בגיל 94

השופט שעמד בראש 'ועדת טל' הלך לעולמו

שופט בית המשפט העליון הדתי, צבי טל, שעמד בראשות 'וועדת טל' - שבחנה את הסדר דחיית השירות לבחורי הישיבות, הלך הלילה לעולמו והוא בן 94 בפטירתו (דיין האמת)

חנני ברייטקופף | כיכר השבת |
צבי טל ז"ל (צילום: גרשון אלינסון, פלאש 90)

השופט לשעבר, צבי טל, הלך הלילה (שלישי) לעולמו בגיל 94. היה שופט דתי בבית המשפט העליון, והוא זכור כזה שעמד בראש 'ועדת טל' - להסדר דחיית שירותם של בחורי הישיבות.

השופט טל נולד בפולין בשם צבי אלימלך טייטלבוים. כאשר היה בן 8 - טרם השואה האיומה, עלה עם הוריו לישראל והיה מהמחזור המייסד של ישיבת בני עקיבא כפר הרא"ה, שעמדה תחת הנהגתו של הרב משה צבי נריה.

את שירותו הצבאי החל עוד קודם הקמת מדינת ישראל - ב'הגנה' ולאחר הקמת המדינה החל לשרת בצה"ל, בשנת 53', סיים את התואר הראשון במשפטים באוניברסיטה העברית בירושלים, ועסק במשך קרוב ל-30 כעורך דין במגזר הפרטי, תחילה במשרד משותף ולאחר מכן במשרד עצמאי.

טל, שהיה אדם דתי בכל רמ"ח איבריו, החל לשמש כשופט בבית המשפט המחוזי בירושלים (ב-78'), רק לאחר שקיבל את אישורו של מורו ורבו, באותם הימים - היה אחד מהשופטים במשפט דמאניוק. בשנת 94', נבחר לכהן בבית המשפט העליון, תפקיד אותו מילא במשך קרוב לארבע שנים.

את עיקר פרסומו, בעיקר בציבור החרדי, הוא קיבל בעת שהתמנה בזמן ממשלת ברק - בשנת 1999, לעמוד בראשות 'ועדת טל' , וועדה שנראה על שמו ועסקה בקידום 'חוק טל' - להסדר דחיית הגיוס של בחורי הישיבות, חוק אותו ביטל בג"ץ, לפני מספר שנים.

בין יתר חברי ועדת טל היו גם יו"ר ועד הישיבות דאז הגאון רבי אשר טננבוים זצ"ל. השופט צבי טל ז"ל עשה מאמצים רבים שבמסגרת המלצות הוועדה יתאפשר לבני הישיבות להגות בתורה ללא הגבלה וללא הצבת יעדים - דבר שהציבור החרדי מוכיר לו טובה.

לגבי הגישה שניתן לשנות משהו ממעמדם של בני הישיבות, היו הדעות חלוקות כשרוב בנין ומנין מראשי הישיבות הסכימו לכך בנתוני המצב דאז, בתנאי שאלו החפצים בהמשך לימודם, יוכלו לעשות כן. יחסו המכבד לגדולי התורה זצ"ל ויבדלחט"א ובקשתו הכנה לשמוע את דעתם ולעשות את המירב - לשיטתו - תיזכר אף היא לטוב.

יצוין, כי לפני כמה שנים כשנושא החוק עלה שוב על הפרק ובג"ץ נדרש לסוגיה זו ודרש להציב יעדי גיוס לתלמידי הישיבות, היה זה השופט טל שפנה מיוזמתו לוועד הישיבות, מתוך רצון להופיע בפני שופטי בג"ץ ולהסביר את עמדתו החד משמעית, ששללה מכל וכל קביעת יעדי גיוס, דבר אשר לדידו היה פסול מעיקרו וסבר שלא יוכל להתממש.

טל היה חתנו של העיתונאי והעסקן הירושלמי דב נתן ברינקר, ונולדו לו שישה ילדים, אחד מילדיו, משה ז"ל, נפטר בסוף מלחמת יום כיפור.

הלוויתו של השופט טל ז"ל, תצא היום (שלישי) בשעה 18:00, מבית ההספד קהילת ירושלים בגבעת שאול והוא ייטמן בהר המנוחות בירושלים.

ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו אמר על פטירתו של השופט צבי טל: "שמעתי בצער על פטירתו של שופט העליון לשעבר צבי טל ז"ל. השופט טל, ששכל את בנו משה ז"ל במלחמת יום כיפור, תרם רבות לחברה ולמערכת המשפט הישראלית. גדולתו לא פגעה בצניעותו, בנועם הליכותיו ובעצמאותו להביע את עמדותיו. דמותו ודרכו ימשיכו ללוות אותנו. אני שולח תנחומים למשפחתו היקרה. יהי זכרו ברוך".

ח"כ משה ארבל אמר על הפטירה: "כואב הבוקר את לכתו בשיבה טובה של כבוד השופט ר' צבי אלימלך טל ז"ל. השופט טל ז"ל היווה דוגמה ומופת לאהבת התורה. זכה להרבות תורה בישראל עם פעולותיו הרבות המקדשות את מעלתם של מעתיקי השמועה, לומדי התורה בטהרתה. יהי זכרו ברוך".

יו"ר הציונות הדתית ח"כ בצלאל סמוטריץ' ספד לשופט טל ואמר: "השופט טל, איש אשר רוח בו. אוהב התורה, העם והארץ. תלמיד חכם, מבניה היפים של הציונות הדתית, הטביע חותם עמוק בדברי ימיו של המשפט הישראלי. שמרן, שופט צדק. תנחומים מעומק הלב למשפחתו, למכריו ולמוקיריו הרבים".

חה"כ שמחה רוטמן ספד ואמר: "מחלוקת נטושה בין הנשיא שמגר לבין הנשיא ברק ובין שניהם לשופט חשין, בשאלות עקרוניות של סמכויות הרשות המחוקקת ומעמדה. למחלוקת זו חשיבות רבה מבחינת המשפט הקונסטיטוציוני. עם זאת, אינני סבור שההכרעה בכל השאלות הללו דרושה לצורך העניין שלפנינו."

"הפסקה הקצרה והיבשה הזו היא בעיני מורשת אדירה של ענק משפט כמו השופט טל. היא מופיעה בסופו של פסק דין ארוך ומייגע, אחד הארוכים בתולדות בית המשפט העליון, פסק דין בנק המזרחי. פסק הדין שבו ביסס נשיא העליון את ההפיכה השיפוטית שלו. לאחר מאות דפים, כתב השופט טל, בחדות ובקצרה, שפסק הדין הוא כולו אמרת אגב, שאינה נדרשת להכרעה במקרה הנדון, וממילא בפסק דין חסר השלכות מעשיות (אוביטר בלע"ז). כל מטרתו של פסק הדין הייתה לבנות יש מאין, סמכות לבג"ץ לבטל חוקים. לצערנו, מאז ברק עיצב את עולם המשפט הישראלי בצלמו וכדמותו, בכוחנות ובאגרסיביות, ושופטים כמו השופט טל היו למיעוט נכחד. יהי זכרו ברוך".

השר גדעון סער אמר: "'הוו מתונים בדין...' (אבות א׳, א׳). הצטערתי מאוד לשמוע על פטירתו של שופט בית-המשפט העליון בדימוס צבי טל. עלה לארץ מפולין וזכה לשרת בהגנה ובצה"ל. שכל את בנו, משה, במלחמת יום הכיפורים. ישב בדין במשפטים החשובים ביותר ונותר תמיד עניו ובעל מצפן יהודי, ציוני ומשפטי. תנחומי למשפחתו".

תהא נשמתו צרורה בצרור החיים

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר