מות הקצין בכלא

אי פרסום שמו ותמונתו – לא דרישת צה"ל, אלא המשפחה

בשונה מסיפור "האסיר X" שישראל מנעה את פרסם זהותו, פרטיו של קצין המודיעין שמת בכלא לא מפורסמים לציבור בשל דרישות משפחתו, והיחס אליו היה זהה כפי שיש לכלל החיילים (ביטחון)

דוד הכהן | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

סערת מות הקצין המודיעין: צה"ל מדגיש היום (חמישי) כי מבחינה ביטחונית אין כל מניעה לפרסם את שמו ותמונתו, אלא איסור פרסום הפרטים הוא לבקשת המשפחה.

לכל אורך החקירה, הקצין היה עצור בבסיסי כליאה צבאיים. הוא נכלא בשמו, עמד בקשר עם סגל הכליאה והיה בסביבת כלואים אחרים, ולא בתנאי בידוד.

במהלך שהותו בכלא זכה הקצין לזכויות כנדרש. ככל כלוא, הקצין קיבל באופן שוטף טיפול רפואי וליווי של גורמי בריאות הנפש. בני משפחתו של הקצין ביקרו אותו בבסיס הכליאה והיו עמו בקשר שוטף. בנוסף, הקצין עמד בקשר עם שתיים מידידותיו, וגורמים מאגף המודיעין ביקרו אותו מספר פעמים.

מצה"ל נמסר כי מותו הטראגי של הקצין ז"ל נבחן בימים אלו בחקירה ייעודית של היחידה לחקירות פנים באגף כח האדם, המקבילה הצבאית למח"ש, אשר פועלת באופן עצמאי ובראשה עומד משרת מילואים בכיר.

במקביל, באגף כוח האדם מונה צוות מומחים, בראשותו של תא"ל (במילואים) מיקי לוריא, שיבחן בראייה מערכתית ורחבה את מערך הכליאה בצה"ל, בדגש על כליאה של כלואים בעלי מאפיינים ייחודיים.

אתמול התבטא בנושא הרמטכ"ל אביב כוכבי: "הקצין מאמ"ן הוא חייל שלי, הוא חייל של כולנו, גם אם הוא עשה עבירה חמורה מאוד. הוא עשה אותן במודע, הוא עשה אותן בכוונה, מסיבות שאני לא יודע לתאר. צר לי מאוד על כך".

כוכבי הדגיש, בכנס לזכר הרמטכ"ל והשר לשעבר אמנון ליפקין שחק ז"ל: "הקצין הזה לא דומה ל'אסיר X' ולא דומה לשום דבר שמנסים לתאר. הקצין הזה היה בשמו המלא מהרגע שהוא נעצר, היה בקשר עם משפחתו ובקשר עם הסובבים אותו. כל מה שעשינו היה כדי לשמור על צנעתו ועל צנעת משפחתו מתוך יחס הוגן. רצינו לשמור עליו, לשמור על משפחתו, יחד עם זה לשמור על סוד גדול שהוא כמעט פגע. בדקה ה-90 עצרנו אותו".

הרמטכ"ל אביב כוכבי בנאומו אתמול, הרצליה (צילום: פלאש 90)

הרמטכ"ל הדגיש שמותו הוא תקלה: "אסור היה שימות בכלא - ואת זה אנחנו צריכים לתחקר באופן נוקב, מעמיק ויסודי בדיוק כמו שאנחנו עושים בכל תחקיר. דוגמה מובהקת לרצון לשמור על ביטחון המדינה והסודות שלנו ומצד שני לשמור על החיילים שלנו. אני משוכנע שאנחנו גם נשמר את ביטחון המדינה בכך שנצליח שלא ייפגע הסוד הגדול וגם נגיע לחקר האמת, נטפל ונלמד".

כזכור, החקירה נפתחה בעקבות מידע בדבר פגיעה חמורה בביטחון המדינה. מהחקירה שהתנהלה בנושא עלו חשדות כי הקצין ז"ל, ששירת ביחידה טכנולוגית באמ"ן, ביצע באופן מודע מספר פעולות שפגעו קשות בביטחון המדינה.

הקצין שיתף פעולה בחקירתו והודה ברבים מהמעשים שיוחסו לו. החקירה העלתה כי הקצין פעל באופן עצמאי, ממניעים אישיים, ולא ממניעים אידיאולוגיים, לאומניים או כלכליים.

בצה"ל הדגישו כי הקצין לא הופעל על ידי גורם זר או עמד בקשר עם גורמים עוינים. לצד זאת, החקירה העלתה גם כי הקצין היה מודע לפוטנציאל הנזק לביטחון המדינה כתוצאה ממעשיו, ואף ניסה להסתירם.

(צילום: תומר נויברג, פלאש)

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר