נפטר האיש מאחורי להיט הענק 'ברוך הגבר'

שמואל בורגר, האיש מאחורי מקהלת הילדים "עמודי שש", נפטר. מבקר המוזיקה, נתנאל לייפר, בסיקור על מקהלת הילדים שגם הייתה הראשונה לחשוף את אברהם פריד (מגזין)

נתנאל לייפר | כיכר השבת |
שמואל בורגר ז"ל (צילום: אלבום משפחתי)

השם שמואל בורגר לא אומר הרבה לחובבי המוזיקה היהודית בישראל, אבל אלו שקצת יותר מתמצאים יקפצו מיד כשאזכיר את שם מקהלת הילדים שלו - "עמודי שש" (כן, לא עמודי שיש.. כפי שנוקד על העטיפות וכפי שרבים קראו ללהקה בטעות). מאמצע שנות ה-70 ועד אמצע שנות ה-80 היא הייתה אחת המקהלות המצליחות, כשהלהיט הגדול ביותר שלה היה ללא ספק "ברוך הגבר" המוכר אותו הלחין בורגר יחד עם איריס פדוור פינקלשטיין, שהיא כיום אחות מוסמכת בניו יורק.

האלבום הראשון "אני מאמין" יצא בשנת 1977, עם הלהיט "אני מאמין", לחן מהיר של בורגר למילים המוכרות שמושר עד היום. באלבום היה מעורב כמעבד המפיק והמעבד הנודע סוקי ברי, שגם הלחין לאלבום לצדו של שימי בלומנטל את הלהיט "קול צופיך" שעדיין מושר בציבור הדתי הלאומי בעיקר בימי העצמאות ויום ירושלים.

האלבום השני של הלהקה שיצא בשנת 1979 "ברוך הגבר", אלבום כפול שהביא לעולם את להיט הטוויסט שנרקד במשך שנים ארוכות בחתונות, הפתיח הקליט נלקח אמנם משיר לועזי ישן שיצא בשנת 1962, אך הלחן של השיר עצמו כאמור היה של בורגר ופדוור. באלבום גם מבוצע השיר "בלבבי" של ר' שמואל ברזיל, שיר שיצא במקור באלבום של להקת "אור חדש" להקתו הראשונה של ברזיל. כמו גם הלהיט "על הניסים" שמושר עד היום. השיר שהולחן על ידי דב פרימר, במקור עבור הזמר הישראלי יזהר כהן לפסטיבל הזמר החסיד, הפך ללהיט ענק שימי הפורים והחנוכה אינם שלמים בלעדיו.

באלבום נחשפו שני כישרונות צעירים כמלחינים, יוסי גרין שהלחין את "על אלה" המרגש והנפלא ומשה לאופר שהלחין את "שאו שערים".

בורגר גם היה הראשון שנתן לזמר אברהם פריד במה עוד טרם אלבום הבכורה שלו. הוא הוזמן כזמר אורח באלבום החתונה של "עמודי שש" - "קול ששון וקול שמחה" שיצא בשנת 1980. פריד ביצע באלבום שני שירים האחד, "A Moment of Meditation" ("ארוכה מארץ מידה") ושיר אחד מתוך "מחרוזת חופה" ("גם כי אלך"). את האלבום הפיק בחור צעיר ומוכשר העונה לשם שייע מנדלוביץ', מי שהפך לאחר מכן למפיקו של פריד למשך לא מעט שנים. שנתיים לאחר מכן התארח פריד שוב באלבום השלישי של הלהקה, הפעם כבר אחרי צאת אלבום הבכורה שלו עם השירים "פיקודי השם" "שובי" ו"מי האיש".

ב'עמודי שש' גדלו לא מעט זמרים ויוצרים מוכרים דוגמת שלומי דקס, מנדי וולד, שרולי ויליגר, יוחנן שפירא ואיצי וואלדנר ולבורגר הייתה השפעה גדולה על דור שלם שהאזין לשירי הלהקה ולזמרים שצמחו מתוכה. במהלך השנים יצאו למקהלה שבעה אלבומים.

בורגר עבד בשנות ה-70 לצד פעילותו במקהלה כעוזר המנהל של בית הספר היסודי 'ישיבת תורה ודעת' ומאוחר יותר עסק בצילום וידאו. לפני שבועיים נפטר בורגר בניו יורק, כשהוא קרוב לגיל 70.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר