היסטוריה ואקטואליה

נכד המקורב טוען: הסיבה לסגירת וולוז'ין - "רצח בסכין"

עד כה היה ידוע שישיבת וולוז'ין נסגרה בגלל שלמדו בה לימודי חול רח"ל, אלא שהרה"ח רבי פנחס צצ'יק חושף כי הסיבה היא בחור שרצח בחור אחר בדקירות סכין; הסיפור המלא (חדשות)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
ישיבת וולוז'ין - אז והיום והנצי"ב מוולוז'ין (צילום: ויקיפדיה, מאת לא ידוע - Scanned photograph., נחלת הכלל; ישעיהו לוי; : Unattributed - וולוז'ן, ספרה של העיר ושל ישיבת "עץ חיים", תל-אביב ,1970, מתוך ויקיפדיה)

פרק סיום: הציטוט מתוך ספר 'הראשון לשושלת בריסק' על המחלוקת בישיבת וולוז'ין לפני יותר ממאה שנים, הכה הדים בעולם התורני.

אנו פונים לשריד לדור דעה הרה"ח רבי פנחס צצ'יק, נכד של הגאון הצדיק רבי זאב דב צצ'יק, ממתפללי בית מדרשו ותלמיד מובהק למרן הרב מבריסק הגרי"ז סולובייצ'יק זי"ע.

הרב צצי'ק: "בשנת תשמ"ח רבי מאיר סולובייצ'יק זצ"ל בנו של מרן זי"ע יצא בשצף קצף נגד מחבר ספר 'הראשון לבית בריסק' הרב קרלינסקי. זה היה בסעודה שלישית בביתו, ולאח"מ תלמידיו הדפיסו פשקוילים ופרסמו בבתי כנסיות.

"רבי מאיר התבטא עליו שהוא משכיל, ויש שם הרבה דברים מזויפים. רבי מאיר אמר שכל המחלוקת בין מרנן 'בית הלוי' לנצי"ב מוולוזין בביתו של אבא שלו הגרי"ז אף פעם לא דברו על זה, ופתאום מגיע המשכיל הזה ומדפיס ספר ומוציא את כל הסודות ששמרו כל השנים. הוא ממש משחק באש, והוא לא יצא מהגיהינום".

האם השפיעו המחאות כנגדו?

"בוודאי, זה השפיע, כי הרב קרלינסקי רצה להדפיס ספר על רבי חיים מבריסק, ובזכות המחאות של רבי מאיר סולוביציק הוא לא עשה זאת".

מה היה רע אילו הרב קרלינסקי היה מדפיס לציבור ספר על מרנא רבי חיים מבריסק?

"תראה; בספר על הבית הלוי פורסמו סיפורים שצונזרו שנים רבות מעיני הציבור מטעמים מובנים. אילו חלילה היה יוצא ספר על רבי חיים מבריסק, הרי שהיה מתפרסם שהיה מחלוקת גם בין רבי חיים מבריסק עם סבא שלו הנצי"ב.

"כידוע רבי חיים לא הסתדר עם סבא שלו הנצי"ב, והיה מחלוקת אש בין הבחורים עד שזה הגיע שאחד הבחורים שהיה בצד של רבי חיים מבריסק דקר עם סכין בחור שהיה שייך לנצי"ב והרג אותו, ובעקבות כך הישיבה נסגרה".

לציבור מפורסם שהישיבה נסגרה בגלל שלמדו בה לימודי חול רח"ל?

"זה גם נכון, אבל לא בגלל זה סגרו את הישיבה. הישיבה נסגרה בגלל הסיפור עם הסכין".

האם יש את זה בכתובים? האם אירוע זה נכתב באיזה ספר מהימן?

"הסיפור הזה נראה לי שלא נמצא בכתובים, אבל בבריסק זה מפורסם. חוץ מזה אני ראיתי מכתב מר' מאיר בר אילן בנו של הנצי"ב שהוא כותב שהישיבה נסגרה בגלל המחלוקת בין ר' חיים לנצי"ב".

תודה רבה, בברכת תלמידי חכמים מרבין שלום בעולם.

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר