כל התרחישים

לפוליטיקאים אין תרגילים, וישראל על סף בחירות חמישיות

לפיד הופתע מהתקפלות בנט, שעדיין מנסה לרקוד על שתי החתונות • נתניהו לא נרתע מבחירות • המרוצה ביותר הוא גנץ, שמתקרב לבלפור • אנו חודש לפיזור הכנסת? (אקטואליה)

רפאל כהן | כיכר השבת |
נתניהו ובנט בכנסת (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

ליו"ר יש עתיד נותרו תשעה ימים לומר לנשיא המדינה "עלה בידי להרכיב ממשלה", אחרת המנדט ישוב לכנסת, לתקופת 21 הימים. בשלושת השבועות הללו כל ח"כ יוכל תיאורטית להתמנות לרה"מ, אם ישיג 61 חתימות חברי כנסת ויצליח להראות שהרכיב ממשלה. בהנחה שכל יום שחולף הסיכויים מתמעטים, בעוד חודש תפוזר הכנסת ה-24 הטרייה – וישראל תלך לבחירות חמישיות.

עד ההסלמה שהובילה לפתיחת מבצע "שומר החומות", יאיר לפיד ראה בנפתלי בנט שותף אמיתי לדרך. הם היו קרובים מאוד להשבעת ממשלה, ובמשפחת נתניהו כבר נערכו להעברת הדירה מהמעון הרשמי לדירתם האישית ברחוב עזה. אבל אז החלו פרעות הערבים בערי הארץ, איילת שקד הודיעה שלא תוותר – ובנט נכנע.

יו"ר יש עתיד התאכזב מהודעת יו"ר ימינה, אבל הקפיד שלא לשרוף את הגשרים מולו, מתוך הבנה כי בלעדיו לא יוכל להרכיב ממשלה. היום נועד לפיד עם ראשי שתי מפלגות בגוש השינוי, בני גנץ ומרב מיכאלי, במטרה להאיץ את המגעים – כדי לומר לבנט "בוא ונחליף את נתניהו". הסיכויים לחזרת בנט לגוש השינוי נמוכים, מכיוון ששני ח"כים ממפלגתו עדיין איתנים בדעתם שלא להקים ממשלה בהישענות על רע"מ, אבל יו"ר ימינה מקפיד לשלוח מסרים עמומים, כדי להשאיר את האפשרויות פתוחות בפניו עד הרגע האחרון.

מול יאיר לפיד ניצב בנימין נתניהו, שלא חושש מבחירות נוספות. רה"מ מנסה להשיג את שני העריקים החסרים לו כדי להרכיב ממשלה, ובסופ"ש החל הלחץ הדרמטי על חברי תקווה חדשה של גדעון סער כדי שיבגדו בבוחריהם – ויביאו לנתניהו ממשלה נוספת בראשותו. עם זאת, בליכוד מבינים שאם עד עכשיו לא הושגו עריקים, הסיכוי עכשיו נמוך גם הוא. נתניהו לא חושש מבחירות נוספות והיה מוכן לוותר על כסאו רק אם היה בטוח שמקומו כיו"ר אופוזיציה קרוב מאוד, כפי שעשה לפני שפקע לו המנדט. יציאה לסבב חמישי מבטיחה לו לפחות שלושה חודשים נוספים בתפקיד הבכיר.

רה"מ כבר פחות חושש מכך שתושבע ממשלת בנט-לפיד – ולכן מוריד ממחיר הצעתו הראשון ליו"ר ימינה. ב'וואלה' וב'חדשות 12' פורסם כי הצעתו המעודכנת של רה"מ לבנט כוללת רשימה מכובדת מאוד למפלגה בת שבעה מנדטים – אך לא רוטציה בתפקיד הבכיר במדינה. נתניהו מוכן לתת לבנט את תיק הביטחון ואת תפקיד ממלא מקום רה"מ, תיק בכיר לח"כ איילת שקד ושבעה שיריונים ב-40 המקומות הראשונים ברשימת הליכוד.

בליכוד סרבו להתייחס לידיעה, אך בימינה עקצו וביקרו את מפלגתו של נתניהו – ככל הנראה כדי להישאר גם בתמונת גוש השינוי: "כפי שאמרנו מהרגע הראשון, ימינה מעוניינת בהקמת ממשלה ולא בהצעות דמיוניות לממשלה שאיננה קיימת. עברו כבר עשרה ימים מאז שימינה הורידה את ממשלת השינוי מהפרק, ואנחנו עדיין ממתינים לשני הח"כים שנתניהו וסמוטריץ' הבטיחו שיש להם".

ב'כאן חדשות' פורסם כי צוותי המו"מ של הליכוד וימינה נפגשו בסוף השבוע, ומנגד בנט העביר ללפיד מסר לפיו אם ישוב למו"מ להקמת ממשלת שינוי זה "רק כדי לסגור, כי אין טעם בשיחות סרק". גורמים בגוש השינוי אמרו ל'חדשות 13' כי "ההצעה לבנט להיות ראשון ברוטציה עדיין בתוקף".

על אף האמור לעיל לגבי נתניהו, יש אדם נוסף שמעוניין מאוד בבחירות חמישיות, יש שיאמרו אף יותר מנתניהו: יו"ר כחול לבן, בני גנץ. שר הביטחון אמנם הבהיר שוב בימים האחרונים כי הוא "מחויב לגוש השינוי" וכי יחתור להקמת ממשלה שאינה בראשות בנימין נתניהו כבר בכנסת הזו, אך עם זאת – הרווח הפוליטי הברור שלו הוא בחירות חמישיות, שמקרבות אותו מרחק נגיעה מרחוב בלפור. בהנחה והבחירות תהיינה בראשית אוקטובר, גנץ יהיה קרוב-קרוב לשלטון כרה"מ, מה שילחיץ מאוד את נתניהו.

לבכירי הפוליטיקאים כמעט ונגמרו התרגילים, ואפילו הבטחות מרחיקות לכת כבר לא מפתות ח"כים זוטרים יותר, כך שהכרזה על בחירות נוספות הולכת ומתקרבת. בשבוע הקרוב נדע האם בנט בכל זאת יחזור למו"מ ישיר מול לפיד, או שנתניהו יתקרב לממשלה בראשותו, ובלי רוטציה לבנט.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר