בראיון ל'כיכר השבת'

המפקד שאחראי על התקיפות בעזה: "אנחנו עובדים עם שעון לחימה"

סגן-אלוף א', מפקד תא "שבעת המינים", מתאר בראיון ל'כיכר השבת' את תכנון המתקפות העזות על רצועת עזה, ומסביר כיצד פועל צה"ל כדי להגיע להישגים משמעותיים במבצע הנוכחי (ביטחון)

משה מנס | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: דובר צה"ל)

מבצע 'שומר החומות' בעזה נמשך כבר כשבוע וחצי, סגן אלוף א', המשמש כמפקד תא "שבעת המינים", אשר בו מתכללים את תקיפות צהל ברחבי הרצועה מספר בראיון ל'כיכר השבת' על הפעילות של התא שלו וכיצד מתכנן צה"ל את המתקפות בעזה.

"יש צוותי משימות - תפקיד כל צוות כזה הוא לתכלל מהלכים מול ארגוני הטרור בעזה. כל צוות משימה יושב בחדר אשר נקרא מכלול, כאשר בתוך כל מכלול יש אנשים מכל חילות הצבא - יבשה, מודיעין, אש ואוויר. אני המפקד של אחד המכלולים", מסביר א', "במכלול כזה עובדים בעצם על גיבוש המטרות ועל התקיפות שלהן באופן מסונכרן עם כלל הכוחות לכל אחד מטרה או פעילות אחרת. לדוגמה, יש מכלול שהמטרה שלו היא לאתר ולחסל את הבכירים, יש את מי שתפקידו למנוע את הנשק התלול מסלול, יש את מי שאחראי על בדיקה שאין מעורבים אזרחיים".

סגן אלוף א' מסביר על דרך הפעולה בעת תחילת מבצע ואומר, "מי שמקבל את ההחלטה זה הדרג המדיני שמחליט על מבצע, מערכה או פעילות ומהרגע שהם מקבלים את ההחלטה, מהר מאוד אנחנו מוכנים. מילואים ואמצעים ותוך כמה שעות אנחנו במצב לחימה".

לשאלה מה ההבדל בין המערכה הזו למערכות הקודמות, משיב א' כי "אחד השינויים המרכזיים שקרו לנו, שעשינו שינוי פיקודי מאוד גדול בהפעלת האש. הכנו תוכניות אפרטיביות שמביאות לידי ביטוי הרבה יותר טוב את היכולת המבצעית שלנו. חיבור של מודיעין עם יכולת אש מהירה".

הוא מסביר, כי הפגיעה ברשת המנהרות ה"מטרו" של עזה היא דוגמא טובה לכך, "לאחר המודיעין שהיה בידנו, נבנתה תוכנית של פיענוח, אישורי מטרות התאמת חימושים, כדי להגיע לאותו הישג באמצעות תכנית שלמה ומסודרת".

"אומנם הזכרתי את המטרו שהייתה מטרה מסודרת מראש. אבל זה מתבטא בשלל הצלחות, למשל הצלחנו הרבה יותר במטרה של סיכול בכירים כי יש לנו צוות שכל מטרתו היא חקר ואיתור שלהם. זה דבר שפיתחנו מאד", אומר א'.

הוא מסביר, כי בניגוד לתחושה שאין לו"ז למבצע, "אנחנו עובדים עם שעון לחימה. כל יום אנחנו מחליטים איך בדיוק נפגע עם התוכניות מסודרות שיש לנו, שכמובן כוללים משתנים, פעולות ותגובות מול פעילות האויב. מפקד מכלול תקיפה. הוא מקבל את המטרה והוא דואג להשמיד אותה בצורה הטובה ביותר".

מפקד תא התקיפה מסביר, כי בשטח הפתוח מאז קבלת המידע זה יקרה מהר באזור מיושב זה יהיה שונה. "אנו פועלים בצורות שונות לפי האזור ממנו מתבצע שיגור הרקטה".

לשאלה מהי התקיפה הכי משמעותית במבצע הזה הוא עונה ללא היסוס, "מנהרות המטרו, הושקעו בזה מליוני דולרים ואין ספור שנים של חפירות. זה היה התחבולה הגדולה שלהם. הם הרגישו שזה המקום הבטוח שלהם. עצם הפגיעה גרם להם להבין שהם לא בטוחים. חוץ ממה שזה שיתק להם יכולות, הם ראו את המפעל הגדול שלהם יורד לטמיון, הוריד להם את הרוח מהמפרשים". לדבריו, עדיין לא ידוע מה היו מספר הנפגעים של חמאס במנהרות המטרו.

א' שנמצא כבר למעלה משבוע וחצי במצב מלחמה אומר שלאחר כמה ימים, "ההרגשה טובה, בהתחלה לא ממש ישנתי, עכשיו קצת יותר. אבל ההרגשה מצויינת. כוחות המילואים ממש מסורים ובאים חדורי מטרה עם רוח עשיה. אני מרגיש שיש שיתוף פעולה מעולה בין כל הזרועות, בין בצבא ובין מחוצה לה, במטה הכללי ובכוחות הקצה. אם מה שניתן לנו אנחנו עושים את כל מה שאפשר בשביל להביא שקט לעם ישראל".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר