סוף לסיפור המטלטל

פרשת הגביר המעגן: האישה קיבלה את הגט אחרי 16 שנים

הפרשה שהסעירה את הציבור החרדי והיתה במוקד דיונים משפטיים רבים, הגיעה אל סיומה, במפגש טעון שלווה בפסיכולוג, בו הבעל - בנו של גביר מחסידות נחשבת - התיר את אשתו מעגינותה (חרדים)

דוד הכהן | כיכר השבת |
הכתבה פורסמה ב-כ"ט בסיון תשפ"א | 09.06.21
ה'גביר', אבי הבעל שעיגן (צילום: ארכיון כיכר השבת / shutterstock)

פרשת 'הגביר המעגן': בפגישה שנערכה אתמול (שלישי) בארה"ב, קיבלה האישה הישראלית את הגט לו ייחלה במשך שנים רבות, מידי בעלה, שעד כה סירב לעשות זאת, ובכך הגיע הקץ לפרשה שטלטלה רבים והסעירה את עולם הדיינות.

הסיפור העגום החל לפני 16 שנה, כאשר בני הזוג החרדים-אמריקנים הגיעו לביקור בישראל, והאישה לקתה לפתע באירוע מוחי קשה שהפך אותה לנכה ומוגבלת לחלוטין.

בעודה מוטלת על מיטת חוליה, נטש אותה בעלה ושב לארצות הברית, כשהוא מותיר אותה במצבה הקשה לגדל לבדה את שני ילדיהם, ומאז סירב לשחרר אותה מנישואיהם בטענות שונות ומשונות.

ההתפתחות החריגה בסיפור נרשמה אחרי מספר שנים, כאשר בית הדין בישראל החליט כי אבי הבעל, שהינו גביר מאחת החסידויות הנחשבות, יכול להשפיע על התרת העיגון ולא עושה זאת משיקוליו שלו, ובשל כך עיכב את יציאתו מישראל, אליה הגיע לביקור, ואף הטיל עליו באופן תקדימי סנקציות כספיות בסך 5,000 שקל ליום, בגין ביזיון בית המשפט, ועיקל נכס בירושלים שבבעלותו.

ערעור של האב לבית המשפט העליון, נגד הקנס שהלך והצטבר לסכום עצום, נדחה בידי השופטים. "בידי המבקש נתון המפתח, ואם לא המפתח אזי לפחות הפתח להביא לסיומה של הפרשה, אלא שהוא ממאן לעשות זאת פעם אחר פעם בחרי אף ובעזות מצח", נימק השופט דוד מינץ.

סגולה לאישה עגונה לקבל גט. אילוסטרציה (צילום: דניאל בודנשטיין)

בהמשך הציג האב הוכחות לכאורה לכי הוא כן החל לעשות מאמצים לגרום לבנו להעניק גט לאשתו האומללה. הוא אף כתב לו: "אני באמת לא יודע מה לעשות איתך, נמאס לי מזה. אני בטוח שאתה יודע שרוצים לקחת לנו את הבית בגלל התעקשותך. אתה מבין את זה? וכל בשביל מה? איך זה עוזר לך? לשם שינוי, תפסיק להיות אגואיסט ותתחיל לחשוב פה על אחרים ולא על עצמך".

במקביל, וכחלק מהלחץ על הבן המעגן בארה"ב, משרד המשפטים והייעוץ המשפטי בבתי הדין הרבניים, פעלו להוצאת פסק דין מקומי למימוש חוב האב למזונות הילדים, אותם לא שילם במשך השנים, ובית המשפט בניו יורק חייב אותו ב-120,000 דולר.

מסע הלחצים, מכל הכיוונים, הועיל כאמור בסופו של דבר, ולאחר 16 שנים, בפגישה שנערכה אתמול בניו יורק, הואיל הבעל לשחרר את אשתו מעגינותה והעניק לה את הגט המיוחל.

יצוין, כי בניגוד לעבר, האב העשיר של המעגן סייע לפתרון הסיפור העגום, כאשר מימן מכיסו את טיסתם ושהייתם של האישה והילדים - נכדיו - בארה"ב, לצורך קבלת הגט, במפגש הטעון, אותו ליווה פסיכולוג צמוד.

מנהל בתי הדין הרבניים, הדיין הרב דוד מלכא, בירך את האישה, איחל לה הצלחה בהמשך דרכה ואמר: "בית הדין האזורי ובית הדין הגדול פעלו באופן יצירתי בשיתוף פעולה עם הייעוץ המשפטי של בתי הדין הרבניים עם ערכאות המשפט האחרות על-מנת להושיע את האישה ממצוקה אנושית קשה זו".

לדבריו, יש לקדם הליכי הסגרה של מעגנים וסרבני גט מחו"ל, שבמקרים מעין אלה יכולים להביא לסיום מהיר ויעיל של מקרי העגינות. מנהל בתיה"ד הוסיף: "מערכת בתי הדין הרבניים תמשיך לפעול בנחישות רבה כנגד כל מקרה של סרבנות גט ותילחם בתופעה קשה זו בכל דרך אפשרית - לפי החוק וההלכה".

מטעם אבי הבעל לשעבר נמסר, באמצעות עו"ד יעל נגר והטוען הרבני משה מיטלמן: "אנו שמחים מאוד על השגת הגט. עם זאת, לא ניתן להתעלם מן העובדה כי ההליך שהתנהל כנגד האב בישראל, במשך חמש וחצי שנים, שבר שיאים חדשים של הפרת זכויות אדם בסיסיות".

"למרבה הצער, במהלך השנים בהן הוחזק בישראל, ובעקבות ההליכים שהתנהלו נגדו, אושפז האב מספר פעמים במצב קשה בבית החולים, לאחר שלקה בשלושה אירועים מוחיים ובשני התקפי לב, ואף חלה במחלה קשה, כשהוא מאושפז בימים אלה בבית החולים במצב סיעודי לאחר ניתוח מורכב".

עוד הם אמרו: "תודתנו נתונה לבית הדין הרבני הגדול אשר עצר את מסכת ההתעללויות, זאת לאחר שהגיע לתובנה כי אין כל תועלת בסנקציות האכזריות שהוטלו עליו. בעקבות התערבות בית הדין הגדול, שעודד את בני הזוג לנהל סוף כל סוף מו"מ ישיר ביניהם, ללא מעורבות האב, הסכימה האישה לטוס לארה"ב על מנת לקבל את הגט, כפי שהוצע לה כבר לפני שנים רבות".

"השמחה הגדולה על מתן הגט, מהולה בעצב על הייסורים הרבים שעברו על האב, ושבוודאי היו יכולים להימנע כבר לפני שנים רבות", טענו עוד בסביבת הגביר.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר