דיין האמת

בגיל 98: דוד דושמן, אחרון משחררי אושוויץ - נפטר

החייל הסובייטי לשעבר, שהפיל באמצעות הטנק שלו את הגדר החשמלית המפורסמת של מחנה ההשמדה הנאצי, נפטר במינכן - ובקהילה היהודית ספדו: 'כואב במיוחד' (פטירה)

יוסי נכטיגל | כיכר השבת |
החיילים הסובייטיים בפעולה - שחזור (צילום: Shutterstock)

דיין האמת: בגיל 98, נפטר במינכן שבגרמניה דוד דושמן, שהאריך ימים הכי הרבה מבין כל החיילים שלקחו חלק בשחרור מחנה ההשמדה אושוויץ.

בסוכנות הידיעות 'פוקס ניוז' דיווחו בהרחבה על הקשיש היהודי, שנפטר בשבת בבית חולים במינכן. דושמן, ששימש ב-1945 כחייל צעיר בצבא האדום של רוסיה הסובייטית, לקח חלק חשוב בשחרור מחנה המוות. הוא אף הפיל באמצעות הטנק שלו מדגם T-34 את הגדר החשמלית המפורסמת שהקיפה את המחנה.

בימי חייו סיפר רבות על אותם רגעים, כך גם לתלמידי בתי ספר. לדבריו, הוא ושאר החיילים לא הבינו מיד עם הגיעם למקום את מלוא העוצמה של מה שקרה באושוויץ.

"שלדים בכל מקום", שחזר דושמן בראיון שהעניק בשנת 2015 לעיתון גרמני. לדבריו, כשהחיילים הגיעו למחנה הם ראו את האסירים "נופלים החוצה מתוך הצריפים, הם ישבו ושכבו בין המתים. נורא. זרקנו אליהם את כל מזון השימורים שהיה בידינו ומיד דהרנו הלאה, לצוד פאשיסטים".

כחייל סובייטי נטל המנוח חלק בלחימה של בעלות הברית במלחמת העולם השנייה ונפצע בהן שלוש פעמים, אך שרד יחד עם עוד 68 חיילים בלבד מתוך כל האוגדה שלו, שמנתה 12,000 חיילים.

כתושב מינכן בעשרות השנים האחרונות, דושמן אף היה עד לפיגוע באולימפיאדת מינכן שבו נרצחו 11 ישראלים.

בקהילה היהודית בגרמניה ספדו לדוד דושמן: "כל אחד שהיה עד להיסטוריה הזו, שנפטר - הוא אובדן, אבל להיפרד מדוד דושמן זה כואב במיוחד. דושמן היה ממש בקווי החזית כשמכונת הרצח של הנאציונל-סוציאליסטים הושמדה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר