שבריריות הממשלה

שלושה ימים מההשבעה: בנט יצלח את המשבר הראשון?

עוד לא חלפו שלושה ימים מההשבעה, והוראת השעה שנחקקת מ-2003 מפריעה לשלמות הממשלה המורכבת שיצרו בנט ולפיד • המכשול: יותר מרצ, פחות רע"מ • בקואליציה בטוחים: החוק יעבור (ארץ)

רפאל כהן | כיכר השבת |
בנט, לפיד וגנץ, לאחר השבעת הממשלה (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

ממשלת בנט-לפיד קיימת שלושה וחצי ימים, וכבר מקרטעת, כפי שרבים ציפו, רק שלא ציפו שזה יקרה כ"כ מהר. הרקע לכך הוא חוק איחוד משפחות, או בשמו הרשמי "צו האזרחות והכניסה לישראל": הוראת שעה שנחקקה בשנת 2003, בימי האינתיפאדה השנייה, ומטרתו היא מניעת מתן אזרחות או תושבות ישראלית לפלסטינים תושבי יהודה, שומרון ועזה, שנושאים לערבים ישראלים.

מדי שנה החוק עובר בכנסת ברוב משמעותי, אליו מצטרפות הקואליציה והאופוזיציה, אך הפעם הוא עלול להיות מוקש שראש הממשלה נפתלי בנט לא ציפה לו.

מדי שנה החוק צריך להיות מאושר עד אמצע יוני, הימים הללו, אך בגלל שהושבעה כנסת חדשה, עליה להעבירו תוך שלושה חודשים מרגע השבעתה, משמע עד שלושה שבועות מעכשיו.

שרת הפנים איילת שקד, שעומדת בראש המשרד הקשור להצעת החוק, חשבה שתעבירו בקלות - אך אז החלו הקשיים מול מפלגת רע"מ, ולאחר מכן גם מול מפלגת מרצ, שבזמן שחלף הפכה לתקיפה יותר בהתנגדותה.

אחרון המתייחסים רשמית היה חבר הכנסת מוסי רז, שהודיע שיתנגד להארכת החוק: "מדובר בחוק מפלה המטיל מגבלות על האזרח הערבי, הקובע במי מותר לו ובמי אסור לו להתאהב ורואה בכל אזרח ערבי איום ביטחוני ודמוגרפי", טען.

ח"כ מוסי רז. מאיים להתנגד (צילום: גילי יערי, פלאש 90)

שקד לא חשבה שתצטרך להסתמך על הדפנות השמאליות ביותר של מרצ ועל תמיכת מנסור עבאס וחבריו, וציפתה לאישור ברור מהליכוד ויתר מפלגות האופוזיציה, שכאמור - מקדמות את החוק בקלילות תמיד, עם תמיכה רחבה במשכן הכנסת.

אלא שאז הודיע ח"כ מיקי זוהר, עדיין יו"ר סיעת הליכוד, שמפלגתו לא מתכוונת לתת לקואליציה להסתדר כ"כ מהר, שמטרתה היא הפלת הממשלה במהירות, והתנה זאת בקידום חוק ימני שורשי, שכמובן קידומו לא יאושר ע"י מפלגות גוש יאיר לפיד.

"הם פשוט לא מסוגלים לשמור על מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית", אמר זוהר, "נסכים לסייע להם אם הם יסכימו לקדם לנו את החוק להסדרת ההתיישבות הצעירה ביו"ש".

הליכוד בעצמה התייחסה למאבק הפוליטי התורן, וכתבה: "בגלל ההרכב ההזוי של הממשלה החלשה של בנט היא לא מצליחה, כבר ביום השלישי לקיומה, להעביר הארכה של חוק איחוד משפחות כדי למנוע התאזרחות של מאות אלפי פלסטינים ומסתננים בלתי חוקיים - דבר שיחסל את המדינה היהודית".

חבר הכנסת רוטמן על חוק איחוד משפחות (מתוך הפייסבוק)

בתגובה על כך, שרת הפנים איילת שקד הציבה עובדה: "בשבוע הבא אעלה להצבעה את חוק האזרחות. אני לא מעלה על דעתי שהאופוזיציה תפגע בביטחון המדינה בשם משחקים פוליטיים. אני בטוחה שהם יגלו את הבגרות הנדרשת ויתמכו בחוק. אין לי ספק שראש האופוזיציה יקיים את דבריו שבענייני ביטחון ישראל 'אין אופוזיציה ואין קואליציה, בעניין הזה כולנו בחזית אחת'".

אך מיקי זוהר גלגל את האחריות חזרה לפתחה של בכירת ימינה: "‏‎הקמתם ממשלה מסוכנת בלי טיפת אחריות שמורכבת מאלו המתנגדים לישראל כמדינה יהודית. כיבוי השריפות - שאתם הבערתם - הוא לא חלק מהמטרות שלנו".

יו"ר הציונות הדתית, בצלאל סמוטריץ', האשים את שותפיו לשעבר בימינה - והדגיש את משימתו העיקרית בשעה זו: להפיל את ממשלת בנט-לפיד: "חודשים אנחנו צועקים שלהקים ממשלה שנשענת על אויבי ישראל תומכי טרור זה אסון למדינה היהודית, ושקואליציה כזו לא תוכל לשמור על האינטרסים החיוניים של מדינת ישראל ותפגע בהם. בהקמת ממשלת שמאל קיצונית עם תומכי טרור, בנט ושותפיו פגעו ופוגעים בביטחון ישראל וברוב היהודי בה. האחריות לכך היא עליהם ועליהם בלבד. האחריות שלנו היא להראות להם כמה שיותר מהר את הדלת החוצה מהמערכת הפוליטית".

ראשי האופוזיציה. נלחמים להפלת הממשלה, בכל מחיר (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

שר התקשורת יועז הנדל מתקווה חדשה תקף באולפן ווינט, אם הליכוד והציונות הדתית אכן יצביעו נגד: "האירוע הזה יבחין סוף סוף בין ביביזם לבין ציונות. מי ששם את המנהיג מעל הכל זו לא ציונות. גם בטורקיה יש עד היום כת קטנה של שבתאים".

עם זאת, חרף האמירות שמעוניינות לקחת את המשבר הקואליציוני הראשון לקצה, בכירים בקואליציה מעריכים שבגוש הימין לא יעזו להצביע נגד החוק, ובכך לאפשר את כניסת חלק מתושבי יהודה, שומרון ועזה בדרך חוקית ובקלות לארץ. בנוסף, בימינה טוענים כי המשמעת הקואליציונית תחול גם על מרצ ורע"מ - ועל כן החוק יעבור, אם יצטרכו, גם בידי הקואליציה בלבד, על אף שבמרצ אמורים לדון בסוגייה בישיבת הסיעה הקרובה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר