היסטוריה ואקטואליה

היכן השקיע הגרמ"מ אפשטיין את כספי הנדוניה?

בעוד הסופרת נ' שפרכר טענה כי הגרמ"מ אפשטיין התאכזב מחדרה וראה בצורה שלילית את יישוב הארץ, רבי דב כהן תלמיד ישיבת סלבודקה טוען כי הוא דווקא התלהב לעלות לארץ (היסטוריה)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
הגרמ"מ אפשטיין - משמאל, עם הראי"ה קוק בעת מסע הרבנים לארצות הברית וקנדה (צילום: מתוך ויקיפדיה)

פרק י': עסקנו בסדרה זו ביסודה של העיר חדרה על ידי הגרמ"מ אפשטיין ראש ישיבת חברון בשנת תרנ"א (1891), ועל עלייתה של ישיבת סלבודקה לארץ ישראל בשנת תרפ"ה (1925).

בפרק הקודם צוטט מכתבו של הגרמ"מ אפשטיין שכתב במילים ברורות: "חפצי ותשוקתי מאד לישב בארצנו הקדושה.. ועל כן מה מאושר הייתי לו זכיתי שיהיה חלקי בין המרבים בנים בונים בארצנו הקדושה".

בספר "כולו לב"[1] מאת הסופרת נ' שפרכר נטען כי "ידוע שהגרנ"צ פינקל התכונן להתיישב בצפת בשנת תרע"ג (1913), כאשר הרידב"ז מסלוצק, וחותנו רבי יוסף קנוביץ.. השתדלו לעלות יחד עם ר' נח פלאי לצפת, ולהקים שם ישיבה. אך בפרוץ מלחמת העולם הראשונה התבטל רעיון זה. לגבי הגרמ"מ אפשטיין היה המצב שונה. שכן הגרמ"מ כבר נכווה בעבר מיסורי הארץ. כאברך צעיר השקיע את כספי הנדוניה שלו ביסוד המושבה "חדרה", שהוא היה בין מייסדיה. "חדרה" אכזבה את הגרמ"מ אפשטיין, ובלבו הייתה תערומת על עסקני היישוב הציונים בכלל. בלבו דאב על המצב בארץ, והוא ראה את ישוב הארץ בצורתה זו כשלילית ביותר".

לעומת דברים אלו, רבי דב כהן תלמיד ישיבת סלבודקה שזכה להיבחן אצל הסבא מסלבודקה כותב בספרו "וילכו שניהם יחדיו" שהגרמ"מ אפשטיין הגיב בהתלהבות לרעיון העליה לארץ ישראל: "שכן בצעירותו היה בין חברי האגודות שפעלו למען ישוב ארץ ישראל. הוא כבר ביקר בארץ במסגרת פעולות אלו, ונמנה על מייסדי חדרה" וכך נכתב בספר "תנועת המוסר" המפורסם, שתמיד הגרמ"מ אפשטיין רצה לעלות לארץ ישראל, והראיה היא שכבר בתור אברך צעיר הוא השקיע את הנדוניה שלו, ליסוד העיר חדרה.

הציטוט מספר "וילכו שניהם יחדיו" שנכתב בסיוע המשגיח הגר"א חדש, והגרב"ב אזרחי (צילום: ישראל שפירא)
הספר "וילכו שניהם יחדיו" (צילום: ישראל שפירא)
סדרת הספרים ההיסטורית "תנועת המוסר" הינה אבן יסוד להבנת פולמוס תנועת המוסר, וכן על אישיותם של הסבא מסלבודקה ושאר גדולי ישראל ראשי הישיבות דאז (ארכיון ישראל שפירא)
מסע הגרמ"מ אפשטיין והגראי"ה קוק לארה"ב לאסיפת כספים לצורך עליית ישיבת סלבודקה לארץ ישראל, הצילום הובא בעיתון אמריקאי מתקופתם וכן בספר "וילכו שניהם יחדיו" (צולם ע"י ישראל שפירא)

[1] מאת נ שפרכר בני ברק תשע"ג, עמוד קסח. אומנם הוסף בסוגרים שבספר תנועת המוסר ח"ב עמוד 89 הובא כי דווקא יסודה של העיר חדרה, המריצה אותו לעלות לארץ, ובשנת תרפ"ג, כתב לבנו בארץ, שהוא רוצה לעלות לארץ עם ישיבה של 15 תלמידים

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר