בעקבות החסימה

רעיית בן גביר מאיימת לתבוע את 'פייסבוק'

איילה בן גביר, רעייתו של חבר הכנסת איתמר בן גביר, הודיעה באמצעות עורכי דינה לחברת פייסבוק: "אם לא תסירו את החסימה עד השעה 16:00 תוגש נגדכם תביעה" (דיגיטל)

איתמר בן גביר (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

עורכי הדין גיא אופיר ואיריס אדרי הגישו היום (חמישי), התראה טרם תביעה אזרחית נגד פייסבוק בשם בן גביר ואחרים, בעקבות חסימת חשבונות הווצאפ שבבעלות חברת פייסבוק ל-30 פעילי ימין, בהם רעייתו של ח"כ איתמר בן גביר. בתביעה דורשים עורכי הדין להסיר מיידית את חסימת שירותי הווצאפ, בהתראה טרם נקיטת הליכים משפטיים.

כזכור, ביום רביעי האחרון, נחסמו חשבונות הוואטסאפ של כ-30 פעילי עוצמה יהודית ותומכי המפלגה, ובהם החשבונות של בנצי גופשטיין יו"ר ארגון להב"ה ושל איילה בן גביר, רעייתו של יו"ר עוצמה יהודית ח"כ איתמר בן גביר.

בעקבות חסימת החשבונות, הגישו עורכי הדין גיא אופיר ואיריס אדרי התראה טרם תביעה אזרחית נגד פייסבוק. במכתב ההתראה טרם נקיטת אמצעים לחברת פייסבוק, דרשו עורכי הדין להסיר מיידית את חסימת שירותי הווצאפ.

במכתב ההתראה הבהירו: "שירות הוואצפ הינו שירות תקשורת חיוני ומהותי לאזרחי ישראל. יתר על כן, השירות כולל גם אחסנה ומהווה למעשה "כספת דיגטלית" עבור משתמשיו. - חברת פייסבוק הינה מספקת שירות הוואצאפ, והינה גוף האחסון של הכספת הדיגטלית".

עורכי הדין ציינו כי הנחסמים, לא קיבלו הודעה טרם החסימה, או הסבר לסיבה בגללה נחסמו: "החסימה נעשתה ללא שום הצדקה או סיבה נראית לעין, ונראה כי כל כולה מתבססת על תיוג פסול שבוצע כלפיהם ושיוכם של הנחסמים למחנה פוליטי מסוים בעייני חברת פייסבוק, תוך פגיעה קשה בזכויותיהם והפלייתם לרעה".

עוד הוסיפו במכתבם, כי החסימה של כלי הווצאפ הנחשב לשירות תקשורת חיוני שבאמצעותו ניתן להשתמש בחופש הביטוי, מהווה פגיעה בחופש הביטוי ונוגד את פסק בית המשפט: "כבר לפני שני עשורים, פסק בית המשפט העליון כי זכות הגישה לאמצעי תקשורת אלקטרוניים, הינה בסיס קיום הזכות לחופש ביטוי. ללא אפשרות גישה אל אמצעי התקשורת עלולה הגשמתו של חופש הביטוי להיות חלקית בלבד; וזאת למה? "התפתחות התקשורת המודרנית יצרה מציאות, שבה התבטאות מחוץ לכלי התקשורת ההמוניים הינה בלתי אפקטיבית" (ד"ר ד' ברק, "חופש הגישה לאמצעי-התקשורת – איזון אינטרסים בתחומי הזכות לחופש-ביטוי"

בנוסף, התריעו עורכי הדין: "חסימה שרירותית ובלתי מוצדקת פוגעת קשות בתובעים, כיוון שהאפליקציה, המשמשת כיום כלי תקשורת מן המעלה הראשונה, בתפוצה נרחבת, מהווה כלי חיוני בהתנהלות היומיומית בכל תחומי החיים. לאור טיבה ותפוצתה של האפליקציה והשתרשותה בציבור הרחב (מיליוני אנשים), הלכה למעשה החסימה מהווה ביטול אמצעי תקשורת מרכזי ועיקרי בארץ ומחוצה לה".

עוד נטען במכתב ההתראה: "מרשינו נמנים אזרחים טובים מן השורה, אנשי חינוך, עובדי ציבור, בעלי עסקים, מטפלים סיעודיים, תלמידים ועוד. כל אלה נפגעו כתוצאה מהאקט הדורסני והחד צדדי של החסימה, ונגרמו ונגרמים להם נזקים קשים ומתמשכים בכל דקה שנמנעת מהם האפשרות לעשות שימוש באפליקציה".

בנוסף הזהירו במכתבם: "מדובר בפגיעה קשה בפרטיותם של מרשינו, וייתכן כי הדברים עולים גם כדי האזנת סתר המנוגדת לחוק."

עוד הודגש במכתבם: "חסימת אדם מהאפשרות להשתמש באפליקציה להעברת מסרים מידיים, מהווה סנקציה עונשית קשה, אשר לא ייתכן כי תימסר בידיו של גוף מסחרי פרטי רב כח, שישלוט ביכולתו של אדם לתקשר ו/או להתבטא. מדובר בפררוגטיבה שבמהותה היא שלטונית בלבד, ויכולה מעצם טיבה להימסר רק בידי רשויות החוק, לפי דין, לאחר תהליך נאות ובתנאים שייקבעו בחקיקה ראשית. לא ייתכן כי זכות כזו תוגבל על פי שיקול דעתכן".

ביחס לתובעת, גב' אילה בן גביר, ציינו עורכי הדין: "הפגיעה הלא ממונית קשה אף יותר לנוכח העובדה שנחסמה בפניה האפשרות לגשת לשיחות וואטסאפ שנשמרו אצלה עם אחותה המנוחה, שהלכה לעולמה בדמי ימיה, ושיחות אלו בעלות ערך סנטימנטלי רב ביותר עבורה".

בסיום המכתב דרשו עורכי הדין להסיר את חסימת הווצאפ מהתובעים לאלתר ולנמק מה הסיבה לחסימת כל אחד מה ובנוסף, לפרט מה תהליך הבדיקה שבוצע טרם חסימתם, קבלת ההחלטות בעניין ואילו נתונים, ראיות או מידע נבדקו על ידי חברת פייסבוק בקשר לכך. כמו כן, לפרט אילו אוכלוסיות נוספות נחסמו על ידי פייסבוק לאחרונה, ובפרט, בתקופת מבצע "שומר החומות".

אילה בן גביר מסרה: "אם חברת פיסבוק לא תסיר את החסימה מחשבון הווצאפ שלי עד השעה 16:00, אגיש נגדם תביעה אזרחית. לא ייתכן שבמדינת ישראל יפגעו באזרחים בצורה דורסנית ללא פיקוח ויגרמו לנו נזק ועוגמת נפש מבלי לתת את הדין".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר