"על שולחן הניתוחים"

במה בועט הפעם בן ארי? / ביקורת סינגלים

אחרי הפוגה של כמה שבועות, חוזר מבקר המוזיקה של כיכר השבת, נתנאל לייפר, כדי לספר לכם מה הוא חושב על החדש של חנן בן ארי, ואיזה שירים מעניינים יצאו לאחרונה (מגזין)

נתנאל לייפר | כיכר השבת |
(צילום: יח"צ)

אחרי כמה שבועות של הפסקה בשל האירועים התכופים שנפלו על ראשינו תרתי משמע, אני שמח לחזור עם טור ביקורת המוזיקה מעט ביקורת וגם כמה המלצות על אמנים חדשים ששווה לשים עליהם אוזן.

השיר שזכה השבוע למספר הצפיות הגדול ביותר ב'כיכר השבת' ללא כל עוררין, הוא הלהיט החדש של חנן בן ארי - "חולם כמו יוסף", שזכה כבר גם לחצי מיליון צפיות ביוטיוב תוך ימים ספורים. אין ספק שחנן בן ארי הוא אחד הכותבים המושחזים והמעניינים במוזיקה היהודית. הוא "בועט" מוזיקלית וטקסטואלית, לפעמים יותר מידי ומעלה את הדילמות אולי כמו החיים עצמם, מה ראוי ומה פחות.

השיר החדש שלו אותו כתב לצדו של אחיו נריה, מוקדש לגיבורי התנ"ך ולהשראה שבן ארי שואב מהם בחיי היומיום שלו, המקצב הקופצני וה"שמח" שמזכיר את ימי הדיסקו באדיבותו של המפיק המוזיקלי תומר בירן, כיפי להאזנה, אם כי הייתי שמח לשמוע את בן ארי מקפיד על ההגיה הנכונה במלרע ולא במלעיל בה הוא מבטא את ה"חולם כמו יוסף". הגייה נכונה היא דבר בסיסי שאני מצפה לו מכל אמן, בטח ישראלי מרכזי.

הקליפ שצורף לשיר גם מעצבן אותי, מדובר בקליפ ביתי לחלוטין אותו צילם בן ארי באמצעות הסמרטפון האישי שלו בפאב תל אביבי כל שהוא. אני לא מוצא בו טעם אמנותי והייתי מעדיף קליפ מילים פשטני, כזה שלא משלב גם מראות שחוסמים את העלאת הקליפ לאתר חרדי.

חנן בן ארי הפך בשנים האחרונות להצלחת ענק בעולם המוזיקה הישראלית, הוא עושה מה שבא לו ומה שמתאים לו מבחינה אמנותית מבלי לקחת תמיד בחשבון את רגישות המאזינים הדתיים או החילונים. אהבתי הרבה דברים שעשה, ואהבתי פחות דברים אחרים שעשה... בכל מקרה תמיד תמיד תמיד זה היה מעניין.

הדואט החדש של קובי גרינבוים ואהרן רזאל - "מי שאוהב" שמילותיו נלקחו מספר "מסילת ישרים" העלה לי שוב את השאלה שצפה ברוב הדואטים שאנו מקבלים בשנים האחרונות - מדוע בכלל נעשה השיר כדואט ולא כביצוע סולו. בתפיסה שלי דואט צריך להתבצע כאשר השיר דורש דואט, כאשר בלי הדואט השיר יישמע פחות טוב. האם זה מה שקורה בשיר "מי שאוהב"? אני לא בטוח בכלל.

הלחן של רזאל מזכיר לי באופן חשוד את שירו "עשרה בני אדם", שיר שביצע במקור יחד עם שוואקי ומאוחר יותר עם ישי ריבו. השילוב הקולי של השניים סתמי למדי ולא מעניק לנו המאזינים חוויה מוזיקלית חדשה אם כי העיבוד של יהודה גלילי חביב לגמרי.

הקליפ צולם בבית הכנסת הקווקזי "בית תנחום" בטירת הכרמל, ומלבד העובדה שמדובר בבית כנסת מפואר באופן חריג, ובתאורה כחולה ומוזרה עבור בית כנסת, לא כל כך הבנתי את ההקשר בין המקום לשיר, אם היה בכלל הקשר שכזה.

החיבור בין זמר חסידי כקובי גרינבוים לזמר ויוצר דוגמת אהרן רזאל הוא בעיניי לכעצמו דבר מבורך המלמד לבסוף על המשך התהליך של החיבור בין המוזיקה החסידית והתמזגותה למוזיקה היהודית הישראלית.

הזמר והיוצר אוריה הרוש, השיק את סינגל הבכורה שלו "בגעגועי", שיר פיוטי אותו כתב הרוש, יחד עם אחיו הזמר והיוצר, יגל הרוש. אוריה הרוש יוצא לדרך עצמאית לאחר שניגן במשך שנים על העוד לצדם של אמנים רבים.

השיר כיפי במיוחד להאזנה והלחן שלו והעיבוד מכניסים את המאזין לעולם מוזיקלי סוחף. ההפקה המוזיקלית של אודי תורג'מן, המשלבת כלים אתניים אקוסטיים בעיבוד מעניין וקצבי, מתאימה במיוחד לאווירת השיר וסינגל הבכורה של הרוש מעניק לי תקווה גדולה ליצירות מצוינות נוספות גם בהמשך.

"על כל נשימה" הסינגל קליפ החדש של משה דדון הוא סינגל שאני ממליץ לכם לשים עליו אוזן. דדון שהוא גם חלק מהצמד "שירת החיים" עם גיא קהלני, כתב והלחין את השיר ברוח מגיפת הקורונה שהכתה בנו בשנה האחרונה.

על העיבוד וההפקה המוסיקלית המשובחת אחראי הפסנתרן שרון רייז מאולפני גלים. שימו אוזן.

למי שממש תהה ולא הצליח לישון טוב בלילה בלי הנתונים, אחרי חנן בן ארי הובילו בשבועות האחרונים את רשימת ההשמעות: שרולי ברונכר מארח את מאיר גרין - "עד מתי", ובמקום השלישי יעקב שוואקי - "קלי למה עזבתני", שניהם שירים שהוקדשו להרוגי האסון המחריד במירון. שנתבשר בשורות טובות.

להערות הארות ותיאוריות לאיפה נעלמו השירים הטובים: nl@kikar.co.il

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר