ייתכן שההכרזה לא תצא הערב

שעות לתום המנדט: הקשיים והרכב הממשלה המסתמנת

צוותי המפלגות ויושבי הראש נמצאים בכפר המכביה משעות הצהריים המוקדמות, כדי לסגור סופית את ממשלת בנט-לפיד • אלו הקשיים העומדים בפני הממשלה החדשה • וגם: הרכב השרים (פוליטי)

רפאל כהן | כיכר השבת |
לפיד, בנט, סער וליברמן (צילום: יונתן זינדל - פלאש 90)

כבר מעל עשר שעות שהמקום המעניין בישראל הוא הקומה השישית במלון הסוויטות בכפר המכביה ברמת גן. חודש של משא ומתן שידע שפל וגאות, עם מבצע צבאי בעזה באמצעו, מתנקז לשעות הדרמטיות והגורליות האחרונות, לפני שיכריז יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, "עלה בידי להרכיב ממשלה".

אל המקום נכנסו בזה אחר זה ראשי מפלגות יש עתיד, ימינה ותקווה חדשה, ומאוחר יותר גם ראשי מרצ ורע"מ, כל זאת בזמן שצוותי המשא ומתן של המפלגות מקיימים שיח רציף של שעות רבות עוד מיום ראשון בערב, לאחר הכרזת נפתלי בנט על חבירה לגוש השינוי.

האירוע הגיע למימדים משמעותיים כאשר אל הבכירים הישובים הצטרפו איילת שקד וניר אורבך, שניים ששמם הוזכר לא אחת כאלו שיכולים להפיל את הממשלה הרעועה ממילא.

המשא ומתן מתנהל בדרך יחודית: כל ראש מפלגה יושב בחדרו עם צוותו הקרוב, כאשר בחדר הישיבות המרכזי בקומה נוכחים כל מנהלי צוותי המו"מ של המפלגות, כולל כחול לבן, העבודה וישראל ביתנו, לניסוח ההסכמים.

סער מגיע היום לכפר המכביה

הציפייה של יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, הייתה להכריז על הקמת הממשלה כבר באזור 20:00, אבל כעת לא מן הנמנע שההצהרה כלל לא תתקיים הלילה, אלא מחר.

כמה נושאים שנויים במחלוקת כרגע בין המפלגות, כאשר הקושי המרכזי הוא דרישתה הלא מתפשרת של איילת שקד לקבל את מקום חברת הקואליציה בוועדה לבחירות שופטים. מטעם מרב מיכאלי, שכבר קיבלה את התפקיד בהסכם העבודה עם יש עתיד, לא מוותרים - ודיון מרכזי זה הינו גורם מעכב משמעותי.

בנוסף, קיימת דרישה מצד שר המשפטים המיועד, גדעון סער, לפצל את תפקיד היועץ המשפטי לממשלה, ולהוציא מידיו את האחריות להגשת כתבי אישום נגד נבחרי ציבור. על אף שדרישה זו זוכה לתמיכה גם בקרב משפטנים שמאליים, נכון לכרגע טרם הושגה פריצת דרך בניסיון שכנוע המפלגות השמאליות בצדקת המהלך.

גורמים בגוש השינוי עימם שוחח 'כיכר השבת' בכפר המכבייה אומרים: "על אף הקשיים האחרונים במו"מ, לא סביר שזה מה שיפוצץ את המגעים. עדיין מצפים שזה יקרה הערב, אבל כבר לא בטוחים".

יו"ר רע"מ מנסור עבאס אמר כשהגיע לכפר המכביה, ב-17:00: "אי אפשר לומר שזה נסגר עד שזה נסגר. אני אופטימי. אנחנו נהיה חלק מהקואליציה". יו"ר הציונות הדתית ‏בצלאל סמוטריץ' זעם על ההסכמים המתקרבים מול רע"מ: "הלבנת המפלגות הערביות היא צעד בלתי הפיך שישנה את המפה הפוליטית בישראל, את אופי המדינה ועלול להטיל צל כבד על זהותה היהודית. חמור פי אלף מעוד עשר מערכות בחירות. נציגי ימינה ותקווה חדשה, אתם תיזכרו לדיראון עולם בדפים השחורים של היסטוריית העם".

הרכב הממשלה המסתמנת

נפתלי בנט - ראש הממשלה
יאיר לפיד - שר חוץ וראש הממשלה החליפי
בני גנץ - שר הביטחון
אביגדור ליברמן - שר האוצר
גדעון סער - שר המשפטים
איילת שקד - שרת הפנים
תיק שיהיה כנראה בידי ישראל ביתנו - שר הנגב והגליל
ניצן הורוביץ - שר הבריאות
מרב מיכאלי - שרת תחבורה
עמר בר לב - השר לביטחון הפנים
מועמד ממפלגת העבודה, נחמן שי, אמילי מואטי או גלעד קריב - שר התפוצות
יפעת שאשא ביטון - שרת החינוך
פנינה תמנו שטה - שרת הקליטה
מתן כהנא - שר הדתות
זאב אלקין - שר השיכון (צפוי לקבל תיק מורחב)
חילי טרופר - שר התרבות והספורט
מאיר כהן - שר הרווחה
תמר זנדברג - השרת להגנת הסביבה
עיסוואי פריג' - השר לשיתוף פעולה אזורי
מירב כהן - השרה לשוויון חברתי
תיק שיהיה בידי יש עתיד, אך לא ברור מי עדיין - שר האנרגיה
אורנה ברביבאי - שרת הכלכלה
אורית פרקש הכהן - שרת המדע
אלי אבידר - שר החקלאות
קארין אלהרר ויועז הנדל - שרי התקשורת והמודיעין הבאים, עוד לא ברור מי יקבל מה
ניר אורבך - יו"ר הקואליציה
מיקי לוי - יו"ר הכנסת

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר