווה חדשה', האחרונה התכנסה היום והחליטה להמליץ בפני הנשיא ריבלין לקבלת מנדט ההרכבה, דווקא על יו"ר 'יש עתיד' יאיר לפיד.

"לאחר ששקלנו את השיקולים השונים", כתב יו"ר המפלגה לנשיא, "הגענו לכלל דעה שלעת הזו נכון להמליץ על ח"כ יאיר לפיד, בהקשר של הניסיון להקמת ממשלת אחדות על פי המתכונת של ממשלת חילופים. זאת בהמשך לשיחות שהתקיימו בנושא זה בין הסיעות בשבועות האחרונים".

"סעיף 13א לחוק יסוד הממשלה מאפשר שמקבל המנדט לא בהכרח יהיה ראש הממשלה הראשון בממשלה כזו", מזכיר סער, ומוסיף: "להבנתנו, המלצה על לפיד בשעה זו עולה בקנה אחד עם מיצוי האפשרות להקמת ממשלת אחדות ושינוי, שאת חיוניותה פירטנו במהלך הבחירות".

מלבד זאת גם 'כחול לבן' בראשות השר בני גנץ, וכן מפלגת 'העבודה', הגישו לנשיא המדינה את המלצתם על ח"כ יאיר לפיד, יו"ר יש עתיד, כמועמד לקבלת המנדט להרכבת ממשלה.

יו"ר מפלגת העבודה ח"כ מרב מיכאלי: "אני קוראת לראשי כל המפלגות הרלוונטיות - תבחרו בלאומי על פני האישי, אל תפחדו, ובואו נקים ממשלה".

בתוך כך, בליכוד פרסמו הודעה, בה הם דורשים מנשיא המדינה ראובן ריבלין לערוך באופן פומבי את התייעצויותיו היום באשר להרכבת הממשלה, במהלכן ייפגש עם בנט ולפיד.

הנשיא מבחינתו לא מתכוון להתמהמה, אלא להגיע להחלטה במהירות האפשרית, כנראה כבר היום. מבחינת ריבלין אם נגזר על מדינת ישראל לצאת שוב לבחירות, אין טעם למשוך את זה בטקסיות הרגילה. כאמור, מבחינת מפת הסיכויים לפיד הוא המוביל המשמעותי, אך ייתכן שהודעת שיקלי דווקא תאיץ את הנשיא לכיוון החזרת המנדט לכנסת.

המלצת סער על לפיד
מכתבו של שיקלי

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר