הטור השבועי

ביקורת או לימוד מוסר // הרב אוהד יוסף

פעמים, במקום התעוררות לפעולה ועשייה חיובית, נוצר מצב של הלקאה עצמית, תחושת כעס וביקורת עצמית מחמירה אשר גורמת לאדם לתחושת ייאוש ואי עשייה (יהדות, אקטואלי)

הרב אוהד יוסף | כיכר השבת |
כותב השורות עם מרן הגר"ע יוסף זצ"ל (צילום: באדיבות המצולם)

הרבה אנשים מרגישים חסרי ערך, כאשר הגורם לכך יכול להיות דיאלוג פנימי שמוצא רק מה לא בסדר, ביקורת עצמית או מחשבות שליליות טורדניות.

בעולם התורה דבר זה מצוי ממקום ערכי של תיקון המידות וחיזוק בקיום תורה ומצוות. ביקורת עצמית שנובעת מתוך לימוד ושמיעת דברי מוסר, שהמטרה היא לעורר את האדם לעשייה חיובית.

אלא פעמים במקום התעוררות לפעולה ועשייה חיובית, נוצר מצב של הלקאה עצמית, תחושת כעס וביקורת עצמית מחמירה אשר גורמת לאדם לתחושת ייאוש ואי עשייה.

רבינו ירוחם ממיר זצ''ל מגדולי בעלי המוסר מהדור הקודם אמר ''אוי לו לאדם שאינו מכיר ליקויי נפשו, שהרי אינו יודע מה עליו לתקן. אבל אוי ואבוי לאדם שאינו מכיר מעלותיו, כי הן אפילו את כלי עבודתו אינו מכיר.''

אכן, לא יתכן דרישה לתיקון המידות והמעשים בלי שיש לאדם כלי עבודה מתאימים. ואלו הם המעלות, הכישורים והתכונות הטובות שעמם נשלח האדם לעולם. וכאשר בא האדם לתקן מידותיו ומעשיו, ראשית עליו לבדוק ולברר מהן מעלותיו.

יש אשר חושבים שבירור המעלות והכרתם הוא היפך מידת הענווה, מחשבה זו בטעות יסודה. וכפי שכותב בעל החובות הלבבות בפתיחה לשער הכניעה ''אבל הכניעה היא, אשר תהיה אחר רוממות הנפש והתנשאה מהשתתף עם הבהמות במדותן המגונות, וגבהותה מהידמות במידות פחותי בני אדם, ביתרון חכמה ויקרת נפשו וידיעה ברורה במידות הטובות והמגונות...''

אני תוהה איך יתכן שתהיה שאיפה לאדם ורצון לצמוח ולהתקדם בחיים ברוחניות ובגשמיות, כשאין לו ידיעה והכרה במעלותיו, ובפרט כאשר רק חסרונותיו לנגד עיניו. הדבר דומה לאדם שקבל קרקע בירושה שנמצאת באזור אסטרטגי והוא אינו מודע למעלותיה, שאפשר לבנות עליה בנין משרדים גבוה אשר יניב רווחים גדולים עבורו, או שקרקע זו טובה עבור חרישה וזריעה שתוציא פירות משובחים. בין אם אדם זה אינו מכיר את מעלתה כלל, ובין אם אינו מכיר את המעלה הייחודית לה, ההפסד ומניעת הרווח הוא גדול.

בין שלל המעלות, התכונות הטובות והכישורים שיש לכל אחד, כל אדם נחון במידה אחת מושלמת, אשר בה הוא בבחינת צדיק ממש. ניתן להבחין בה, במצבים בהם יש קשיים ועיכובים ואע''פ כן אותה מידה טובה פועלת את פעולתה, דע שהיא המידה המושלמת והגדלות שבורא עולם העניק לנו.

כל אדם יחיד ומיוחד, הנושא בקרבו כשרון / מידה / תכונה / מעלה שהיא ממנו ורק שלו.

רשום מספר דברים המייחדים אותך!

מה אתה מביא לעולם? מה שונה בראייה ובתפיסה שלך מאלו של אחרים? איפה אתה יכול להשפיע? וכיצד אתה יכול להיטיב עם זולתך?

חשוב על דמויות משמעותיות בחייך שמעריכות אותך. מי הם? מה הם אומרים עליך ולך?

כעת בדוק כיצד הדברים המייחדים אותך יכולים לתרום לך בתהליך הצמיחה שלך?

התנא בפרקי אבות מלמדנו ''איזהו עשיר השמח בחלקו'', לא רק בגשמיות אלא אף ברוחניות, וכפי שנקרא על כך בפרשת השבוע. משה רבינו אומר לקרח ועדתו ''המעט מכם כי הבדיל אלו-הי ישראל אתכם מעדת ישראל להקריב אתכם אליו, לעבוד את עבודת משכן ה' ולעמוד לפני העדה לשרתם. ויקרב אותך ואת כל אחיך בני לוי אתך, ובקשתם גם כהונה ?!'' ואם קרח היה שמח בחלקו (שהוא משבט לוי הנבחר לשרת במשכן ה' ומבני קהת שזכו לשאת את כלי המשכן) לא היה מאבד את עולמו.

התייחסות זו אמורה לא רק כלפי האדם עצמו, אלא זו דרך בחינוך הילדים. שאיפת כל הורה לראות את ילדיו גדלים ומצליחים בחייהם כל אחד כפי שאיפותיו. אך כדי שאכן יצליחו בחייהם, חשוב להאיר להם את מעלותיהם והצלחותיהם, להעריך את מעשיהם הטובים ולהדגיש בפניהם את תכונותיהם הטובות שהתברכו בהם. הנהגה זו נוסכת בהם כוח ועוצמה, ומעוררת בהם שאיפה לטוב ועשייה חיובית.

''כי הטוב ידבק בטוב...ולכן יצווה עמו לדבוק בטוב'' [חינוך מצוה תנ''ב]

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר