היסטוריה ואקטואליה

האם מצווה לשרוף ולבער בתי עבודה זרה?!

צעירים בעלי חזות חרדית תועדו תוקפים אנשי כמורה ארמנים, בעיר התיקה בירושלים, תיעוד שמביא אותנו לעסוק בסוגיה הלכתית על היחס לבתי עבודה זרה - בימינו אנו (היסטוריה)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
תקרית אלימה בין כמרים לחרדים (צילום מסך)

תיעוד מהעיר העתיקה בירושלים, בו נראים צעירים בעלי חזות חרדית תוקפים אנשי כמורה ארמנים, שאחד מהם אושפז בבית חולים, מביאה אותנו לעסוק בסוגיה הלכתית בכל הנוגע לבתי עבודה זרה בארץ הקודש בימינו.

התיעוד שהתפרסם מתקיפת הכמרים (מתוך הרשתות החברתיות)

כתב הרמב"ם: "מצות עשה הוא לאבד עכו"ם ומשמשיה וכל הנעשה בשבילה... ובארץ ישראל מצוה לרדוף אחריה עד שנאבד אותה מכל ארצינו, אבל בחוץ לארץ אין אנו מצווין לרדוף אחריה[1]".

מפסק זה של הרמב"ם, פסק למעשה הרה"ק האדמו"ר מסאטמר זי"ע שיש בימינו מצוה לשרוף ולבער בתי עבודה זרה בארה"ק. ברם, כיון שלא ניתן לעשות זאת, הרי שזוהי הראיה שלא הגיע זמן הגאולה.

'ויואל משה' מאמר 'שלושת השבועות' (אוצר החכמה)

יצא חוצץ כנגד דעתו של הרבי מסאטמר, הגאון רבי מנחם מנדל כשר זצ"ל בספרו 'התקופה הגדולה' וציטט את מדרש 'אָבוֹת דְּרַבִּי נָתָן' בו הובא שאין לשרוף בתי עבודה זרה, כיון שאם נשרוף, הרי שנצטרך לבנותם בחזרה, וזו עבירה יותר גדולה לבנות מאשר להשאיר[2].

הג"ר מנחם מנדל כשר זצ"ל מחבר ספרים רבים, ביניהם 'התקופה הגדולה' (מתוך ויקיפדיה (CC BY-SA 3.0))
מתוך ספר 'התקופה הגדולה לגרמ"מ כשר: "ודרש זה של ר"י בן זכאי מובא גם באבות דר"נ נ"ב פי"א הוא ריב"ז היה אומר אל תסתור במותיהם של גוים שלא תבנם בידך, אל תסתור של לבנים שלא יאמרו לך בא ועשם של אבנים ע"כ" (אוצר החכמה)

ודברי נביאות כתב הגרמ"מ כשר. שכן בקיץ תשע"ה כנסיית הלחם והדגים בצפון הכינרת נשרפה ככה"נ בידי יהודים דתיים, ולאחר שהתברר המאורע, רבנים דתיים לאומים, ביחד עם יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, השיקו פרויקט מימון לגיוס כסף לשיפוץ כנסיית הלחם והדגים שנשרפה.

לא רק רבנים דתיים לאומים פעלו לשיפוץ כנסיה, גם אריה דרעי שר הפנים העביר תקציב לשיפוץ כנסיה ירושלמית. הדבר אירע לאחר שנשיא מועצת חכמי התורה, ראש הישיבה, הגאון חכם שלום כהן פסק לשר הפנים יו"ר ש"ס אריה דרעי שיש להעביר כספים לשיפוץ מבנה הנמצא במתחם הכנסייה הקופטית הנוצרית בירושלים.

הגר"ש כהן נדרש לסוגיה, לאחר שסיעת 'מאוחדים' טענה כנגד סיעת ש"ס שתמכה בהעברת התקציבים שהם תומכים בעבודה זרה.

לכך, בכירים בתנועת ש"ס הסבירו שאירוע זה של העברת כספים לשיפוץ המבנה הנוצרי, הוא מעודד את ממשלות התפוצות שישמרו על המקומות הקדושים ליהודים בעולם, ובפרט במצרים (שהכנסייה הנ"ל שייכת לה) שתמשיך לשמור על ציון רבי יעקב אבוחצירא זיע"א בדמנהור שמאובטח על ידי הצבא המצרי. (נתפלל שאירוע זה של תקיפת הכמרים הארמנים, לא ידרדר להתקפות כנגד בתי כנסת ברחבי העולם).

אמש: מפגש סולידריות אצל הארמנים שנועד להוריד את האיבה ולהחזיר את הדו קיום בין יהודים לנוצרים בירושלים (צילום: מורה הדרך יורם טויטו)

יש לציין שבשעת מלחמת תש"ח כשיהודי הרובע לחמו את הקרבות האחרונים כנגד הירדנים. הארמנים טיפלו במשך שבועיים בג"ר אליהו יוסף שְׁאָר יָשׁוּב כהן, ובחיילת אסתר קיילנגולד.

- ישר כח למורה הדרך עקיבה סגל על עזרתו בכתיבת מאמר זה

[1] פ"ז הלכות עכו"ם הלכה א'

[2] הובא באתר סרוגים. הרב שלמה אבינר 16.04.19 09:51 י"א בניסן תשעט

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר