איך מתמודדים עם כישלון? / הרב אוהד יוסף

חיינו מלאים בעליות ובמורדות, הצלחות וכישלונות. תחושה טובה בהצלחה לעומת תחושת מרירות בכישלון. והשאלה נשאלת - איך וכיצד נתמודד עם הכישלון? (אקטואליה, יהדות)

הרב אוהד יוסף | כיכר השבת |
(צילום: באדיבות המצולם)

חיינו מלאים בעליות ובמורדות, הצלחות וכישלונות. תחושה טובה בהצלחה לעומת תחושת מרירות בכישלון. זהו חלק בלתי נפרד מחייו של כל אחד, מוכשר יותר ומוכשר פחות, עם יותר משאבים ועם פחות.

והשאלה נשאלת - איך וכיצד נתמודד עם הכישלון?

ראשית, מהו בעצם כישלון - כישלון הוא הצורך להתמודד עם תוצאה לא רצויה, מצב שבו מטרה חשובה לא הצליחה להתממש.

ישנם שני סוגי כישלונות, כישלון שהאדם מתמודד איתו בינו לבין עצמו עם רגשות אכזבה, כאב ואשם. ויש כישלון שהוא מול הסביבה, שאז נוסף לו התמודדות עם תחושות כמו עלבון, בושה ואי נעימות. פעמים יש גם תחושת פחד וחשש ממה שעלול לקרות. לדוגמא עובד מול המעביד, ילדים מול ההורים, תלמידים מול המורים והנהלת בית הספר.

כישלון מביא עימו לא פעם אמירות שליליות ואמונות מגבילות כלפי הדבר שבו נכשלנו - שלעולם לא נצליח בו. ויכול להגיע אף לרמת הזהות שהאדם מגדיר את עצמו ככישלון - ''אין לי סיכוי להצליח – אני כישלון'' וכדומה. אמירות ואמונות אלו משפיעות באופן ישיר על התחושות / החלטות / התנהגויות ופעולות.

אך אין הדבר כך הוא - אם נכשלת אין זה אומר שאתה כישלון, אלא זה אומר שעדיין לא הצלחת. וכישלון אין משמעותו שלא תשיג זאת, אלא שצריך לעשות זאת אחרת (לא יתכן לעשות את אותה פעולה ולצפות לתוצאה שונה). נכשלת – זה לא אומר שאתה צריך לוותר, אלא שצריך להשתדל יותר. ואין זה אומר שלעולם לא תצליח, אלא שאתה צריך יותר זמן.

בכל תהליך של שינוי וצמיחה ישנם טעויות ואכזבות, הדרך להצלחה רצופה מכשולים.

אדם צריך לדעת לסלוח לעצמו לקבל את הכישלון באהבה, לא להלחם עם רגשות שליליים לדעת שזה דבר טבעי וחלק בלתי נפרד מאיתנו כבני אדם.

חשוב לעשות בכישלון הפרדה בין החלקים שבאחריותנו, ולא פחות חשוב לשחרר מאיתנו את החלקים שאינם באחריותנו.

מה שבאחריותנו עלינו ללמוד את הלקח ולהבין מה השיעור שהוא בא ללמדנו - כי כשאתה מפסיד, לפחות אל תפסיד את השיעור – וכשאתה לומד ממנו, אין זה כישלון אלא משוב להצלחה שבלעדיו היית חסר את אותו לימוד ותובנה. כמו שאמרו חז''ל ''אין אדם עומד על דברי תורה אלא אם כן נכשל בהם'' [גיטין מג] .

סיסמת חייו של ממציא נורת החשמל תומאס אדיסון לאחר ניסיונות רבים שכשלו ''לא נכשלתי, רק מצאתי עשרות אלפי דרכים שלא עובדות''.

הנקודה היא מה היחס שנותנים לכישלון, כאשר אתה אומר לעצמך ''נכשלתי'' יש לשאול - ביחס למה וביחס למי נחשב הדבר לכישלון ? (ציון 80% נחשב לכישלון או להצלחה...)

ובכלל עצם אתה מנסה ועושה משהו חדש, פעולה זו לכשעצמה נחשבת להצלחה. אדם שלא טועה, הוא אדם שלא מנסה ולא פועל.

וכשנכשלת זכור – כמה פעמים נפלת כשניסית ללמוד ללכת בעודך תינוק.... הרי אם היית אומר לעצמך אחרי מספר נפילות ''זה לא בשבילי ולעולם לא אצליח'' כנראה שעד היום לא היית יודע ללכת.

הפסוק במשלי [כד, טז] אומר ''כי שבע יפול צדיק וקם'' וכן בתהילים [כ'] נאמר ''המה כרעו ונפלו ואנחנו קמנו ונתעודד'' דהיינו אנחנו קמנו ונתעודד גם כשנפלנו.

אל לנו לשקוע בעבר ובמה שהיה, עלינו להביט קדימה ולהתבונן מה אנחנו רוצים שיהיה. כדוגמת נהג הנוסע במכונית, הבטה לאורך זמן במראות לאחור תביא בעקבותיה אסון, עליו לשים לב למה שיש לפניו ולהביט קדימה.

אחד החכמים אמר ''עונת הכישלון היא הזמן הטוב ביותר לזרוע את זרעי ההצלחה''

חשוב על כישלון או משבר בחייך שעזר לך בסופו של דבר לצמוח ממנו!

מה אתה למד ממנו?

מה עזר לך להתמודד באותה העת? האם הדברים שעזרו לך להתמודד אז, מצויים בידך היום?

נפלו עליך אבנים - הבחירה שלך אם לקבור את עצמך תחתם, או לבנות מהם גרם מדרגות.

שיהיה בהצלחה רבה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר