הדרמה הפוליטית

שעות ספורות לתום המנדט של לפיד - ופתרון לתסבוכת אין

מכל כיוון צצים בשעות אלו קשיים, על עגלת ממשלת השמאל-מרכז, שנותרו לה שעות ספורות ליציאה לדרך: המחלוקת ברע"מ, התעקשותן של שקד ומיכאלי והבחישות של נתניהו (פוליטי)

רפאל כהן | כיכר השבת |
הכתבה פורסמה ב-כ"ב בסיון תשפ"א | 02.06.21
בנט ולפיד, היום (צילום: Olivier Fitoussi/Flash90)

'כיכר השבת' עם עדכונים שוטפים מהשעות שנותרו לאחיזת מנדט הרכבת הממשלה בידי "גוש השינוי", לאור המכשולים המתרבים בדרך להודעה כי עלה בידם להרכיב ממשלה.

17:57 - ח"כ איילת שקד (ימינה), הסכימה להצעת הפשרה, במסגרתה תכהן ברוטציה בוועדה לבחירת שופטים, יריבתה על המקום בוועדה, יו"ר 'העבודה' מרב מיכאלי, טרם השיבה להצעה. כך דווח ב'כאן'.

17:32 - לפי העיתונאי רביב דרוקר, ליו"ר העבודה מרב מיכאלי הוצעה רוטציה, בוועדה לבחירת שופטים, כאשר בתקופת בנט כראש ממשלה, שקד תהיה חברה בוועדה, ובתקופת לפיד, היא תהיה.

17:05 - זהו המסמך עם הכרזת ה"עלה בידי להרכיב ממשלה", עליו הצליח לפיד להחתים עד כה את מפלגות כחול לבן, ישראל ביתנו, העבודה ומרצ. השלוש החסרות, כשש שעות לפני פקיעת המנדט: ימינה, תקווה חדשה ורע"מ.

(מתוך עמיתסגל בטלגרם)

17:02 - 'מועצת השורא' של התנועה האסלאמית, לה כפופה מפלגת רע"מ, מתכנסת כעת בכפר קאסם, כדי לדון בהצעת גוש מתנגדי נתניהו לתמוך בקואליציה, כאשר על הפרק התעקשותם לבטל את מדיניות הריסת הבתים במגזר הערבי.

16:29 - שבע שעות ושלושים דקות לסיום המנדט, וכתב 'וואלה' יקי אדמקר מעדכן: גורמים בימינה אומרים כי "אין סיכוי ששקד תתקפל", וגורמים ב"גוש השינוי" אומרים אף הם כי "אין סיכוי שמיכאלי תתקפל" - במחלוקת על החברות בוועדה לבחירת שופטים.

16:11 - עמית סגל: במוקד ההתנגדות לדרישות רע"מ, דוגמת הפסקת הריסות הבתים הלא-חוקיים במגזר - לא רק ח״כים מ'ימינה', אלא גם מכיוון ח"כ זאב אלקין מ'תקווה חדשה'.

16:04 - כתבת 'גלובס', שירית אביטן, מדווחת: סיפור החברות בוועדה לבחירת שופטים - עליה רבים שקד מ'ימינה' ומיכאלי מ'העבודה' - קרוב לפתרון.

שקד ומיכאלי (צילום: Tomer Neuberg/Flash90)

15:57 - בכיר בגוש מתנגדי נתניהו מצוטט ב'כאן חדשות': "מנסור עבאס (יו"ר רע"מ) מסוגל להפיל את הכל".

15:36 - אביגדור ליברמן וגדעון סער, מנהיגי ישראל ביתנו תקווה חדשה, סיימו כעת פגישה בכנסת.

15:11 - ב'ימינה' מודיעים, בתגובה לדיווחים קודמים בנושא: "השיח, לפיו זהותה היהודית של מדינת ישראל תיעדר מקווי היסוד של הממשלה המתגבשת, הוא שגוי - כמו דברים רבים אחרים שפורסמו בימים האחרונים; כמובן שזה ייכלל. קווי היסוד יפורסמו באופן שקוף ופומבי לציבור הישראלי, והציבור ישפוט".

15:04 - הפרשן עמית סגל מדווח: הליכוד לא מציע לרע"מ הצעות משופרות, מהטעם הפשוט שאין לו רוב להעביר אותן. אלא פשוט לוחץ על רע"מ לא להסכים להצעות מלפיד ובנט, בטיעון שמה שלא יקוים לפני החתימה - לא יקוים לאחריה. ברע"מ מצידם נוטים אכן לדרוש את הדברים האלה בחקיקה, עוד לפני שקמה ממשלה.

14:49 - הודעה מטעם הליכוד: "בשעות האחרונות פוליטיקאים ואנשי תקשורת מפיצים הרבה פייק ניוז, ביחס לעמדות הליכוד, בניסיון להכשיר ממשלת שמאל".

יו"ר רע"מ מנסור עבאס מגיע למו"מ, אתמול (צילום: כיכר השבת)

אחד ממקורביו של יו"ר 'ימינה' נפתלי בנט, היטיב לבטא, בקצרה, את המתחולל בשעות אלו, ככל שמתקרב מועד פקיעת מנדט הרכבת הממשלה, שתכנן לקבל משותפו לפיד: "ניכרת חרדה בגוש השינוי".

הדרמה הפוליטית בשיאה: מלאכת הרכבת הממשלה של יו"ר 'יש עתיד', תפקע בחצות הלילה, ולמרות שהרכב הממשלה ואפילו קווי היסוד שלה כבר סגורים כמעט הרמטית, שני דברים, שנראים כלפי חוץ זוטרים, יכולים להפיל את מגדל הקלפים הרעוע גם כך, להוביל את המנדט חזרה לכנסת לתקופת 21 הימים ולסכן את ישראל בבחירות חמישיות.

הבעיה הראשונה, הבוערת יותר לחברי "גוש השינוי", היא שאלת החברה הנוספת בוועדה למינוי שופטים. יו"ר מפלגת העבודה, מרב מיכאלי, שקיבלה כבר את המקום בהסכמים הקואליציוניים, או איילת שקד מ'ימינה', שדורשת את המקום בוועדה, כתנאי להקמת הממשלה.

נכון לעכשיו, שני הצדדים לא מוכנים להתגמש כלל, והנושא - שנמצא על שולחן הדיונים כבר יותר מ-24 שעות - עדיין נראה רחוק מפתרון.

בשמאל מסופקים אם זו בעיה אקוטית אמיתית עבור שקד, לקראת קדנציה בה ממנים ארבעה שופטי עליון, כאשר הוועדה לבחירת שופטים תהיה עם רוב לשמאל - או שזהו רק תירוץ עבורה, להימלט חזרה לחיק הימין.

הבעיה השניה, היא מחלוקת עזה שצצה בסיעת רע"מ, כאשר ח"כ סעיד אלח'רומי החליט לאתגר את היו"ר מנסור עבאס, בפניה למועצת 'אל-שורא' - הסמכות הרוחנית של הסיעה מוסלמית - בבקשה שתורה להתנגד להצטרפות לממשלה, אם זו לא תסכים לשנות את מדיניות הריסת הבתים הערבים ואי-ההכרה בישובים הבלתי חוקיים בנגב.

ברקע, מתרבות השמועות, על כך שראש הממשלה נתניהו יצר קשר, יתכן באמצעות מקורביו, עם אנשי רע"מ, כשהוא ממליץ להם להתעקש על ביטול או הקפאת 'חוק קמיניץ', הקשור אף הוא לבניה הלא-מוכרת במגזר.

כך או כך, בינתיים ננעלה מליאת הכנסת, ומשמעות הדבר היא, כי אם תהיה השבעת ממשלה, היא תתקיים ככל הנראה רק ב-14.6 - שבועיים נוספים ללחץ מימין על אנשי 'ימינה' ו'תקווה חדשה', בניסיון להחזיר אותם לימין.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר